تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

واکسن‌های وارداتی و داستان هزار وعده خوبان...

وقتی روز پنج شنبه ورود دو میلیون دوز واکسن کرونا رسید، تصور همگان این بود که جامانده های دوز دوم می توانند از روز شنبه واکسن دریافت کنند اما دریغ از هزار وعده خوبان که کسی به آن عمل نکرد.

کد خبر: ۹۶۷۲۸
۰۹:۲۵ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰

 

واکسن های وارداتی کجاست؟ هزار وعده خوبان یکی عمل نکرد

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: نبود دوز دوم واکسن کرونا تبدیل به موضوعی تکراری و خسته کننده شده که شاید دیگر برای خوانندگان مطالب مرتبط با کرونا و حتی سالمندانی که هفته هاست درگیر پیدا کردن مرکز یا خانه بهداشتی برای دریافت آن هستد جذابیت نداشته باشد، اما این بدان معنی نیست که مطالبات مردم پیگیری نشود و دقیقا همین روز‌ها وقت آن است که دولت در روز‌های پایانی عمرش آخرین اقدام‌های مثمر ثمر را انجام دهد تا شاید از قبل آن خاطره‌ای خوش هر چند کوتاه را به یادگار بگذارد.

چند هفته‌ای می‌شود که سالمندانی که قرار بود دوز دوم واکسن کرونا خود را دریافت کنند هر وقت به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کردند تنها یک جواب می‌شنیدند؛ فعلا واکسن نداریم. این موضوع علاوه بر دلخوری و عصبانیت مردم شایعه‌ها را نیز قوت می‌بخشید.

هر چند که شایعات زیادی درباره این موضوع در فضای مجازی و به نقل از برخی از افراد مطرح شد، اما به دلیل نبود سند و مدرک درست استناد به آن و با قطعیت صحبت کردن درباره چنین موضوعی منطقی نیست، هر چند که مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا مصرانه روی صحبت خود مبنی بر بدعهدی تولیدکنندگان خارجی بودند و هستند.

فی المجلس، نگارنده این گزارش به دنبال این است که خواسته و نیاز مردم در این روز‌های سخت و تلخ که کرونا تلخی آن را چند برابر کرده است را به گوش مسئولان برساند تا آن‌ها هر چه زودتر و بدون از دست دادن وقت واکسن‌های وارداتی را به دست نیازمندان برسانند. اگر به این نکته نقل قول های مختلف و تناقض گویی ها را هم اضافه کنید آن وقت دلیل ناراحتی مردم بیشتر نمود پیدا می کند.


بیشتر بخوانید: عوارض واکسن‌های کرونا و اثربخشی آن‌ها



تناقض‌ها چه بود؟

صبح همان روز پنجشنبه در حالی که سخنگوی جمعیت هلال احمر صبح از ورود یک محموله یک میلیون دوزی واکسن به کشور خبر داده بود؛ ساعاتی بعد این عدد اعلام شده را اصلاح کرد.محمد حسن قوسیان مقدم به خبرگزاری تسنیم گفته بود: پس از هماهنگی‌های انجام شده ساعت ۶ صبح امروز دو میلیون دوز واکسن از طریق فرودگاه مهرآباد وارد کشور می شود.

پس از انتشار این خبر، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در صفحه توییتر خود نوشت: «ساعت ۶ صبح امروز یک میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شد و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت. دو میلیون دوز نبوده و یک میلیون دوز بوده است؛ فرودگاه مهرآباد هم نبوده، بلکه از طریق فرودگاه امام خمینی وارد کشور شده؛ دوستان عجله دارند از قافله خبر عقب نیفتند؟»

پس از ساعاتی، سخنگوی جمعیت هلال احمر درباره میزان محموله واکسن کرونای وارد شده توسط این مجموعه، سخنان خود را اصلاح کرد و طی مصاحبه با یک خبرگزاری دیگر، بیان کرد: آخرین محموله واکسن کرونای خریداری و تحویل گرفته شده از سوی جمعیت هلال احمر دو میلیون دوز است، اما به دلیل محدودیت‌های پروازی فقط یک میلیون دوز آن به دستمان رسید و مابقی محموله هم با پروازی دیگر از کشور مبداء به ایران خواهد رسید!

جالب است بدانید که هیچ یک از مقامات بهداشتی کشور نسبت به اظهارات متناقض مسئول هلال احمر، واکنش نشان نداده‌اند و حجم محموله وارداتی نیز تنها در قالب یک توییت از سوی سخنگوی سازمان غذا و دارو و بدون توضیحات بیشتر، از سوی وزارت بهداشت اطلاع رسانی شد و تمام...

واکسن های وارداتی کجاست؟ هزار وعده خوبان یکی عمل نکرد


بیشتر بخوانید: واکسن کرونا و ماجرای دوز اول، دوز دوم!


واکسن‌های ایرانی چه زمانی مجوز رسمی می‌گیرند؟

از سوی دیگر تولید همزمان پنج واکسن ایرانی از کوو برکت گرفته تا کوو پارس و رازی و چه و چه سبب شده تا تولیدکنندگان و دست اندرکاران بهداشت کشور  برای دستیابی به این موفقیت‌ها شادانه بر طبل بکوبند و از اینکه جزء معدود کشور‌هایی هستند که به فرایند تولید واکسن کرونا دست پیدا کرده اند به همه فخر بفروشند و برای اینکه به مردم این اطمینان را القا کنند که این واکسن‌ها آنطور که گفته می‌شود خطرات جدی و عوارضی ندارد خود پیشقدم برای دریافت واکسن شدند و همین اقدام راه را برای ورود مردم به عرصه دریافت واکسن داوطلبانه باز کرد و بعد از آن هم حضور هنرمندان و افراد سرشناس برای دریافت این واکسن‌ها سطح اطمینان مردم را بالا برد، اما نکته قابل توجه این است که همه تولیدکنندگان واکسن‌های کرونا طبق دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی باید مجوز بین المللی دریافت کنند در غیر اینصورت واکسن تولیدی هیچ اعتبار جهانی نخواهد داشت از این رو واکسن‌های ایرانی هم هنوز مهر تائید این سازمان را روی برگه‌های تحقیقاتی خود مشاهده نکردند هر چند که آنان به این موضوع آگاه هستند و بی شک هم به دنبال گرفتن مجوز قانونی و بین المللی آن هستند.

نکته‌ای که در تکمیل مطلب بالا باید اضافه شود این است که در شرایط کنونی رفت و آمد به کشور‌های مختلف در صورتی محقق می‌شود که فرد یا افرادی که قصد سفر دارند باید واکسن کرونا دریافت کرده باشند در غیر این صورت کشور میزبان از پذیرش آن‌ها ممانعت می‌کند هر چند که در این بین بسیاری از کشور‌ها با هدف گردش چرخه اقتصادی خود اقدام به برگزاری تور‌های گردشگری واکسن کردند، اما این شامل همه کشور‌ها نمی‌شود، از این رو کسانی که در ایران هر کدام از واکسن‌های تولیدی را دریافت کردند به دلیل اینکه آن واکسن مجوز رسمی ندارد نمی‌توانند به کشور مورد نظر خود سفر کنند و همین موضوع به مطالبه جدی مردم از دولت تبدیل شده و آن‌ها معتقدند که حالا که مردم به واکسن‌های تولیدی ایرانی اطمینان کردند دولت و متولیان امر هم باید هر چه زودتر زمینه دریافت مجوز از سازمان بهداشت جهانی را فراهم کنند که به نظر می‌رسد این مطالبه غیر منطقی و نشدنی نیست؛ آنهم به این دلیل که از آغاز سال ۱۴۰۰ همه از رئیس جمهور گرفته تا وزیر بهداشت وعده دادند که از مرداد و شهریور کار واکسیناسیون عمومی آغاز خواهد شد و ما دیگر نیازی به واکسن‌های خارجی نداریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی