تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.

روند صعودی سالخوردگی جمعیت در ایران/ ۹ سال دیگر ۱۰ درصد جمعیت ایران پیرند

روند تغییرات نسبت سالخوردگی در ایران از ۱۳۳۵ تاکنون نشان می‌دهد روستا‌ها در سالخوردگی جمعیت پیشتازند.

کد خبر: ۹۷۱۳۷
۱۱:۵۲ - ۰۱ تير ۱۴۰۰

روند صعودی سالخوردگی جمعیت

دیدارنیوز ـ سالخوردگی جمعیت یک فرایند شناخته‌شده به عنوان پیامد «انتقال جمعیت‌شناختی» است که در آن باروری و مرگ و میر از سطوح بالا به سطوح پایین کاهش پیدا می‌کند.

مهمترین عوامل مؤثر بر سالخورده شدن جمعیت کاهش مرگ و میر، خصوصاً مرگ و میر نوزادان و کودکان و کاهش اساسی و مستمر باروری و به تبع آن کاهش رشد جمعیت است که باعث تغییرات اساسی در ساختار سنی جمعیت اکثر جوامع از جمله ایران شده است.

بر اساس یک شاخص جمعیتی معمولاً اگر بیش از ۱۲ درصد کل جمعیت ۶۰ سال و بالاتر یا بیش از ۱۰ درصد کل جمعیت ۶۵ سال و بالاتر باشد، جمعیت سالخورده تلقی می‌شود.

در تعریفی دیگر، سازمان ملل متحد کشور‌ها را به سه نوع ساخت جمعیتی جوان، بزرگسال و سالخورده تقسیم کرده که مشخصه آن‌ها میزان نسبت جمعیت سالمند در این کشورهاست. به این صورت که کشور‌های دارای جمعیت جوان، کشور‌هایی هستند که نسبت سالمندان آن زیر ۴ تا ۶ درصد باشد، کشور‌های دارای جمعیت بزرگسال کشور‌هایی هستند که نسبت سالمندان آن بین ۴ تا ۶ درصد باشد و کشور‌های دارای جمعیت سالخورده کشور‌هایی هستند که نسبت جمعیت سالمندان آن بیش از ۷ درصد یا بیشتر باشد.

 سالخوردگی جمعیت در ایران

روند تغییرات نسبت سالخوردگی در ایران از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۵ (آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور) نشان می‌دهد روستا‌ها پیشتاز سالخوردگی جمعیت در ایران هستند. نسبت جمعیت بالای ۶۵ سال به تفکیک شهری و روستایی طبق آخرین سرشماری صورت‌گرفته، از روند صعودی افزایش سالمندان کشور خبر می‌دهد.

مطابق داده‌های سازمان ملل متحد، مشخص می‌شود سهم جمعیّت سالمند بالای ۶۵ سال ایران از کل جمعیت کشور در سال ۱۴۰۹ به بالای ۱۰ درصد می‌رسد. این بدان معناست که جمعیت کشور از سال ۱۴۰۹ وارد سالمندی خواهد شد.

منبع: تسنیم
برچسب ها: جمعیت ایران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی