تیتر امروز

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد/ مخالفت چین با تشدید تنش‌ها
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد/ مخالفت چین با تشدید تنش‌ها

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
افاضات اضافه

حیف است که ابراهیم از کیانوش استفاده نکند!

افاضات اضافه ستون هفتگی بیانات عوام الملک است که در آن به بیان نظرات منور خود در مورد مسائل جهان می‌پردازد. هفته‌هاست که این نابغه خاص دوران مشغول نگارش خاطرات روزانه است.

کد خبر: ۹۷۵۸۷
۱۲:۳۴ - ۰۴ تير ۱۴۰۰

افاضات اضافه

دیدارنیوز ـ عوام الملک:

جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰
دیرتر از معمول بیدار شدم. یادم آمد قرار است در مورد کتاب "دیدار به قیامت" با عده‌ای به صورت مجازی بحث کنیم. هر چه منتظر ماندم هیچکس نیامد. انگار به اسم کتاب عمل کرده بودند. اخبار را چک کردم. گویا رای‌گیری برای انتخاب رییس جدید خواص‌الدوله از صبح زود شروع شده بود. ستاد سعید اطلاعیه داد و اعلام کرد ۱۵۰ میلیون تومان بدهکار شده است. نگران شدم. قطعا وقتی ابراهیم که خیلی خوب است رییس خواص‌الدوله شود به سعید نیاز دارد. امیدوارم کار سعید به بند بدهکاران نکشد. اگر فرصت شود گلریزان می‌کنیم. یک سعید دیگر که بر خلاف اکثر سعیدها، جزو اصلاحیون است از ابراهیم یک سوال کرد. یکی از روسای ستاد ابراهیم که اتفاقا گویا مثل حسن، سرهنگ هم نیست و حقوقدان است نگران سعید شد و از او پرسید دفعه قبل تیر به کجایت خورد؟ آخرش هم از سعید تعریف کرد. البته معلوم بود فن بیانش خیلی قوی نیست. چقدر خوشحال می‌شویم وقتی ابراهیم رییس خواص‌الدوله شود و روسای ستادهایش به عنوان خواص در جا‌های مختلف همینطوری مشکلات عوام را حل کنند. بعد از ظهر دنبال یک شبکه خلوت تلویزیونی می‌گشتم. یاد شبکه ۴ تلویزیون بودجه‌بگیر افتادم. داشت بصیرت رای‌اولی‌ها را بالا می‌برد. به صورت زیرنویس می‌نوشت هر رای تو، پاس گلی است به دشمنان. به نظرم جای دروازه‌ها را اشتباه گرفته بودند. تصاویری هم از طریق تلویزیون‌های فارسی بیگانه از جلوی سفارتخانه‌های ایران در انگلستان و آلمان دیدم. عده‌ای از عوام جلوی سفارتخانه‌ها تجمع کرده بودند تا برای دفاع از آزادی نگذارند عده‌ای، آزادانه در مورد رای دادن تصمیم بگیرند. خیلی کار خوب و آزادیخواهانه‌ای بود. قرار نیست آنقدر آزادی باشد که عده‌ای از عوام فکر کنند در یک کشور آزاد، آزادند که در مورد رای دادن یا رای ندادنشان آزادانه فکر کنند و اقدام کنند. سردار که قبلا فرمانده بود و الان فقط عزیز است گفت عوام، چون دفعه قبل به فرد دقیقی رای نداده‌اند این بار دچار سرخوردگی شده‌اند. تازه فهمیدم چرا سردار و بقیه دوستان در این هشت سال به فارسی سخت و ساده به حسن تاکید می‌کردند که دقت کند. تصاویر رای دادن ابراهیم را دیدم. خوشبختانه یکی از سعید‌های اصولی کنارش ایستاده بود. خانواده مرحوم اکبر، به ویژه فائزه، خاطرات خوبی از آن سعید دارند. تا آخر شب خیلی‌ها منتظر نتایج انتخابات بودند. من می‌دانستم که ابراهیم خیلی خوب است. خوابیدم. در مجموع، جمعه حرف تازه‌ای برایم نداشت. هر چه بود پیش‌تر از این‌ها گفته بود.

 شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰
زودتر از بقیه روز‌ها بیدار شدم. همان شده بود که باید. مدت‌ها بود می‌گفتم ابراهیم خیلی خوب است. خوشبختانه ثابت شد و نتیجه داد. حسین، دوست غلامحسین، که تا دیشب هم مطمئن بود عبدالناصر در همین یکی دو دور اول برنده انتخابات می‌شود به ابراهیم تبریک گفت. خبر آمد که عباس نامی در تهران که آخر اسمش یک دانه "ر" داشته رای بالایی به دست آورده است. گویا رای‌هایش را باطل کرده اند. ولادیمیر هم زودتر از بقیه مقامات خارجی به ابراهیم تبریک گفت. واقعا رفیق‌های خوب را در این شرایط می‌توان شناخت. مهدی پسر محمود توییت کرد که مهم نیست چی اعلام می‌کنید، مهم این است که خودتان می‌دانید چه اتفاقی افتاده است. حتما راست می‌گوید. چون محمود و خانواده‌اش تجربه دارند و بعضی وقت‌ها خاطراتشان را مرور می‌کنند. شب به علیرضا خوشبخت [سردبیر دیدارنیوز]تلفن کردم. دیروز خاطراتم را منتشر نکرده بود. گفت به خاطر انتخابات بوده است. پیشنهاد دادم، چون ابراهیم خیلی خوب است و شرایط بهتر می‌شود از حالا به بعد خاطراتم را فقط برای خودم بنویسم. قبول نکرد. خدا همه ما را هدایت کند. قبل از خواب مقاله آقای وحید را خواندم. آدم مهمی‌ست. حرف‌های مهمی هم زده بود. از سطح ما عوام بالاتر بود.

یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
خوشبختانه ابراز خوشحالی همه آحاد عوام از انتخابات جمعه همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد همه برنده شده‌اند. فقط کمی هیجان‌زده هستند و برای خوشحالی کردن با همدیگر به صورت کلامی مهربانی می‌کنند. اخبار را دنبال کردم. همه آن‌هایی که رای نداده‌اند و آن‌هایی که رای باطله داده‌اند و آن‌هایی که به ابراهیم و عبدالناصر رای داده اند مطمئن هستند که برده‌اند و بقیه، چون باخته‌اند و البته باعث شدند برنده‌ها آنطور که می‌خواهند برنده نباشند باید کلا بروند و به کارهای زشتشان فکر کنند و از فکر کردنشان بمیرند. اما انگار طرفداران محسن همیشگی و امیرحسین باخت خودشان را پذیرفته‌اند. عیب ندارد. امیرحسین باید از تجربیات محسن همیشگی استفاده کند. خواص‌المله بروجرد هم اعلام کرد حضور پرشور عوام شهرش در انتخابات همه را غافلگیر کرده است. واقعا ۳۷ درصد زیاد است. اینقدر پرشور هم خوب نیست.

دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
امروز هم حماسه ابراهیم همچنان بازتاب داشت. خواص‌البلد کرج انتصاب شایسته ابراهیم به عنوان رییس خواص‌الدوله را تبریک گفت. گیج شدم. فکر می‌کردم رییس خواص‌الدوله انتخاب شده است. حمید که خودش یک زمانی عضو خواص‌المله بود به انتخابات خواص‌المله اعتراض کرد. گویا قرار شده اسماعیل یکی از خواص‌المله تهران باشد. حمید هم گفت سیاست راه بنداز و جا بنداز، چیز خوبی نیست. در شرایط عادی راست می‌گوید. بهتر است اول جا بیندازند و بعد راه بیندازند. اما الان عصر ابراهیم است و خواص‌المله باید اسماعیل داشته باشند. یکی از نامزد‌های اصولی خواص‌البلد هم اعتراض کرده و گفته رای نامزد‌های خواص‌البلد را اسکناسی شمرده‌اند و بعد از دیدن اسم سرلیست، بقیه رای را به نام اعضای لیست خوانده‌اند. عیبی ندارد. مهم این است که همه چیز طبق اصول، در اختیار اصولیون باشد. بانمک‌ترین عضو خواص‌الدوله بعد از مدت‌ها سکوت، از ابراهیم تقدیر کرد. نگرانش شده بودم. ابراهیم باید این تقدیر‌ها را مدنظر قرار دهد. عصر ابراهیم کنفرانس مطبوعاتی داشت. خبرنگار‌های زیادی آمده بودند. سوال‌های خوبی پرسیدند. مترجم سوال‌ها را بهتر می‌کرد. جواب‌های ابراهیم هم که طبیعتا حرف نداشت. ابراهیم خیلی قاطع و خوب بود. خیال غربی‌ها مخصوصا آمریکا را راحت کرد که بیخود منتظر ملاقات نباشند. جو بایدن امشب ناراحت می‌خوابد و این خیلی خوب و غرورآمیز است. باید جویای حال خبرنگار الجزیره انگلیسی شوم. دلیل خاصی ندارد. محض مهمان‌نوازی. هر چه بود، بهار تمام شد.

 سه‌شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰
نتایج انتخابات خواص‌البلد به دستم رسید. رفتگان برگشتند. قرار است باغ‌های تهران را آباد کنند. مهدی هم گفته است. جای عیسی خالی‌ست. سارا، دختر محسن همیشگی نفر دویست و دوم تهران شده است. با توجه به سن کمش خوب است. همسن بابا که شود قطعا نتایج بهتری کسب خواهد کرد. محمد، برادر مرحوم اکبر گفت که باید اصلاحیون را خانه‌تکانی کرد. راست می‌گوید. کسانی که تند رفته‌اند نباید برگردند. محمد این‌ها خوب هستند که آهسته‌آهسته می‌روند و شاید یک روز برسند. بعضی از عوام امروز هم پیام دادند و گفتند برای پیدا کردن واکسن کرونا مشکل دارند. بیخودی شلوغ می‌کنند. بالاخره واکسن به ایشان هم می‌رسد. به جای این جنجال‌ها باید سعی کنند فعلا نمیرند. عصر حرف‌های ابراهیم در مشهد را شنیدم. خیلی خوب بود. اتفاقا حرف‌های مهمی درباره واکسیناسیون کرونا زد. خوبی صحبت‌های ابراهیم این است که هشتگ حرف هایش را اعلام می‌کند! رییس خواص‌الدوله عوامی همین است. یکی از خواص‌المله اعلام کرد امروز صبح با ابراهیم درباره فضای مجازی جلسه خوبی داشته و ابراهیم هم خیلی دغدغه فضای مجازی دارد. خوشحال شدم. شب وضعیت اینترنت خیلی طبقه‌بندی شده بود. تقریبا نمی‌شد از سایت‌ها و برنامه‌های بی‌محتوا استفاده کرد. معلوم است ابراهیم خوب شروع کرده است. اگر همینطور ادامه بدهد همه چیز خوب می‌شود.

 چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰
آخر شب مشغول نوشتن خاطرات امروز بودم که خبر آمد یک اتوبوس پر از خبرنگاران در نزدیکی نقده چپ شده و دو دختر خبرنگار جوان جان داده‌اند. هر چه بنویسم بار حقوقی پیدا می‌کند. تمامی خاطرات امروز را پاره کردم و دور ریختم. از ۲ تیر ۱۴۰۰ همین چند خط بماند کافی‌ست. دو دختر خبرنگار جوان جان دادند و چندین خبرنگار مجروح شدند. از این اتوبوس‌ها در این سال‌ها کم نداشته‌ایم.

پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰
حرف‌های جدید کیانوش را برایم فرستادند. از اول کرونا هر چند وقت یک بار تکنیک‌های جدیدی از فن سخنگویی را نشان می‌دهد. در استفاده از کلمات هم هنرمند است. حیف است که ابراهیم از او استفاده نکند. روحیه حساسی هم دارد و می‌تواند فضا را تلطیف کند. البته باید قول بدهد در مورد چین مرتکب اشتباه نشود. ظهر خبر چپ شدن یک اتوبوس دیگر به دستم رسید. این بار چند سرباز معلم جوان مجروح و پنج نفر کشته شدند. انگار قرار است اتوبوس‌ها کمک کنند که در عصر ابراهیم از خیر خاطره‌نویسی بگذرم. آخر شب شنیدم عده‌ای از طرفداران تیم ملی فرانسه برای تماشای بازی تیم کشورشان با پرتغال به بخارست رومانی رفته‌اند، اما مسابقه در بوداپست مجارستان بوده است. معلوم است فشار‌های زندگی در غرب به حدی رسیده که حتی دانش جغرافیای عوام غرب را از بین برده است. راست می‌گفتند که غرب در حال فروپاشی‌ست و حدس می‌زنم با آمدن ابراهیم، سریع، فوری و انقلابی عوام احساس آرامش کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی