تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...

سازمان جهانی بهداشت: گونه دلتا «واگیرترین» نوع تا به حال شناخته‌شده کروناویروس است

رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت گونه دلتا کروناویروس که برای نخستین بار در هند یافت شد، «واگیرتر گونه شناخته‌شده این ویروس تا به حال است» و هشدار داد که این گونه اکنون دست کم در ۸۵ کشور در حال انتشار است.

کد خبر: ۹۷۷۸۲
۱۹:۲۰ - ۰۵ تير ۱۴۰۰

 گونه دلتا «واگیرترین» نوع کروناویروس

دیدارنیوز ـ به نقل از رویترز تدروس آدهانوم قبریسوس در یک گردهمایی خبری در روز جمعه گفت نبود واکسن در کشور‌های فقیر وضعیت سرایت گونه دلتا را در کشور‌های فقیر بدتر می‌کند.

او به اجلاس اخیری اشاره کرد که در آن با یک گروه حمایتی برای تخصیص واکسن‌های کرونا ملاقات کرده بود.

او گفت: «آن‌ها بسیار ناامید بودند که واکسنی برای کشور‌های فقیر تخصیص پیدا نکرده است» و از کشور‌های ثروتمند به خاطر خودداری از فرستادن فوری واکسن به کشور‌های در حال توسعه انتقاد کرد.

تدروس گفت جامعه جهانی در تحقق این هدف شکست خورده است و در معرض خطر تکرار اشتباهات مرتکب شده در جریان بحران ایدز در دهه پیش و در جریان پاندمی آنفلوانزای خوکی سال ۲۰۰۹ است که واکسن‌ها هنگامی به کشور‌های فقیر رسید که شیوع این آنفلوانزا پایان یافته بود.

او گفت: «۱۰ سال طول کشید تا داروی ضد رترو ویروسی (دارو‌های ضد ویروس ایدز) به کشور‌های کم‌درآمد برسد، یعنی پس از آنکه شیوع ویروس ایدز کشور‌های ثروتمند را هم فرا گرفته بود. آیا می‌خواهیم دوباره همین اشتباه را تکرار کنیم.»

کواکس، برنامه تحت حمایت سازمان ملل برای توزیع واکسن‌های کرونا میان کشور‌های فقیر چندین بار در تحقیق اهداف زمانی تعیین‌شده‌اش برای رساندن واکسن به این کشور‌ها موفق نبوده است و به نظر نمی‌رسد بزرگترین تامین‌کنندگان واکسن برای این برنامه زودتر از پایان سال واکسنی را به این کشور‌ها صادر کند. میلیون‌ها دوز واکسن کرونای اهدایی که کشور‌هایی مانند انگلیس و آمریکا وعده آن را داده‌اند، بعید است به این زودی‌ها به کشور‌های کم‌درآمد برسد.

دکتر بروس آیلاوارد، مشاور ارشد رئیس سازمان جهانی بهداشت تایید کرد: «ما در این ماه از طریق کواکس هیچ دوز واکسن آسترازنکا، هیچ دوز واکسن فایزر و هیچ دوز واکسن جانسون اند جانسون دریافت نکرده‌ایم.»

از طرف دیگر در حالیکه محدودیت‌های مرزی و سایر اقدامات بهداشت عمومی در سراسر اروپا، آمریکا و سایر کشور‌های با میزان بالای پوشش واکسیناسیون دارد کاهش داده می‌شود، مقامات سازمان جهانی بهداشت درباره اینکه این تصمیمات به ظهور دوباره موج بیماری منجر شود، هشدار دادند.

ماریا ان کرکوف، سرپرست فنی کووید-۱۹ در سازمان جهانی بهداشت گفت وضعیت جهانی هنوز بسیار شکننده است و با اینکه سرایت کرونا در اروپا در حال کاهش بوده است، اما برداشتن محدودیت‌ها ممکن است باعث انتشار دوباره بیماری شود.

او گفت: «گونه دلتا کروناویروس همچنان تحول خواهد یافت. در حال حاضر اقدامات بهداشت عمومی و اجتماعی ما موثر هستند، واکسن‌های ما موثر هستند و اقدامات تشخیصی و درمانی ما در برابر آن موثر هستند. اما ممکن است زمانی فرا برسد که این ویروس طوری تحول پیدا کند که اثربخشی این اقدامات از بین برود.»

مقامات انگلیس در ابتدای این ماه گفتند اجازه حضور ۶۰۰۰۰ طرفدار فوتبال در مسابقات نیمه‌نهایی و نهایی قهرمانی فوتبال اروپا را در استادیوم ویمبلی لندن را خواهند داد- و این تصمیم مورد انتقاد برخی از کارشناسان بهداشت عمومی قرار گرفت.

لاورنس یانگ، ویروس‌شناسی در دانشگاه وارویک انگلیس این اقدارم را نگران گننده و گیج‌کننده نامید و گفت به خصوص با توجبه شیوع گونه واگیرتر دلتا شواهد چندانی در بی‌خطر بودن اجازه دادن به چنین گردهمایی وجود ندارد. او گفت: «در چنین رویداد‌هایی فرصت‌های اجتناب‌ناپذیری که برای سرایت ویروس در مکان‌ّ‌های دربسته مانند دستشویی‌ّ‌ها به وجود می‌آید، ممکن است باعث اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا شود.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی