تیتر امروز

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
وضعیت منطقه بعد از تنبیه اسرائیل تغییر کرد/ بیش از ۳۴ هزار فلسطینی قربانی جنگ غزه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

وضعیت منطقه بعد از تنبیه اسرائیل تغییر کرد/ بیش از ۳۴ هزار فلسطینی قربانی جنگ غزه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

تب زایمان در ۱۴۰۰/۴/۴؛ باز هم بیمارستان‌ها شلوغ شد!

دیروز یکی دیگر از روز‌های تاریخ رند بود! ۱۴۰۰/۴/۴ عددی که خیلی‌ها را وسوسه کرد تا زودتر از موعد و حتی با تاخیر چند روزه به بیمارستان بروند فرزندشان را به دنیا بیاورند؛ چون شگون دارد!

کد خبر: ۹۷۵۹۹
۰۶:۰۱ - ۰۵ تير ۱۴۰۰

 

زایمان در ۱۴۰۰/۴/۴

 

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: خاطرتان هست صحبت‌های زیادی درباره اینکه یک عدد، عدد خوش شانسی است و عدد دیگر نحسی دارد، گفته می‌شد و خیلی‌ها هم آنقدر غرق این اعتقادات و باور‌های غلط می‌شدند و گاه مسیر زندگی‌شان را تغییر می‌دادند.

این باور از زمان‌های خیلی دور در میان ایرانیان و حتی سایر مذاهب و اقوام غیر ایرانی هم رواج داشته و حتی می‌توان به جرات گفت رواج هم دارد، در ایران ثبت رکورد‌هایی در تاریخ‌های ۷/۷/۷۷ یا ۸/۸/۸۸ و ۹/۹/۹۹ برای ثبت ازدواج و تولد فرزند گویای همه چیز هست حالا هم تب ثبت اتفاقی در چهارمین روز از چهارمین ماه سال ۱۴۰۰ مثال زدنی و در تاریخ ایرانیان ثبت شد.


بیشتر بخوانید: رستگاری در ساعت ۹/۹ دقیقه ۹۹/۹/۹ !!!


ماجرای اهمیت به عدد رند از کجا شروع شد؟

حس لاکچری و خاص بودن نخستین چیزی است که با توجه به اهمیت دادن به این تاریخ‌ها یقه مردم را می‌گیرد، آن طور که مشخص است جنبه لاکچری بودن برای افرادی که حاضر شده‌اند با پرداخت هزینه‌های بسیار زیاد یک مناسبت ویژه در این تاریخ ثبت کنند مهم‌تر از سایر ابعاد است.

جامعه شناسان می‌گویند علت اینکه بسیاری از افراد توجه ویژه‌ای به این تاریخ رند داشته‌اند به موارد مختلفی معطوف می‌شود؛ برخی از آن‌ها با توجه به عقاید دیرینه خود چنین اعدادی را خوش یمن دانسته و عقیده دارند هر گونه امری که در این تاریخ اتفاق بیفتد با نتایج مطلوبی همراه خواهد بود.

آنان معتقدند: یکی دیگر از مهم‌ترین علل توجه مردم به این تاریخ، خاص بودن و لاکچری بودن آن است. برخی از افراد هزینه‌های بسیار زیادی برای ثبت این تاریخ در شناسنامه فرزند خود یا قباله نکاح پرداخت کرده‌اند.

یکی از عجیب‌ترین اخباری که در این باره در سال گذشته منتشر و در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد پرداخت رشوه ۱۳۰ میلیون تومانی پدر و مادری بود که اتاق عمل را برای تولد نوزادی که آمادگی تولد را نداشت برای ساعت ۹ و ۹ دقیقه در روز نهم آذر ماه سال ۱۳۹۹ رزرو کرده بودند و بسیاری از افراد از شنیدن این خبر بهت زده شدند.

وزارت بهداشت، مخالف جدی

اعلام یک سری آمار‌های عجیب و غریب در روز‌هایی که عدد رند دارند سبب شد برخی از نهاد‌ها واکنش منفی به آن نشان دهند مانند وزارت بهداشت که به بیمارستان‌ها هشدار جدی داد تا متقاضیان زایمان‌های زودتر را حتی با پرداخت هزینه‌های زیاد پذیرش نکنند.

سال گذشته قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در ابلاغی به معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به افزایش انجام تولد‌های تقویمی به‌روش سزارین طی چند سال گذشته، این موضوع را خلاف برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی وزارت بهداشت در حوزه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین‌های الکتیو دانسته و خواستار بررسی عملکرد بیمارستان‌ها و پزشکان در سزارین‌های تقویمی ۹۹/۹/۹ شده و تصریح کرده است: «با بیمارستان‌ها و پزشکان دارای سابقه آمار بالای سزارین مدیریت‌نشده، برخورد خواهد شد.»

همچنین نسرین چنگیزی، رئیس اداره سلامت مادران، سزارین‌های تقویمی و جلو انداختن زمان زایمان را برای نوزاد و کودک بسیار خطرناک دانسته و معتقد است که این موضوع منجر به ایجاد عوارض برای جنین، نوزاد و حتی مادر می‌شود، اما در زمان شیوع کرونا معضل چند برابر می‌شود، چون تعدادی از مادران بدون علامت هستند و به‌دلیل مداخله‌های غیرضروری و جراحی‌های بی‌موردی که امکان دارد انجام شود، کووید- ۱۹ در این افراد می‌تواند شعله‌ور شود و جان مادر را به خطر بیندازد و در عین حال باعث آسیب‌های جنینی و نوزادی شود.


بیشتر بخوانید:علت سرد شدن روابط زناشویی


زایمان در ۱۴۰۰/۴/۴

 

۱۴۰۰ و عدد رند دیگر

نکته قابل تامل این است که علیرغم همه مخالفت‌های وزارت بهداشت با ابلاغ دستورالعمل و تذکر جدی دکتر زنان و زایمان، باز هم تب رند شدن در ۱۴۰۰/۴/۴ سبب نشد مردم این تاریخ را از یاد ببرند و برای اینکه فرزندان خود را در این روز به دنیا بیاورند دست به هر کاری نزنند.

مینا یکی از پرستاران بیمارستان‌های تهران در این‌باره به دیدار می‌گوید: پنج شنبه شب حجم عظیمی از زنان بارداری که وقت زایمانشان نبود به بیمارستان مراجعه کردند و می‌خواستند روز جمعه بچه‌شان به دنیا بیاید.

او با اشاره به اینکه حتی برخی از مراجعه کنندگان دیرتر برای زایمان مراجعه کرده بودند، می‌افزاید: وقتی علت این حجم از زنان باردار را جویا شدیم، فهمیدیم علت فقط ثبت رند عدد تولد در شناسنامه کودک است و بس!

او در توضیح بیشتر می‌گوید: فقط پنج تا ۱۵ درصد زایمان‌ها منجر به سزارین می‌شود در حالی که براساس تحقیقات موجود، ۴۰.۴ درصد زایمان‌ها در ایران به روش سزارین انجام می‌شود بنابراین گزارش سزارین‌های غیرضروری، علاوه‌بر خطرات آن به‌عنوان یک عمل جراحی بزرگ برای مادر و نوزاد، باعث تحمیل هزینه‌های فراوان به خانواده و جامعه می‌شود.

این پرستار، عفونت، خونریزی، عوارض بیهوشی، احتمال نیاز به تزریق خون و عوارض روانی را از خطرات اثبات شده سزارین برای مادر می‌داند و می‌افزاید: درباره نوزاد می‌توان به مشکلات تنفسی، تولد زودرس نوزاد اشاره کرد و حالا همه این‌ها را در کنار خواسته نابه‌جای والدین در ثبت تاریخ رند برای تولد فرزندشان را هم در نظر بگیرید که انگار قرار نیست حالاحالا‌ها از مد بیفتد.

رد عدد رند پای سفره عقد و خرید و فروش زمین و ماشین

دردسر لاکچری بودن و اعتقاد به خوش یمن بودن اعداد رند، صرفا به بخش زنان و زایمان در بیمارستان‌ها محدود نشد، چرا که چند روز مانده به نهم آذر ماه سال ۹۹ افزایش درخواست برای ثبت نکاح در این تاریخ مشخص کرد که بسیاری از جوانان نیز با انگیزه درج این تاریخ رند در قباله نکاح خود می‌خواهند لاکچری باشند، اما در این وضعیت برخی از دفترخانه‌ها اعلام کردند که به علت پیشگیری از شیوع کرونا در دفتر خود از پذیرش چنین ترافیکی معذور بوده و در این تاریخ دفتر خانه‌ها را تعطیل کردند.

جالب است بدانید که خرید و فروش در تاریخ‌های رند در سراسر دنیا هم اتفاق می‌افتد و در اغلب موارد هدف از انتخاب چنین تاریخی، خوش یمن بودن و خوش اقبال بودن چنین معامله‌ای است، اما همانند بسیاری از آداب و رسوم کهن نمی‌توان برای چنین باوری نیز یک علت منطقی یا تجربی بیان کرد، چرا که بسیاری از معاملات صورت گرفته در تاریخ‌های رند نیز با شکست مواجه شده‌اند و نتایج مطلوب نداشته‌اند.

در نهایت اینکه شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا واقعا عدد رند خوش شانسی به همراه دارد؟ باید گفت: از لحاظ منطقی، علمی و حتی تجربی نمی‌توان به این سوال پاسخ مثبت داد، چرا که هیچ گونه اخباری از خارق العاده بودن زندگی و سرنوشت کسانی که در تاریخ‌های رند به دنیا آمده‌اند دریافت نشده است، بنابراین می‌توان گفت که همه چیز در دنیا نسبی است گاهی ثبت یک عدد رند در شناسنامه، قباله ازدواج و سند خانه می‌تواند سرنوشت بعضی از آدم‌ها را تغییر دهد گاهی هم نمی‌شود که نمی‌شود؛ شاید وقت آن رسیده در دوران تمدن و فرهنگ و عصر به اوج رسیدن کمالات از اهمیت دادن به موضوعاتی مانند ثبت اعداد رند فاصله بگیریم و جهان را از دریچه دیگری ببینیم، بی شک چیز‌های دیگری برای کشف کردن باقی مانده که هیچ کدام چیزی از آن نمی‌دانیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی