تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

حاشیه‌نگاری و تحلیل همزمان سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ در حال برگزاری است. حاشیه نگاری و تحلیل همزمان دیدار از این مناظره را این جا بخوانید.

کد خبر: ۹۵۶۱۶
۱۶:۵۴ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۰

 

حاشیه‌نگاری و تحلیل همزمان سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

دیدارنیوز ـ سرویس سیاسی: سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در حال برگزاری است. در ادامه حاشیه نگاری و تحلیل همزمان دیدار از این مناظره را می‌خوانید. 

تحلیل مناظره آخر: عبدالناصر همتی در این مناظره بسیار بهتر از مناظره دوم ظاهر شد. او در نادیده گرفتن زاکانی بسیار موفق بود، مرتبا رئیسی را خطاب قرار داد. مسائل مصداقی مانند فیلترینگ اینستاگرام را مطرح کرد، و با ارایه لیست بدهکاران بانکی لحظه ای مهم در مناظره خلق کرد. اشتباه او اما در زمان جمع بندی حمله بیش از حد او به دولت روحانی بود که او را همکاری غیر قابل اتکا نشان داد. او با نام بردن از برخی از چهره های مشهور اصلاح طلب سعی کرد که از اعتبار اجتماعی آن ها استفاده کند و جایگاه سیاسی خود را تبیین نماید. مهرعلیزاده اما در این مناظره آشفته بود و توان لازم را برای جمع بندی نشان نداد. زاکانی در مقابل تاکتیک نادیده گرفتن همتی تا حدودی ناکام و مستاصل شد. قاضی زاده هاشمی و جلیلی بر برنامه محوری تاکید داشتند. محسن رضایی سعی کرد که وعده های ملموس اقتصادی خود را چندین بار تکرار کند. رئیسی بر خلاف رویه کلی اش از درگیری با همتی در مقاطعی ناگزیر شد. هر چند در کل سعی در حفظ فاصله خود با همتی و سایرین داشت. در هر حال و با تحولات سیاسی رخ داده به نظر عملکرد مثبت همتی در این مناظره تاثیر به سزایی در رای او نخواهد داشت.

 

20:28: جلیلی جمع بندی می کند. او می گوید که همه مردم باید در نگاه رئیس جمهور یکی باشند و جزو جمهور. رئیس جمهور باید محیط را خوب بفهمد. محیط داخلی و بین المللی و منطقه ای را. او می گیود که کارنامه او و دولت سایه اش امروز روشن است. او می گوید نباید حل آب خوردن کشور هم به دیگران (خارج از کشور) وابسته شود. او با دعایی از امیر مومنان سخنانش را پایان میدهد. 

20:25: همتی از خود دفاع می کند. او می گوید با  دست خالی در بانک مرکزی با ترامپ جنگیده است. او می گوید که می دانسته است که در صحنه انتخابات تخریب ها بیشتر خواهد شد. او می گوید که روحانی رئیس جمهور خوبی در دوران تعامل بود. اما هیچ کس نمی دانست که او در دوران جنگ اقتصادی چگونه عمل می کند. روحانی نتوانست در دوران جنگ اقتصادی درست عمل کند. وقتی مردم خشمگین هستند رئیس جمهور نباید بخندد. 3 سال است که تخم یاس در جامعه کاشته شده است. مردم شما برای صندوق رای خون داده اید. با جوانان چه کرده اید که شعارشان از رای من کو به رای بی رای رسیده اند. من قول می دهم کشور را از این پیچ خطرناک رد می کنم. او از تاجزاده و صفایی فراهانی و کرباسچی و چندین چهره اصلاح طلب یاد می کنند که میتوانند در کنار او باشند. او می گوید نگذارید 28 خرداد به 28 مرداد مبدل شود. 

20:22: مهرعلیزاده به زاکانی حمله می کند که معلم انشا جلسه است و او به احترام مردم از روی کاغذ خواهد خواند. او می گوید که ین انتخابات می تواند با معجزه ای نتیجه ای خلاف نظر انحصارگران رقم بخورد. او از آزادی های اجتماعی و سیاسی و سبک زندگی سخن می گوید. او می گوید که مردم بهتر است با صندوق رای قهر نکنند. او در خواندن متن مسلط نیست. او به خرداد سال 76 ارجاع می دهد و این که خواست مردم باعث تشکیل دولت اصلاحات شد. او می گوید که مردم قدرت در دست شماست. او مردم را به مشارکت در انتخابات فرا می خواند. او می گوید که بیایید از حق انتخاب استفاده کنید. که لحظه انتخابات لحظه تغییر قرن است. 

20:18: زاکانی جمع بندی می کند و می گوید که امروز وقت قیام است. باید علیه غارتگران قیام کرد. او می گوید شاسته سالاری را در کشور حاکم می کند، صادق خواهد بود، فقر مطلق را ریشه کن می کند. تمرکز زدایی از تصمیم گیری در کشور خواهد کرد. روستاها را آباد و مهاجرت معکوس را در روستاها مهیا می کند. قول می دهد که از همه اقوام و مذاهب استفاده کند و قانون اساسی در مورد آزادی های اجتماعی را اجرا کند. مقررات زدایی خواهد کرد و کاری خواهد که ریشه اعتیاد ظرف 4 سال در کشور حل شود. به مردم دروغ نمی گوید، ابربدهکاران بانکی را آزاد نمی گذارد، به واردکنندگان کالای مصرفی رانت  نمی دهد، مردم را تحقیر نمی کند، مشکلات داخلی را به خارج وصل نمی کند. 

20:15: قاضی زاده هاشمی از روی متن می خواند. می گوید اولین جوان گام دوم انقلاب است. باید سفره انقلاب را تکاند. او می گوید که دولت جوان او با جرات عمل میکند. او می گوید که مردم معترضند که چرا همه چیز در بند (پ) پول و پارتی خلاصه شده است. او بند (غ) یعنی غیرت را جایگزین می کند و یک جو غیرت را به کشور را به مردم بر می گرداند. غیرت می گوید همه مردم باید سر سفره انقلاب بنشیندد. او از بازگشت پیکر سردار سلیمانی به کشور به عنوان نماد غیرت یاد می کند. او از بیروانوند و بازیکنان والیبال به عنوان به نمادهای غیرت یاد می کند. او می گوید به جوانان اعتماد کنید. 

20:12: رئیسی جمع بندی می کند. او می گوید که در مورد مسئله بنزین تصمیم گیرنده دولت بود و به قوه قضائیه ربطی نداشت. او می گوید گزارش دبیرخانه شورای امنیت ملی نشان می دهد که روحانی باید پاسخگو باشد. او می گوید که همه متهمان آبان را عفو داده است. او می گوید که جهت گیری دولت او در جهت عدالت است. او می گوید از همه نیروهای کارآمد در کشور استفاده می کند و دولتش قدرت اجماع سازی دارد. او می گوید برنامه بدون کارنامه امر شعاری است. رئیس جمهور باید به همه ایرانیان نگاه یکسانی داشته باشد، همه مردم برای دولت او جمهور است. او گفت خود را نسبت به مردم مکلف می داند. 

20:09: رضایی جمع بندی می کند. او می گوید عقب ماندن از ترکیه و وضع معیشتی مردم مایه ننگ است. او می گوید که برنامه دارد و صد در صد به قول هایش عمل می کند و یارانه 450 هزار تومانی می دهد، حقوق زنان خانه دار را می دهد، کسب و کار خانگی را گسترش می دهد، مسکن ارزان قیمت می دهد، 30 درصد سهام صنعت نفت را به مردم می دهد. اقتصاد ایران را ایالتی می کند. او سعی دارد که به مسئله اقوام و مذاهب و مناطق دور از مرکز توجه کند. رضایی از فرصت نهایی برای تکرار وعده هایش استفاده می کند و سعی دارد از هر نوع درگیری با دیگران اجتناب کند. 

20:02: علیرضا زاکانی با اشاره به سخنان امام علی (ع) و امام خمینی (ره) صحبتش را آغاز کرد و قدرت طلبی را طاغوت دانست و گفت اگر انقلاب نبود ما هم نبودیم! او به نوعی به استخر فرح اشاره کرد و گفت ما نباید در استخر حاکمان پیش از انقلاب شنا کنیم. او سپس مجدداً حمله به همتی را شروع کرد و دوباره گفت او به دنبال بنزین لیتری 5 هزار تومان بود و گفت من آمده‌ام دروغ را ریشه‌کن کنم. در رابطه با فیلترینگ هم به همتی گفت شما مدتی کامنت‌های اینستاگرامت را بسته بودی و بعد به مواردی اشاره کرد که بر اساس آن و بر طبق نظر زاکانی، این دولت جنگ اقتصادی را به جُنگ تبدیل کرده است.

 

19:59: سعید جلیلی با بحث اقتصادی کلام مجدد خود را شروع کرد و گفت استفاده حداکثری از فرصت‌ها ممکن است و ضرورت است. او به موضوع قطع برق هم اشاره کرد و به نوعی در پاسخ به همتی به سراغ موضوع روستاییان رفت و سپس مستقیماً عنوان کرد که همتی به او اهانت کرده است. او باز به سراغ FATF رفت و گفت اگر می‌گویید 200 کشور عضو آن هستند، شما هم هستید! نمی‌دانید؟ FATF است که ما را نمی‌پذیرد و باید از او طلبکار بود. او سپس به برنامه از پیش آمده شده خود اشاره کرد.

 

19:56: ابراهیم رئیسی خود را سیبل اصلی کاندیداها خواند و گفت بروید ببینید چرا مردم ناراحتند؟ آیا از عملکرد من ناراحتند؟ از آن‌هایی که نمی‌خواهند پای صندوق بروند و عزیز ما هستند بپرسید چرا نمی‌روند؟ او سپس به نظام بانکداری حمله کردند و از اصلاحات اقتصادی خود در قوه قضاییه گفت. در رابطه با فضای مجازی گفت مردم می‌دانند من قول صادق می‌دهم و می‌دانند هیچ وقت دروغ نمی‌گویم. هیچ فیلتری در زمان من در قوه قضاییه انجام نشده است. من می‌گویم دسترسی به اینترنت حتی برای فقرا هم باید آزاد شود. او عنوان کرد که با حمله به من نمی‌توانید دو قطبی راه بیاندازید. او دوباره مانند مناظره اول گفت هیچ روزنامه و رسانه‌ای در دوره من بسته نشده است. 


19:52: عبدالناصر همتی صحبت‌های خود را با حمله به جلیلی و نگاه غلط مشاوران او به روستاییان شروع کرد و بعد به رئیسی حمله کرد و موضع او در رابطه با کارمندان در مناظره قبلی را یادآوری کرد. سپس در رابطه با حقوق روستاییان گفت. او خطاب به رئیسی گفت اگر آنطور که گفتید می‌توانید نرخ بهره را با ابزار قوه قضاییه پایین بیاورید، چرا نیاوردید؟ سپس ادامه داد که اقتصاد با زندان و دادگاه متفاوت است. اقتصاد کشور پیچیدگی‌های زیادی دارد. او در رابطه با صحبت‌های مناظره قبلی قاضی زاده درباره اینکه به زنان اعتقادی بیش از بقیه کاندیداها دارد چرا که رئیس ستادش یک زن است گفت ایشان همانی نیست که گفته بود بیل گیتس می‌خواهد 15 میلیون ایرانی را بکشد؟ سپس در رابطه با مدیریت کرونا گفت.

19:52: قاضی زاده هاشمی نقد می کند. او می گوید که به ارایه ادامه برنامه هایش خواهد پرداخت. او به شکل کلی در رابطه با وزیر مسلط در حوزه سیاست خارجی گفت و بعد وعده لغو کنکور و خدمت سربازی را داد. سپس به سراغ فضای مجازی رفت و از ظرفیت‌های فضای مجازی گفت و با محدودیت فضای مجازی مخالفت کرد. او عنوان کرد دولت سلام حقوق کسانی را که رأی نمی‌دهند را نیز رعایت خواهند کرد و بعد از اقشار مختلفی نام برد که حقوق آن‌ها مورد توجه دولت او خواهد بود. سپس شروع به حمله به دولت روحانی کرد و آن را کابوس خواند.

19:49: رضایی شروع به نقد می کند و می گوید برنامه جزئی از مدیریت است. رضایی می گوید که 8 سال آینده سالهای سرنوشت جمهوری اسلامی است. اگر دولت های گذشته تکرار شود ایران با خطرات بزرگتری مواجه می شود. اما اگر از فرصت ها استفاده شود ما روی بلندترین قله منطقه خواهیم بود. 

19:46: مهرعلیزاده شروع به نقد نامزدهای دیگر می کند. او از دیوارنوردی ها  و ماجراجویی ها انتقاد می کند. مهرعلیزاده همچنان آشفته می گوید. او می گوید باید با غرب و چین و هند تعامل کرد تا سرمایه به کشور بیاید. او می گوید تا زمانی که در سیاست خارجی هجومی برخورد کنیم نمی توانیم سرمایه بیاوریم. او می گوید آقای رئیسی همین الان دستور بدهید که فیلترینگ رفع شود. لطف کنید که در مورد دستگیر شدگان آبان 98 رسیدگی شود. 

19:40: زاکانی به سوالی در مورد بی اثر کردن تحریم ها جواب می دهد. او در توییتی گفته است که قصد حمله سختی در این دور دارد. او می گوید که بر خلاف دولت فعلی بر پتانسیل های داخلی را مد نظر قرار می دهد. او می گوید که توانایی هایی تولیدی داخلی در کشور بی نظیر است. و با توجه به تولید داخل تحریم را بی اثر می کند. او می گوید که حوزه کشاورزی و روستایی یک محور اصلی برای دولت او خواهد بود. او حمله به همتی را شروع می کند و می گوید که به او یاد داده اند که با زاکانی بحث نکن. او می گوید که روحانی چون اقتصاد بلد نیست همتی را رئیس بانک مرکزی کرده است. او می گوید که دلار را از تعاملات تجاری کنار می گذارد بدون این که fatf امضا شود. او می گوید من مانده بودم که چطور باید با این دولت توهین کننده برخورد کرد. او می گوید همتی توهین می کند و اسم او را پلیس بد گذاشته است. او عکس هایی نشان میدهد که مردم در صف مرغ ایستاده اند. او عکس هایی از واردات نشان میدهد. او از مردم سیستان بلوچستان نام می برد. 

19:35: همتی به سوالی در مورد تعادل فعالیت اقتصادی زنان و ارزش های خانواده جواب می دهد. همتی می گوید که به اندازه کافی به زنان در جامعه توجه نمی شود. او از کمبود فرصت های شغلی برای زنان انتقاد می کند. او می گوید که رئیسی می گوید که چرا الان این فهرست را دادید. ما قبلا هم داده ایم. ولی الان هم لیست را ارایه کردیم. او به شدت از جلیلی اتقاد می کند که 200 کشور نمی فهمند که fatf چیست و فقط شما و کره شمالی فهمیده اید. او از رئیسی می پرسد که معنی اینترنت امن چیست؟ این به معنی بسته شدن اینستاگرام است. او می گوید که رئیسی می خواهد اینترنت را جیره بندی کند؟ او بر روی رئیسی تمرکز کرده است. او از علم الهدی پدر زن رئیسی می گوید و این که رئیسی باید بگوید که نسبتش با افکار آقای علم الهدی چیست. 

19:30: رضایی به سوالی در مورد تسهیل ازدواج جوانان جواب می دهد. او می گوید که جوانان بالاترین سرمایه کشور هستند که در سردرگمی به سر می برند. او می گوید دولتش ترکیبی از تجربه و انرژی جوانان است. او می گوید که در مراکز استان مرکز تربیت زمامداران آینده را ایجاد می کند. او می گوید که جوان ها برای ازدواج به شغل و مسکن نیاز دارند و او مشکل مسکن جوانان را حل می کنند. محسن رضایی برنامه هایی را تشریح می کند که به نظر کمی ساده انگارانه می رسد. او می گوید که دولتش برجام را جدی می گیرد و امریکا را وادار می کند به تعهداتش عمل کند. او می گوید که کشور را معطل مذاکرات نخواهد کرد. او می گوید که از طریق فعال کردن میدان آمریکا را به برجام بر می گرداند. 

19:23: سعید جلیلی به سوالی در مورد مشکلات بوروکراسی و پیچ و خم های اداری جواب می دهد. او از جلسه روز اول انتخاب روحانی با خودش خبر می دهد که در ان روحانی را به به راه انداختن ماشین دولت فراخوانده است. او می گوید که امکان تعامل سازنده و گسترده با جهان وجود دارد ولی این ها(روحانی و همتی) بلد نیستند. او به صراحت می گوید که fatf هیچ فایده ای برای کشور ندارد. او می گوید برجام سند طلبکاری است و نه سند بدهکاری. جلیلی در حال پاسخ دادن تلویحی به همتی و برداشتن اتهام سیاست خارجی تهاجمی از خود است. 

19:17: مهرعلیزاده به سوالی در مورد ضرر و زیان سهامداران بازار بورس پاسخ می دهد. مهرعلیزاده بورس را یکی از بهترین بازارها برای سرمایه گذاری میداند. او معتقد است که دولت در بازار بورس دخالت کرده است. و حالا یک بحران خلق شده است. او می گوید کار بورس را باید به سهامداران وانهاد و دولت نباید دخالت کند. مهرعلیزاده کند اما مسلط صحبت می کند. او آماری از وضعیت اقتصادی ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته ارایه می کند. او چند نمودار گنگ را نشان میدهد. او می گوید که ما باید با دنیا رابطه خوبی داشته باشیم. و مسائل سیاست خارجی را حل کنیم.

19:11: رئیسی به سوالی در مورد کرونا و اثرات آن و نحوه مدیریت دوران پساکرونا پاسخ می دهد. او در ابتدا از زحمات کادر درمان تشکر می کند. او از بحث تعارض منافع در نظام سلامت یاد می کند. از از انحصار به عنوان مشکل بعدی یاد می کند. می گوید که دسترسی به متخصصین باید در سراسر کشور ایجاد شود. او می گوید که حوزه گردشگری به شدت آسیب دیده است، کاسب ها و مستاجران به شدت آسیب دیده اند. و باید به عنوان یک مسئله اساسی حل شود. رئیسی می گوید که هم در حوزه جلوگیری از خسارت مردم و هم در مسائل درمانی، مشکلات جدی وجود داشته است و سازمان بازرسی قوه قضائیه به شدت بررسی کرده است. او در مورد لیست همتی می گوید که اگر او می خواست این لیست را بدهد چرا این لیست را در این مناظره ارایه کرده است. او می گوید که این کارها و قضایی کردن مسائل اشتباه است. 

19:06قاضی زاده هاشمی به سوالی در مورد دلالی پاسخ می دهد. او می گوید که برای حل مسائل باید نگاه منظومه ای داشت. او از تورم به عنوان ام المسائل یاد می کند. او می گوید تمام نهادها در ایجاد تورم نقش داشته اند. او به نظر کمی آشفته صحبت می کند و جوابش معطوف به سوال نیست. البته این مشکل را باید بیشتر به مشکل ساختاری مناظره ها نسبت داد. او از مدیریت زنجیره تامین به عنوان برنامه دولت سلام یاد می کند. که کارها را به مردم واگذار می کند. او از واگذاری قدرت بیشتر به اتحادیه سخن می گوید. او به قرائت 20 برنامه دولتش می پردازد. از طرح قنات ملی ایران به عنوان طرحی برای حل مشکل آب در ایران یاد می کند. 

مرتضی حیدری باز هم در حال باز کردن سوالات و قرعه کشی است. 

نیمه دوم مناظره شروع شد. 

تحلیل نیمه اول مناظره: همتی را می توان موفق ترین نامزد این نیمه دانست. او در مقابل حملات تند زاکانی با دوری از درگیری، بر روی رئیسی تمرکز کرد. این در حالی است که مهرعلیزاده، قاضی زاده هاشمی و جلیلی پیام هایی مبهم به مخاطبان ارایه کردند. رویه تند زاکانی هم با عدم واکنش همتی تا حدودی ناکام باقی ماند. رئیسی کوشید که همچنان فاصله خود را از سایر نامزدها حفظ کند اما در مقابل حرکت ابتکاری همتی و  ارایه اسامی به صورت فهرست، تا حدودی در موضع انفعالی قرار گرفت. محسن رضایی هم سعی کرد که تصویری واقعی از یک رئیس جمهور نظامی فراتر از منازعات سیاسی ارایه کند که با اقتدار از منازعات سیاسی گذر خواهد کرد. تکرار کلماتی مثل نفوذی ها و اقتدار در کلام او را می توان نشانه ای از این رویه دانست. رئیسی هم سرانجام به صورت صریح در مورد برجام موضع گرفت. 

 

18:37: رئیسی می گوید که برای سفر به خوزستان از ستاد ملی کرونا مجوز گرفته است. او در موضع دفاعی قرار گرفته است. او می گوید که به اهوازی ها یک سفر بدهکار بوده است. او می گوید که در عید 99 چرا دولت روحانی محدودیت ایجاد نکرد و در عید 1400 هم محدودیت ایجاد نشد. او به نظر در قالب نقد دولت روحانی  در حال جواب دادن به همتی است. او می گوید هر بار به حرف کارشناسان گوش کرده است و به همین دلیل سفرهای خود را به تعویق انداخته است. او می گوید که به اسامی که همتی برده است رسیدگی لازم صورت گرفته است. او می گوید که نباید در مورد fatf ذهن خوانی شود.  او می گوید اگر منافع ملت در fatf تامین شود با ان مخالف نیست. او می گوید که از خدا بترسید. او می گوید که به برجام به عنوان یک قرارداد و تعهد پایبند است و با یک دولت مقتدر آن را اجرا خواهد کرد. 

18:32: مهرعلیزاده باز هم از روی متن شروع به نقد می کند. مهرعلیزاده بیانه ای را قرائت می کند. این عادت او در مناظره ها به نظر کمی خسته کننده است و باعث می شود که مخاطب او را چندان جدی نگیرد. او به نظر سعی کرد که با بدنه اصلاح طلبی به سرعت سخن بگوید اما سخنانش چندان مفهوم نبود. 

18:28: همتی بلافاصله شروع به جواب دادن به جلیلی می کند. او می گوید که جلیلی اصلا از مسائل اقتصادی خبر ندارد. او می گوید که حتی همسایگان هم به خاطر تحریم با ما معامله نمی کنند. زاکانی را هم باز به عنوان پلیس بد پوششی چیزهایی گفته است که به او جواب نمی دهد. او می گوید که این دولت او را برکنار کرده است اما مدام در مورد نقش بانک مرکزی در بورس می گویند. او در مورد بورس می گوید که قبلا در مورد بورس به رئیس جمهور و دفتر مقام معظم رهبری نامه زده است و هشدار داده است که مردم را به بورس دعوت نکنید. او پاراف مقام معظم رهبری را در ذیل نامه خود می خواند. همتی به نظر سرمایه گذاران در بورس را به عنوان یک گروه رای دهنده مهم هدف گرفته است. او در مورد 11 نفری که منابع بانکی را برده اند می گوید که آن ها بیش از 10سال پیش این منابع را برده اند. او لیست 11 نفر را به رئیس داد تا به مردم اطلاع دهد. 

18:24: جلیلی شروع به نقد می کند. او از ثبات در سیاست های اقتصادی و محیط اقتصادی کشور می گوید. او می گوید که تحریم را انکار نمی کند. اما دولت روحانی تحریم را بهانه قرار می دهد. او می گوید که رئیس جهمور باید فهم صحیحی از مناسبات جهانی داشته باشد. او می گوید کسانی (احتمالا دولت روحانی و حامیانش) حداقل فهم را از مناسبات جهانی ندارند. او می گوید که این ها تعاملات اقتصادی را در تعامل با چند کشور خلاصه کرده است. او می گوید که رویه دولت روحانی باعث پر رو شدن طرف مقابل شده است. او بر رویه کلی خود در صحبت در چارچوب ادب صحبت می کند. او می گوید اقتصاد کشور نباید معطل سه تا کشور نماند. او می گوید که دولت روحانی و همتی حتی نتوانسته اند مذاکره کنند. جلیلی این بار به صراحت در حال نقد کردن سیاست خارجی دولت روحانی و مشخصا همتی است. این فریاد می زند که برجام چک بلامحلی بود که جواب نداد. 

18:19: رضایی شروع به نقد می کند. که نزاع سیاسی را باید کنار گذاشت که نفوذی ها روی آن سوار شده اند. رضایی سعی دارد بعد از زاکانی چهره ای آرام و به دور از منازعات سیاسی از خود ترسیم نماید. او می گوید که کلی تحریم توسط دولت روحانی خلق شده است. او می گوید که به قول دوستی که جایش این جا خالی است (ضرغامی) باید زیر میزها زد یا حداقل روی میز زد. او خطاب به مردم وعده هایی را تکرار می کند. او به خصوص روی موضوع نفوذی ها تاکید دارد که آن ها را از پستوی امنیتی بیرون می کشد. او می خواهد نشان دهد که اقتداری فراتر از منازعات سیاسی دارد. رضایی به نظر تصویری از یک رئیس جمهور نظامی خارج از منازعات سیاسی را ارایه می نماید. 

18:15: زاکانی شروع به نقد می کند. که نخواستن و ندانستن و نتوانستن سه نونی است که مظهر آن دولت روحانی است. او می گوید که پینوکیو اگر به جای مسئولان دولت روحانی بود دماغش سه دور دور زمین می چرخید. او می گوید که همتی گفته است که نرخ بنزین مشکلی ایجاد نمی کند. او می گوید که همتی دروغ می گوید که مخالف افزایش قیمت بنزین بوده است. او می گوید همتی امضا کرده است که قیمت بنزین 5 هزار تومان شود. زاکانی طبق معمول یک سره مشغول حمله است. می گوید که نامه خیلی محرمانه رسمی او را به برنامه آورده است. او می گوید که شما اسرار مملکت را به صندوق ای ام اف داده اید و خیانت بزرگ شما بوده است. او می گوید همتی نمی تواند شامورتی بازی در بیاورد. او می گوید که مهرعلیزاده از دولت اصلاحات دفاع می کند در حالی کرسنت کلی خسارت به بار آورده است. او میگوید استاد حرف سیاسی است و مهرعلیزاده باید از او حرف سیاسی یاد بگیرد. دلار نجومی، سکه نجومی، پرروی نجومی را شاهد بوده است. 

18:11 قاضی زاده هاشمی شروع به سخن می کند. او می گوید که سپردن درمان وضع موجود به بانیان آن (دولت روحانی و همتی و مهرعلیزاده) مثل سپردن درمان مالاریاست به پشه آنوفل!!! او می گوید که جزوی از ساختار رسمی قدرت نیست و تنها نماینده مردم بوده است. او می گوید که روحانی 8 سال و 4 سال قبل با کلامی بهتر همین حرف های همتی را زده است و حاصل آن هم این وضعیت بوده است. او می گوید که راه حل امروز تغییر نسل سیاستمداران است. او می گوید که ما به زنان و جوانان قوی نیاز داریم. قاضی زاده هاشمی به نظر این بار کمی هجومی تر از قبل ظاهر شده است. در بخش اول مناظره هم بیش از مناظره های قبلی به دولت روحانی حمله کرد. او می گوید تبارگرایی و قومیت گرایی و حزب بازی جایگزین خدمت شده است. او می گوید 20 برنامه و 20 پروژه دارد. راه حل اصلی هم این است که جوانان بیایند و مثل اول انقلاب در پهنای این سرزمین توزیع شوند و کار را پیش ببرند. صدای بلند او بعد از قطع میکروفن هم به گوش می رسید. 

در بخش دوم نامزدها به نقد سخنان یکدیگر می پردازند. 

18:05: مهرعلیزاده آخرین نامزدی است که تصویری از دولتش ارایه میکند. او می گوید که برنامه دولتش اقتصاد اجتماعی است. او طبق معمول از روی متن میخواند و موارد متعددی را به سرعت نام می برد که برای مخاطب خیلی مفهوم نیست. او می گوید که چند مسئله دیگر را به عنوان دغدغه اصلی مطرح می کند. او از بین رفتن اعتماد مردم به مدیران و دولت اشاره می کند. او به صدا و سیما می تازد که مرجعیت رسانه را از تهران به لندن منتقل کرده است. او به شدت به صدا و سیما حمله میکند که نماینده اقلیت اقلیت هم نیست. او از حرف های همتی به نیکی یاد می کند. به نظر قصد هم افزایی با او را دارد. مهرعلیزاده به نظر پراکنده سخن می گوید و روشن نیست که هسته مرکزی کلام او چیست. او از عیسی شریفی و پرونده فساد او نام می برد. عیسی شریفی معاون قالیباف در شهرداری تهران بوده است. او می گوید آیا واقعا کرونا خطرناک است چرا در این وضعیت قرمز کرونا در خوزستان آقای رئیسی در آن جا همایش و شوآف به راه انداخته است. کرونا هست یا نیست؟ او می گوید که رئیسی با این روشن به جای سید محرومان، سید مرحومان می شود. او فقط چند واژه در حمله به رئیسی در کلامش به کار برد. 

17:58: همتی تصویری از دولتش ارایه می کند. این احتمالا یکی از آخرین فرصت های او برای احیای خودش درا نتخابات است. او می گوید که رشد اقتصادی حداقل باید 5 درصد بشود تا مشکلات کشور حل شود. او می گوید در یک دهه گذشته نیم درصد سالانه رشد اقتصادی داشته است. او سعی دارد که تسلط خود را روی اقتصاد نشان دهد. او می گوید که محیط سرمایه گذاری باید امن باشد تا رشد اقتصادی ایجاد شود. او می گوید که گرانی در اروپا وجود ندارد. چرا قیمت ارز و مسکن بالا رفت؟ او می گوید که تحریم این وضعیت را ایجاد کرده است. او رئیسی را خطاب قرار می دهد و به صورت چند باره سعی دارد که با او طرف شود. او کند و غیر مسلط صحبت میکند. او جریانات رقیب را متهم می کند که می خواهد بدون دنیا زندگی کند. او می گوید یک کشتی را با پرچم ایران نمی توانیم روی دریا بفرستیم، پرسپولیس و استقلال نمی توانند پول خود را از ای اف سی بگیرد. او می گوید که رئیسی به عنوان سرگروه این 5 نفر بگوید که اگر قدرت دست تندروها بیفتد چه اتفاقی به جز تحریم بیشتر می افتد. او می گوید که کاسبان تحریم مانع از اجرای برجام شده اند. همتی مسئله تحریم و روابط خارجی را در مرکز سخنان خود قرار داده است و سعی دارد که بگوید که اصولگرایان با خراب کردن روابط ایران  و غرب مسئول این وضعیت تحریم هستند. او رئیسی و اصولگرایان را متهم میکند که نمی خواهند که سرمایه وارد ایران شود. او از برجام و fatf یاد می کند. او 5 رقیب اصولگرای خود را نام می برد و می گوید که این ها 2 سال fatf را معطل کرده اند. او می گوید که عربستان و امارات را دشمن نمی داند. او می گوید که خاکریز جنگ تحریمی در خانه مردم است. او به رئیسی می گوید که با مخالفت با برجام گل به خودی زده است. 

17:51: سعید جلیلی به ارایه تصویر دولتش می پردازد. او می گوید دغدغه مردم این است که چرا این موضوعات حل نمی شود. او با تمی کند صحبت می کند. او می گوید که متوسط تورم کشورهای دنیا زیر 5 درصد چرا در ایران حل نشده است. او میگوید که چرا دولت ها عقب هستند؟ او زمان زیادی را حاشیه می رود. و پیام مرکزی او روشن نیست. البته از دادن وعده های فراوان پرهیز دارد اما به نظر بدون یک ساختار منسجم صحبت می کند. او می گوید رئیس جمهور باید بر نقش وزارتخانه ها اشراف داشته باشد. به نظر نکته قابل استخراج از سخنان او این است که رئیس جمهور نقش محوری دارد! او می گوید رئیس جمهور، رئیس جمهور ایران است با تمام ظرفیت هایش. او می گوید دغدغه مردم این است که آیا رئیس جمهور تعارفات را کنار می گذارد یا نه؟ کار نمایشی می کند یا کار واقعی؟ جلیلی احتمالا ضعیف ترین ارایه را تا کنون داشته است. 

17:44: زاکانی به ارایه تصویری از دولتش می پردازد. او به خصوص به دختران مدافعان حرم روز دختر را تبریک می گوید. او می گوید گرانی ام المسائل کشور است. او می گوید گرانی مردم را بیچاره کرده است. او می گوید که دولت روحانی فاجعه درست کرده است. به نظر همچنان به هجوم به دولت روحانی با اشاره به ارقام و آمار می پردازد و از همتی هم به عنوان مسئول یاد می کند. او می گوید که با کنترل نرخ ارز و در میان مدت با اصلاح ساختار بودجه و ناترازی بانک ها حتما در سال اول تورم را نصف خواهد کرد. او می گوید که در حال حاضر رقابت بین غارتگران و غارت شدگان است. او می گوید که تلاش کرده صدای غارت شدگان باشد. او می گوید با گردن کلفت ها درگیر شده است. با دادستان تهران با وزیر 20 سال قبل اطلاعات، برادر رئیس جمهور، معاون ریس جمور درگیر شده است. او می گوید که ریشه فساد را خشک خواهد کرد. او می گوید که ریشه فساد را خشک میکند. او از خود تصویر فردی قوی ارایه می کند که می تواند فساد را از میان ببرد و با قدرتمندان درگیر شود. او می گوید دولت برای حل مشکلات به خارج تکیه کرده بود، او می گوید که مقررات زدایی و بیمه و مالیات را سامان خواهد داد. او هم می گوید که به شهرستان هویت خواهد داد و تمرکز زدایی خواهد کرد. او می گوید تا پایان سال اول دولت الکترونیک را مستقر میکند. رانت هم در دولتش وجود نخواهد داشت. او ارقامی را به عنوان یارانه پنهان اعلام می کند که ارقام بسیار بزرگی است. او میگوید که 70 ملیون بن کالای 40 هزار تومانی دریافت میکنند و به سه دهک پایین یارانه نقدی بیشتری خواهد داد. او می گوید 6 میلیون و 700 هزار شغل ایجاد می کند. او میگوید که سالی 300 هزار مسکن حمایتی خواهد ساخت و ..... . 

17:37: رئیسی می گوید که زمانی که در آستان قدس و قوه قضائیه بوده با مردم از نزدیک ارتباط داشته است. او می گوید که به دلیل ارتباط با مردم برای دغدغه های آن ها راهکار تهیه کرده است. رئیسی می گوید که برنامه اقتصادی او در سه بخش خواهد بود: اصلاح دولت و مبارزه با فساد و ناکارآمدی و تبعیض، حمایت از خانواده و اقشار محروم، جهش تولید و تقویت کسب و کار. به نظر محورهای رئیسی کلی است و باید دید در ادامه می تواند این موارد را به صورت مصداقی تر بیان کند یا نه. او می گوید که با فساد و افراد فاسد مبارزه خواهد کرد. او از سامانه جامع داده های اقتصادی و سامانه شفافیت یاد می کند. او می گوید در مورد حساب خاص رئیس قوه قضائیه به مردم مرتب گزارش داده است. او می گوید که شفافیت زمین خواری و قاچاق کالا را کنترل می کند. موضوع دیگر تحول ساختاری است که در ان نظام بانکی متحول خواهد شد. او می گوید که بانک ها مانع تولید هستند و معوقات بانکی باید پایان یابد. بر اصلاح نظام مالیاتی کشور با ایجاد سامانه هوشمند و کم کدرن مالیات واحدهای تولیدی از 25 به 10 درصد. به نظر او بر مقوله فساد به عنوان مسئله اصلی تاکید دارد. و کل پیام خود را حول این موضوع سامان داده است. می گوید که نظارت های پیشینی باید به نظارت پسینی مبدل شود. او می گوید کنترل گرانی را در دستور کار دارد. او میگوید که حتما دولتش تورم را به نصف و بعد به سمت یک رقمی کردن آن حرکت خواهد کرد. بازار ارز را مدیریت می کند. رفع وابستگی کالاهای اساسی به نرخ ارز از دیگر برنامه های اوست. او میگوید که نظارت بر بازار جدی خواهد بود. او می گوید به سه دهک پایین کارت اعتباری خرید خواهد داد. او می گوید که 4 میلیون شغل در 4 سال ایجاد می کند. او می گوید باید از فعالیت های غیر مولد جذابیت زدایی می کند. 

17:30: ابراهیم رئیسی تصویری از دولت آینده خود ارایه می کند. 

17:29: رضایی می گوید دغدغه های مردم بسیار زیاد است و یک منظومه به هم پیوسته است. او میگوید که 50 سال است که گرانی و بیکاری و کاهش ارزش پول ملی داریم. او می گوید که ایران اقتدار از دست رفته خود را بعد از 300 سال کسب کرده و در عرصه دفاعی و امنیتی پیشرفت بزرگی کرده است. به نظر رضایی قصد دارد که با اشاره به سابقه نظامی خود بگوید که میتواند در عرصه اقتصادی موفق باشد. او از انحصار، آقازادگی، مافیا و ... به عنوان عامل مشکلات یاد می کند. او می گوید مدیران کشور در حال جنگ زرگری جناح های سیاسی مشغول هستند. یک عده می گویند حجاب، فیلترینگ، کنسرت، موشک و .... هر چند بار یک بار یک جنگ زرگری راه می افتد و همه می روند آن سمت. رضایی از بخشی از مهم ترین موضوعات به عنوان جنگ زرگری یاد می کند. به نظر او سعی دارد که نظر بخش فقیر طبقه متوسط و طبقات فرودست را به خود جلب کند و مسائل سیاسی و فرهنگی را جنگ زرگری می نامد. او میگوید که اقتصاد ایران به یک معماری نوین نیاز دارد. رضایی فعلا آرام تر از مناظرات قبل است و کمتر به صورت علنی حمله می کند. او بر به کارگیری اقوام ایرانی و بانوان و اصلاح طلبان و اصولگرایان و ... یاد می کند. از اهل تسنن سخن به میان می آورد و می خواهد که مانند دوره دفاع مقدس یک بسیج ایجاد کند. او می گوید که سه قوه با هم دست به یخه (یقه) هستند. او می گوید که اقتصاد زندگی، اقتصاد  استانی و اقتصاد ملی. او می گوید من یارانه 450 هزار تومانی را خواهم داد و منبع آن را هم از دزدی هایی که در حال صورت گرفتن است تامین می کند. او می گوید به زنان خانه دار حقوق می دهد و خانه با اقساط 40 ساله به مردم خواهد فروخت. او می گوید که در سطح استانی برنامه دارد و از چند استان نام می برد. در سطح ملی هم چند مگا پروژه مانند مسکن و انرژی پاک دارد. رضایی سعی دارد بر وعده های خود تاکید کند. 

17:23: محسن رضایی نامزد بعدی است که تصویری از دولتش ارایه می کند. 

17:22: قاضی زاده هاشمی به نشان دادن نمودارهایی در مورد عدم توازن توزیع در آمد در کشور پرداخت. نمودارها متعدد و برای مخاطب نامفهوم هستند. او سعی دارد بر مسئله عدم توازن منطقه ای تاکید کند و آن را عامل شکل گیری مهاجرت های شدید شده است که آسیب های اجتماعی مانند طلاق را افزایش داده است. ربط دادن طلاق و مهاجرت به نظر مبنای نظری درستی ندارد و در ذهن مخاطب دور است. او می گوید که مردم از مسئلولان دلزده است. او کشور را در پنجره طلایی می داند اما دچار انسداد شده است و این حاصل عملکرد دولت است. او از آزادی به عنوان مفهوم متعالی یاد کرد.  او می گوید مردم به دولت ها بی اعتماد هستند. او می گوید که خانواده ای را می شناسد که مادر سرپرست خانوار فوت کرده و 2 فرزند یتیم از او به جا مانده است. او می گوید که مردم در دو راهی نان و جان کرونا مانده اند و مسئولان به آن ها عتاب و خطاب می کنند. او خطاب به روحانی می گوید که از دفترت خارج شو و من حاضرم با تو در صدا و سیما مناظره کنم. می گوید در گرانی بنزین معلوم نشد که چه کسی تصمیم گرفته است. قاضی زاده هاشمی هجومی تر از قبل ظاهر شده است و حمله مستقیم به روحانی به نظر روشی است برای جلب نظر رای دهندگان مردد و بدنه اجتماعی اصولگرایی. او میگوید که روز به روز مردم را از میدان خارج کرده ایم. قاضی زاده هاشمی از شهید سلیمانی یاد می کند. او می گوید که قصد دارد دولت را به مردم واگذار کند. او می گوید که اختیار عزل و نصب مدیران را به مردم خواهد داد و اگر یک سوم مردم منطقه ای از مسئولی ناراضی باشند او استیضاح خواهد شد و برکنار می شود. او می گوید که هر شهرستانی پایتخت خواهد بود. 

17:14: امیرحسین قاضی زاده هاشمی اولین نامزدی است که تصویر دولت خود را تشریح می کند. 

17:12: هر نامزد در 7 دقیقه به تشریح تصویر دولت خود خواهد پرداخت. 

17:09: مرتضی حیدری نامزدها را معرفی می کند!!!

17:05: فرم برگزاری مناظره ها بارها مورد نقد کارشناسان قرار گرفته است. وقت زیادی که صرف قرعه کشی می شود، سخنان تکراری مجری، سوالات با پیش فرض های فراوان ایدئولوژیک و البته سخن نگفتن نامزدها در چارچوب سوالات از موارد مورد انتقاد بوده است. به نظر موضوع مناظره سوم که دغدغه های مردم است ممکن است که فضایی بهتر برای بحث و گفتگوی آزادانه فراهم کند. 

17:04: تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید قبل از شروع مناظره در حال انجام است. 

17:04: سرود ملی در حال پخش در محل استودیو است. 

17:03: مرتضی حیدری مجری مناظره سخنان خود را شروع کرده است. وقت زیادی که هر بار از طرف مجری گرفته می شود، بارها مورد نقد قرار گرفته است. 

17:00: مناظره سوم آغاز شد. 

16:51: سعید جلیلی در صندلی شماره 1، علیرضا زاکانی در صندلی شماره 2، عبدالناصر همتی در صندلی شماره 3، ابراهیم رئیسی در صندلی شماره 4، محسن مهرعلیزاده در صندلی شماره 5، امیر حسین قاضی زاده هاشمی در صندلی شماره 6 و محسن رضایی در صندلی شماره 7 مستقر خواهند شد. 

 

 

 

برچسب ها: انتخابات 1400
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی