تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

مردم در راه شمال، کرونا در راه جنوب!

بعد از انتشار خبر‌های جسته گریخته درباره توزیع واکسن کرونا و آشفتگی در مراکز واکسیناسیون که مسئول تزریق دوز دوم هستند، مهمترین خبر این روز‌ها اوج گیری کرونا در استان‌های جنوبی است...

کد خبر: ۹۷۴۵۰
۰۶:۰۰ - ۰۳ تير ۱۴۰۰

 

مردم در راه شمال، کرونا در راه جنوب!

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: زمانی که کرونا در زمستان ۹۸ اوج شیوع پیدا کرد و جان خیلی‌ها را گرفت همگان معتقد بودند با گرم شدن هوا احتمال از بین رفتن و پایین آمدن قدرت و سرعت انتقال کووید ۱۹ وجود دارد، اما خیلی زود این فرضیه رد شد، زیرا تابستان ۹۹ بدترین روز‌های کرونایی بود و دلیل این صحبت‌ها هم شش رقمی شدن تعداد مبتلایان و سه رقمی شدن تعداد فوتی‌ها بود.

پس از فراز و فرود‌های کرونایی در ایران وقتی صحبت از واکسینه کردن جامعه هدف و دسته بندی آن‌ها شد تصور همگان این بود که شرایط بهتر خواهد شد و ممکن است ایران و دنیا از دست این ویروس دوست نداشتنی خلاص شوند، اما حالا شرایط طور دیگری شده با اینکه چیزی حدود ۵ میلیون نفر واکسن دریافت کرده اند، کرونا در جنوب در حال جولان دادن است و هر روز از یکی از استان‌ها و شهر‌های جنوبی خبر می‌رسد که شرایط روز به روز بدتر می‌شود و آمار مبتلایان و فوتی‌ها رشد صعودی داشتند.


بیشتر بخوانید:پیک پنجم کرونا از راه نمی‌رسد اگر....


باز هم مردم مقصرند؟

در حالیکه چندین بار اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم را نقطه عطف این روز‌ها می‌دانند و تنها دلیل کاهش آمار فوتی‌ها را همکاری مردم دانستند، اما در هفته‌های اخیر جولان ویروس منحوس در کشور به ویژه در سیستان و بلوچستان، خوزستان و هرمزگان در حالی ادامه دارد که طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برگزاری تجمعات و مراسم عروسی و عزا و ادامه سفر‌های بی مورد مهمترین عوامل افزایش شیوع بیماری کرونا در کشور است این یعنی اینکه باز هم مردم قصر شدند و بی کفایتی مسئولان هیچ تاثیری در افزایش آمار مبتلایان ندارد!

البته این روز‌ها در حالی شاهد افزایش تعداد فوتی‌ها و آمار مبتلایان در سیستان و بلوچستان هستیم که شیوع کرونا در سطح کشور پس موج آخر همه گیری تاحدودی کنترل شده است، اما ظاهراً پیک بعدی از استان‌های جنوبی آغاز شده است.

اما نکته عجیب اینجاست که مسئولان سیستان و بلوچستان به دلیل هم مرز بودن با چند کشور به عنوان پیشانی مبارزه با گسترش ویروس‌های جهش یافته از جمله ویروس هندی در کشور تاکنون هیچ اقدام عملیاتی به جز چند اظهار نظر کلی برای مدیریت این بحران انجام نداده‌اند تا جایی که حسینعلی شهریاری رئیس کمسیون بهداشت و نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار اعمال محدودیت‌های بیشتر در استان‌های جنوبی شد.

این موضوع چند ماه پیش هم در خوزستان تکرار شد و عدم کنترل مرز بین این استان و شهر‌های عراق سبب شد که شرایط در همه شهر‌های هم مرز بحرانی شود تا جایی که هیچ کدام از بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های شهر اهواز دیگر قادر به ارائه خدمات پزشکی به مردم نبودند.


بیشتر بخوانید:واکسن‌های وارداتی و داستان هزار وعده خوبان...


مردم در راه شمال، کرونا در راه جنوب!

زاهدان تعطیل شد!

شرایط شهر زاهدان از بقیه شهر‌های استان سیستان و بلوچستان دیگر بدتر است تا جاییکه ابوذر مهدی نخعی، فرماندار زاهدان در گفت و گویی از تعطیلی مراکز تجاری، بازار، بوستان‌ها و مراکز تفریحی و گردشگری شهرستان زاهدان تا اطلاع بعدی خبر می‌دهد و می‌گوید: این تصمیم طبق مصوبات ستاد ملی کرونا و طبق دستور استاندار سیستان و بلوچستان با هدف کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا انجام شد.

فرماندار زاهدان با بیان اینکه آرامستان‌ها، اصناف و گروه‌های مشاغل یک نیز مشمول محدودیت هستند، ادامه داد: از مردم می‌خواهیم همان‌گونه که تا این لحظه همکاری خوبی با مسئولان در جهت اجرای این طرح داشته‌اند، همچنان در خانه‌های خود بمانند و یاری‌گر ما باشند.

نکته اینجاست که شرایط کرونایی در استان سیستان و بلوچستان این روز‌ها بسیار خطرناک شده و برای اولین بار از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۱۶ مورد فوتی تنها در ۲۴ ساعت گذشته (دوم تیر) به ثبت رسید در حالیکه این عدد در ۳۱ خرداد ۱۱ نفر بوده است.

سید محمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درباره نتایج قطعی آزمایش‌های انجام شده، تا دوم تیر در سیستان و بلوچستان می‌گوید: با افزایش ۶۰۰ مورد جدید به ۴۶ هزار و ۱۷ نفر رسید و از مجموع مبتلایان مثبت آزمایشگاهی یک هزار و ۴۶۲ نفر از هم استانی‌ها علی رغم دریافت استانداردترین خدمات درمانی جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح می‌کند: هم اکنون ۲۱۶ بیمار مبتلا به کرونا و ۳۷۴ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان سیستان و بلوچستان بستری هستند که بیشترین تعداد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.

مجتبی جهانتیغ، پزشک سیستان و بلوچستانی هم با اشاره به اینکه بیمارستان چابهار بخش عفونی ندارد و تنها یک متخصص عفونی در آن مستقر است، می‌گوید: علاوه بر اینکه سیستان و بلوچستان از نظر زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی با مشکل مواجه است کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفاظتی در کشور را نیز به خود اختصاص داده است.

او با تاکید بر اینکه نقش مسئولان در کنترل و جلوگیری از شیوع ویروس‌های جهش یافته بسیار حائز اهمیت است، می‌افزاید: در حال حاضر روزانه هزاران تردد مجاز و غیرمجاز از طریق مرز‌های سیستان و بلوچستان انجام می‌شود تجمعات بعد از عید فطر و همینطور تجمعات انتخاباتی در سایه غفلت مسئولان موجب شیوع گسترده ویروس در سطح استان شده است.

در نهایت نکته قابل توجه این است که اگر اوضاع شیوع ویروس کرونا در استان سیستان و بلوچستان و سیار استان‌های جنوبی رصد نشود این شرایط تبدیل به بحرانی غیر قابل کنترل می‌شود، اتفاقی که تاکنون چندین بار در استان‌های مختلف افتاده و جان بسیاری از هموطنان را گرفته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی