تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
آتش سوزی سریالی جنگل‌های ایران ادامه دارد

قلب زاگرس در آتش؛ تنها اشک‌ باقی مانده است!

این گزارش تکراری است. زاگرس در آتش است و صدها تن با دست خالی برای خاموش کردن آن می‌کوشند. زاگرس در آتش است و گویی برای زاگرس هم مانند همه ما تنها اشک باقی مانده است.

کد خبر: ۹۶۴۱۲
۰۳:۵۴ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۰

فاجعه‌ای به نام آتش سوزی؛ دل زاگرس سوخت

دیدارنیوزـ سرویس سبک زندگی: خطای انسانی، خاموش نکردن آتش توسط شکارچیان غیر مجاز، گرمای هوا و خشکسالی و هزاران دلیل دیگر سالهاست شده لقلقه دهان مسئولانی که توان مهیا کردن تجهیزات برای خاموش کردن آتشی که هر سال در فصل‌های بهار و تابستان به جان جنگل‌های کشور می‌افتد ندارند و تنها این مردم و محیط بانان هستند که جان خود را به خطر می‌اندازند تا با کمترین امکانات آتش‌هایی که بعضا چندین روز زبانه می‌کشند را خاموش کنند و نه از تجهیزات مدرن خبری است و نه هواپیما‌های آب پاش.

فعالان و دوست داران محیط زیست اولین و آخرین تقصیر این کمبود‌ها را به گردن شخص رئیس سازمان محیط زیست می‌اندازند و او را برای این اهمال کاری‌های چند ساله مورد نقد قرار می‌دهند، اما کو گوش شنوا. گویا نه برای مسئولان محیط زیست و نه سایر دستگاه‌هایی که متعهد شده اند در زمان آتش سوزی یار و یاور نجات دهندگان جنگل باشند مهم نبوده و نیست که زاگرس چند روز است آتشی به جانش افتاده که نه با آتش کوب خاموش می‌شود و نه آب.

در خائیز مرکز آتش در دو آتش‌سوزی بزرگ سال گذشته در کوه خائیز شهرستان کهگیلویه و خامی در شهرستان گچساران شاهد نقش عوامل انسانی در وقوع این آتش‌سوزی‌ها بودیم و به گفته غلامحسین حکمتیان اصل مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۹۰ درصد از آتش‌سوزی‌ها در استان ناشی از خطای انسانی بوده‌است.

از هفته پیش هم باز آتش سوزی از همان منطقه شروع شده و زبانه‌های آتش بخش عمده‌ای گونه‌های گیاهی و جانوری را از بین برده است از سوی دیگر مجید نظری رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان گچساران علت آتش‌سوزی را آتش زدن علوفه خشک توسط ساکنان منطقه می‌داند و می‌گوید: برخی از اهالی علوفه خشک اطراف منازل خود را آتش زدند و متأسفانه با بی‌توجهی این آتش گسترده شدو همین بی احتیاطی ممکن است چندین هزار هکتار از مراتع را از بین ببرد.


بیشتر بخوانید:زیباترین سواحل ایران


زاگرس خاص، اما مظلوم ...

استان کهکیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از استان‌های شاخص حوزه زاگرس در پوشش جنگلی و مرتعی به شمار می‌رود و بیش از ۲۸ درصد از پوشش جنگلی و مرتعی زاگرس مربوط به کهگیلویه و بویراحمد بوده و مراتع جنگلی استان شامل درختان بلوط، بنه، افرا، زالزالک، گلابی وحشی، بادام کوهی و ... می‌شود و بیش از ۴۰ درصد از گونه‌های گیاهی کشور در این استان موجود هستند.

بی‌شک حفاظت از پوشش جنگلی و مرتعی در حجم وسیع و پراکنده آنهم با شرایط جغرافیایی و کوهستانی منطقه زاگرس مستلزم برخورداری از زیرساخت‌های لازم و امکانات مناسب است و از همه مهمتر اینکه در حفاظت از مراتع و جنگل‌ها نقش نیروی انسانی بسیار پر رنگ است.

کارشناسان محیط زیست می‌گویند با توجه به مساحت کهگیلویه و بویراحمد و وقوع چندین آتش‌سوزی بزرگ و وارد آمدن خسارت به هزاران هکتار از اراضی جنگلی و مرتع، با شروع فصل بهار و خشک شدن علف‌زار‌ها و گیاهان در مناطق گرمسیری و شروع تفریح و گردش در مناطق سردسیری خطر وقوع آتش‌سوزی با توجه به سابقه دور از انتظار نیست و در وقوع کمبود نیروی انسانی و امکانات تأثیر منفی خود را به خوبی اثبات کرده‌ است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد مقصر اصلی این آتش سوزی‌ها را عوامل انسانی می‌داند و با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از آتش‌سوزی‌ها توسط عوامل انسانی صورت می‌گیرد، تاکید می‌کند: در سال گذشته ۹۴۵ کیلومتر آتش‌بُر جهت جلوگیری از و گسترش حریق احتمالی در اراضی جنگلی و مرتعی استان ایجاد شد؛ و برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی ۱۶ اکیپ ثابت و ۲۶ اکیپ سیار به‌صورت شبانه‌روزی در حال خدمت بودند تا توانستند آتش را خاموش کنند.


بیشتر بخوانید:تالاب بختگان خشک است؛ فلامینگوها جوجه نیاورند!



آتش بی رحمانه می‌تازد

بر اساس گزارش‌های مختلف، ظاهرا عمده آتش‌سوزی در مناطق مرتفع بوده و به همین دلیل مهار آتش برای امدادگران بسیار سخت شده است. از سوی دیگر برای مهار کامل آتش نیاز به بالگرد‌های مجهز به آب‌پاش است که تاکنون خبری از این بالگرد‌ها برای خاموش کردن آتش نبوده است. در واقع عدم حضور و همکاری بالگرد‌های آب‌پاش با حواشی زیادی روبرو است و این حواشی منجر به آتش‌سوزی گسترده در زاگرس شده است. شاید در ابتدای آتش‌سوزی امکان مهار کردن آن وجود داشت، اما اکنون آتش‌سوزی بسیار گسترش یافته و شهر‌ها و استان‌های زیادی را تحت تاثیر قرار داده است.

در حال حاضر آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد، اما در این شرایط مردم بومی تلاش زیادی برای مهار داشته‌اند، ولی وزش باد، محدوده آتش‌سوزی را به سرعت گسترش می‌دهد. در این چند روز حیوانات و گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی نابود شدند. به هر جهت با گسترش آتش سوزی، احتمال نابودی زندگی روستاییان و مزارع کشاورزی وجود دارد و خسارات هر لحظه افزایش خواهد یافت در نتیجه بهتر است تا مسئولان و ستاد مدیریت بحران، زودتر تصمیماتی برای مهار کردن آتش‌سوزی در زاگرس و جنگل‌های این منطقه بگیرند.

تا این لحظه درختان بلوط، ارزن و بادام‌های کوهی زیادی از بین رفته‌اند و باید بگوییم که این درختان از اصلی‌ترین پوشش گیاهی این منطقه بوده‌اند. همچنین حیوانات زیادی در این منطقه زندگی می‌کنند که می‌توان به پلنگ، جغد و پرندگان مختلف دیگر، سنجاب، بز‌های کوهی، آهو، گراز و گونه‌های جانوری دیگر اشاره کرد که تا این لحظه بسیاری از آن‌ها از بین رفته‌اند.
 
 
فاجعه‌ای به نام آتش سوزی؛ دل زاگرس سوخت

"حاتم" همچنان می‌سوزد

متاسفانه در وقوع آتش سوزی‌های جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد "زاگرس"تن‌ها نیست و حالا آتش خودش را به "حاتم" رسانده و مهدی نصیری رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بهمئی می‌گوید: اتش همچنان زیانه می‌کشد و نیرو‌های امدادی در تلاش هستند خود را به محل آتش سوزی برسانند نمی‌دانیم میزان خسارت چقدر است، اما می‌دانیم که علت آتش سوزی انسانی است، اما باز هم به طور دقیق معلوم نیست.
 

محمد محمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم آتش سوزی‌ها مستمر در این استان را مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید: کوه حاتم مرز مشترک شهرستان‌های لنده و بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که آتش سوزی در حوزه لنده تقریبا کنترل شده است.

قلب زاگرس در آتش است. مردان و زنان بسیاری با آتشی می‌جنگند که به جان زاگرس و به جان ایران افتاده است. اشک‌ها و اشک‌ها در غیاب رسیدگی و تدبیر تنها دارایی مردمان آن منطقه و همه ماست. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی