تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ علی باقری: در کمتر از چند ثانیه به هرگونه حمله جدید اسرائیل پاسخ می‌دهیم
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ علی باقری: در کمتر از چند ثانیه به هرگونه حمله جدید اسرائیل پاسخ می‌دهیم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شب گذشته (شنبه ۲۵ فروردین) حملات پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام داد.
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست
کارشناس روابط خارجی در گفت‌وگو با دیدارنیوز، علل و عواقب جنگ بین ایران و اسرائیل را بررسی کرد

جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست

بر خلاف غالب پیش‌بینی‌ها، ایران به اسرائیل حمله موشکی و پهپادی مستقیم کرد، حمله‌ای که ممکن است پیامد‌هایی برای ایران به همراه داشته باشد. آنچه می‌خوانید نظر سید علی بیگدلی کارشناس روابط خارجی...

دو زندانی یمنی گوآنتانامو آزاد شدند

اسناد جدید فاش کرد، دو زندانی یمنی که هفده سال بدون تفهیم اتهام رسمی در زندان گوآنتانامو در کوبا حبس بودند، توسط دولت آمریکا آزاد شده‌اند.

کد خبر: ۹۶۷۹۳
۱۱:۱۷ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰

دو زندانی یمنی گوآنتانامو آزاد شدند

دیدارنیوز - به نقل از میدل ایست آی، پرونده‌های وزارت دفاع آمریکا نشان میدهد که علی الحاج الشرقاوی ۴۷ ساله و عبد السلام الهلال ۴۹ ساله در هشتم ژوئن برای انتقال به کشورهای دیگر تاییدیه گرفتند.  

این اسناد که از طرف هیات بررسی پنتاگون منتشر شده، نشان میدهد: هیات بررسی دوره‌ای، به اتفاق آراء تعیین کرد که ادامه قانون بازداشت برای محافظت در برابر تهدید قابل توجه برای امنیت ایالات متحده، دیگر لازم نیست.
این دو یمنی در جریان "جنگ علیه ترور" ایالات متحده علیه اعضای القاعده بعد از حملات یازده سپتامبر به آمریکا، در سال ۲۰۰۲ بازداشت شده بودند. آنها بعدا در سال ۲۰۰۴ به زندان گوآنتانامو در خلیج کوبا منتقل شدند.

سوابق نشان میدهد که الشرقاوی به عضویت ارشد در القاعده و کمک به انتقال پول به این گروه و جذب محافظ برای اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده متهم بود. براساس اسناد، الشرقاوی حین بازجویی به دست سیا در پاکستان شکنجه شده بود. او هرگز در دادگاه‌های نظامی که برای زندانیان گوآنتانامو بر پا میشد، رسما متهم نشد.
در همین حال، مقامهای مصری الهلال را سال ۲۰۰۲ در قاهره بازداشت کردند. در آنجا یک مقام دولت یمن او را به تسهیل فعالیت القاعده متهم کرد و او را تحویل مقامهای آمریکایی داد. الهلال هم هرگز به شکل رسمی اتهامی دریافت نکرد.

 هیات بررسی پنتاگون گفت که این دو یمنی "با فعالیتهای خودشان در گذشته تا حدی تهدید وارد کردند." این هیات همچنین گفت که سفر الهلال با نظارت و محدودیتهای سفر به شکلی امن برنامه ریزی میشود و الشرقاوی میتواند در یک کشور ثالث مستقر شود.

این دو مرد جزو حدود ۴۰ زندانی هستند که هنوز در زندان گوآنتانامو حضور دارند، زندانی که فعالیت آن بعد از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز شد. در حال حاضر، یازده تن از زندانیان گوآنتانامو، شامل الهلال و الشرقاوی، برای انتقال به نقاط دیگر مجوز گرفته‌اند و منتظر اقدام وزارت خارجه آمریکا برای هماهنگی هستند.


منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی