تیتر امروز

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
گزارش میدانی دیدار از وضعیت مراکز واکسیناسیون کرونا

فعلا واکسن کرونا نیست ؛ شاید وقتی دیگر ...

تزریق دوز دوم واکسن کرونای سالمندان با تاخیر مواجه شده است. نسرین نیکنام در گزارشی میدانی به تنها مرکزی سر زده است که تا چند روز قبل امکان تزریق دوز دوم واکسن در آن وجود داشت، اما...

کد خبر: ۹۵۷۹۵
۱۲:۰۳ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۰

واکسن نداریم؛ شاید وقتی دیگر ...

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: به محض اینکه سوار ماشین شدم به زمانی که اسنپ برای رسیدن به مقصد نشان می‌داد نگاه کردم، لبخندی زیر ماسک روی لبم نشست، چون زمان زیادی تا رسیدن به خانه بهداشت فرمان فرمایان نبود و من مجبور نبودم گرمای هوای را در ماشین گرم تری که (علیرغم گران‌تر شدن کرایه‌های اسنپ کولرهایش خاموش است) را تحمل کنم، به محض رسیدن در ماشین را باز کردم و قبل از رفتن به مرکز واکسیناسیون وارد سوپرمارکت شدم و با خریدن یک آب خنک اجازه دادم نفسم بالا بیاید، کمی هم خود را سرگرم  دیدن خوراکی‌های داخل یخچال نشان دادم که خنکای مغازه هم به مغزم ورود کند.

چند دقیقه بعد پس از حساب کردن پول آب معدنی وارد مرکز واکسیناسیون فرمان فرمایان شدم؛ در همان بدو ورود چند پیرمرد و پیرزنی را دیدم که مستاصل روی صندلی‌ها در زیر سایه درخت وسط حیاط مرکز نشسته اند و با یکدیگر صحبت می‌کنند.

کمی جلوتر رفتم دو خانم که به نظر از مسئولان مراکز بهداشت بودند کاغذ‌هایی جلویشان بود و بدون اینکه نگاهت کنند فقط می‌پرسیدند اسم و شماره تلفن و پس از آن صدا‌های ریز اعتراض آمیزی که سوال‌های تکراری می‌پرسیدند و آن خانم‌ها هم که انگار خیلی حوصله نداشتند یکی در میان پاسخ می‌دادند آن هم پاسخ تکراری؛ فعلا واکسن نداریم نه دوز اول نه دوم.

سعی کردم کمی با فاصله بایستم و ببینم چند نفر برای دریافت یک جواب مشخص مقاومت می‌کنند و می‌مانند، اما طولی نکشید که همه با تکان دادن سر و جملاتی که حالا چکار کنیم به سمت در خروجی می‌رفتند.

 

واکسن نداریم؛ شاید وقتی دیگر ...


بیشتر بخوانید:عوارض واکسن‌های کرونا و اثربخشی آن‌ها


فقط باید منتظر بمانید همین ...

یکی از خانم‌ها که اطرافش خلوت شده بود متوجه حضور من شد و با کمی تردید گفت: برای واکسن آمدید، گفتم: بله البته برای مادرم. گفت: دوز اول را همینجا زدند گفتم بله؛ گفت اسم و شماره تلفن. گفتم زنگ بزنم مادرم بیاید؟ گفت: نه نه الان که واکسن نداریم گفتم خوب پس چرا اسم می‌نویسید گفت: تا آخر هفته باهاتون تماس می‌گیریم و منتظر ماند تا من اسم و شماره تلفن را بگویم به عددی که اسم مادرم را جلوی آن نوشت نگاه کردم ۲۵۵؛ یعنی ۲۵۴ نفر دیگر فقط همین امروز موفق به دریافت واکسن نشدند و معلوم نیست چند صد یا هزار نفر دیگر منتظر دریافت واکسنشان هستند.

 گفتم دقیقا مشخص است که کی واکسن به دستتان می‌رسد و کی تماس می‌گیرید؟ گفت: تا آخر همین هفته. گفتم خوب فاصله دوز اول و دوم زیاد می‌شود و اثر اولی از بین می‌رود که همان طور که مشغول نوشتن مشخصات نفر بعدی بود گفت: تا دو هفته اشکال ندارد.

کمی فکر کردم مادرم دوز اول را ۱۸ اردیبهشت دریافت کرده بود و طبق گفته خودشان باید دوز دورم را ۱۷ خرداد دریافت می‌کرد، اما از آن تاریخ تا به امروز موفق نشدیم.چند نفری که قصد رفتن نداشتند مدام سوال می‌کردند که مراکز دیگر چطور؟ آن‌ها هم واکسن ندارند و فقط یک جواب می‌شنیدند نمی‌دانم باید تماس بگیرید.

در فاصله حیاط تا در خروجی  با خانم مسنی همکلام شدم و پرسیدم شما هم اسم نوشتید؟ گفت من دوز اول و دومم را زدم، هفته پیش آمدم اینجا صف چند کیلومتری بود، اما ایستادم و زدم، چون توان اینکه یک روز دیگر بیایم را نداشتم؛ انگار متوجه تعجب من شد گفت: امروز برای شوهرم آمدم او هنوز دوز اول را هم دریافت نکرده و می‌گویند که باید در سایت ثبت نام کنیم.

گفتم:همسرتان چند سالشان است گفت: قرار است تو گروه ۶۵ تا ۷۰ سال واکسن دریافت کند (متوجه شدم همسرش از او کوچکتر است) گفتم: باید به فرزندانتان بگویید در سایت اسم و مشخصاتشان را وارد کنند و بعد از طریق پیامک اعلام می‌کنند که چه تاریخی برای دریافت واکسن مراجعه کنید. مثل همان روشی که خودتان انجام دادید.

گفت: آخر این خانم می‌گفت اصلا دوز اول را هم ندارند، مگر چند روز پیش نگفتند واکسن وارد کردند پس چرا ندارند، گفتم: توزیع اش زمان بر است! گفت: من فکر می‌کنم که این واکسن‌های وارداتی دیگر سهم مردم عادی نباشد و بعد هم مردم مجبور بشوند از همین واکسن ایرانی استفاده کنند و با گفتن "این‌ها قصد دارند مردم را بکشند" خداحافظی کرد و رفت.

چند دقیقه‌ای بیرون مرکز ایستادم تا عکس العمل مردم را ببینیم که متوجه بنر بزرگی که بالای در نصب شده بود، شدم که روی آن نوشته شده بود" مراجعین محترم با توجه اتمام موجودی واکسن کرونا در این مرکز، تا اطلاع ثانوی از مراجعه برای تزریق واکسن خودداری فرمایید. به محض موجود شدن واکسن زمان تزریق از طریق پیامک به شما اعلام می‌گردد."

چند نفری که جلوی در مرکز ایستاده بودند با یکدیگر صحبت می‌کردند و به دنبال راه چاره‌ای بودند که دیدم خانم‌هایی که مسئول ثبت نام بودند کاغذهایشان را برداشته اند و بیرون آمدند و در مرکز را هم بستند در حالیکه ساعت ۱۱ و نیم صبح بود و بی شک آدم‌های دیگری هم برای ثبت نام یا گرفتن اطلاعات جدید به مرکز می‌آمدند چند نفری که تازه رسیده بودند متعجب پرسیدند تعطیل کردید؟

یکی از خانم‌ها گفت: واکسن نداریم؛ بروید خبرتان می‌کنیم و این تنها جمله ای بود که دیروز بیش از ۱۰ بار شنیدم و متعجب از آن که چقدر راحت این حرف ها زده می شود انگار که کرونا تمام شده و زدن واکسن چیزی است شبیه خوردن قرص سرماخوردگی ...

واکسن نداریم؛ شاید وقتی دیگر ...


بیشتر بخوانید:واکسن کرونا و ماجرای دوز اول، دوز دوم!



مسئولان در مورد دوز دوم واکسن کرونا چه می‌گویند؟

بی شک نارضایتی مردم از نبود واکسن و نگرفتن یک جواب قانع کننده به گوش مسوولان رسیده که رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و در مصاحبه‌ای با بیان زیرساخت‌های قوی در کشور برای تولید واکسن داریم گفت: به هیچ وجه نباید نگران واکسیناسیون باشیم و همه گروه هدف قطعا تا پایان سال، دوز اول واکسن را دریافت خواهند کرد.

او بلافاصله بعد این صحبت مشکل به وجود آمده برای نرسیدن دوز دوم واکسن کرونا را به گردن کشور‌های تولید کننده انداخت و گفت: متاسفانه یک بدعهدی طبق معمول برای دریافت واکسن داشتیم که محموله ۳ میلیون دُزی که قرار بود ۲ هفته پیش به دستمان برسد، به دستمان نرسید و ان‌شاءالله در این هفته قسمتی از آن به دستمان خواهد رسید.

البته این مقام مسئول این را هم گفته که کسانی که دوز اول واکسن را دریافت کردند و نوبت دوز دوم‌شان است، نگران نباشند. ان‌شاءالله تا هفته آینده دوز دوم واکسن‌ها را انجام خواهیم داد.

از طرف دیگر جعفر صادق تبریزی رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برای تزریق دوز دوم واکسن کرونا مشکلی وجود ندارد، گفت: حدود ۴.۷ میلیون نفر تاکنون واکسینه شده اند؛ و در حال حاضر حدود ۷۰ درصد ۷۰ ساله‌ها واکسن کرونا را دریافت کردند، هنوز واکسیناسیون ۶۵ سال به بالا آغاز نشده و به محض آنکه واکسن به دست ما برسد، واکسیناسیون این گروه سنی را نیز آغاز می‌کنیم.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به وقفه ایجاد شده و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای افرادی که دوز اول را دریافت کردند، مشکلی ایجاد می‌شود یا خیر؟ هم سعی کرد توضیح قانع کننده‌ای بدهد بنابراین گفت: در واکسن آسترازنکا حداقل زمان برای دریافت دوز دوم، سه تا چهار ماه است و در حال حاضر ۱.۵ ماه دیگر فرصت داریم. همچنین برای تزریق نوبت دوم واکسن اسپوتنیک‌وی یک تا سه ماه زمان داریم بنابراین هیچ مشکلی برای افرادی که دوز اول را دریافت کردند، به وجود نخواهد آمد.

او همچنین درباره تزریق نوبت دوم واکسن سینوفارم گفت: چهار تا هشت هفته بعد از تزریق اول، فرصت برای تزریق دوز دوم وجود دارد و بر اساس وعده داده شده، یک میلیون دوز از این واکسن این هفته دریافت خواهد شد بنابراین هیچ نگرانی از بابت تزریق نوبت اول و دوم واکسن نداریم.

نکته قابل تامل این است با اینکه این مسئولان با بیان نقطه نظراتی مانند نگران نباشید و مشکلی پیش نمی‌آید سعی در ایجاد فضای آرام و از طرفی برطرف کردن استرس ها دارند، اما چیزی که بیشتر از نکات دیگر در شرایط کنونی برجسته است عدم باور مردم نسبت به صحبت‌های متولیان امر بهداشت است موضوعی که در بطن جامعه کاملا مشهود است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی