تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

کاربرد‌های تیرآهن چیست

برای ایجاد انواع سازه مانند ساختمان، پل‌ها و دیگر سازه‌های پیشرفته نیاز به اسکلت‌بندی با مقاومت بالا است که برای این منظور یکی از مواردی که از آن استفاده می‌شود تیرآهن خواهد بود.

کد خبر: ۹۵۴۷۵
۱۱:۴۴ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۰

کاربرد‌های تیرآهن چیست

دیدارنیوز: در کارخانه‌ی فولادسازی انواع و اقسام تیرآهن تولید می‌شود که بنا به نیاز برای مصارف مختلف بکارگیری خواهد شد. به طور کلی می‌توان وظیفه‌ی تیرآهن‌ها را تحمل بار وارد شده بر ساختمان‌ها یا دیگر سازه‌ها دانست؛ بنابراین قیمت تیرآهن یکی از عوامل تعیین کننده در قیمت سازه ساخته شده است. حال با توجه به موارد عنوان شده در این مطلب قصد داریم در خصوص کاربرد‌های تیرآهن صحبت کنیم.

اسکلت سازه‌های فولادی

برای آنکه ساختمان‌ها و دیگر سازه‌ها از مقاومت مطلوبی برخوردار باشند، نیاز مبرم به تیرآهن خواهند داشت. همانطور که می‌دانید در بازار فروش ۴ نوع تیرآهن استاندارد وجود دارد که از جمله می‌توان به مواردی مانند تیرآهن نیم‌پهن، تیرآهن هاش، تیرآهن اروپایی و تیرآهن لانه زنبوری اشاره کرد. گفتنی است که هر کدام از این نوع تیرآهن‌ها در سایز و کیفیت‌های مختلفی وجود دارند و برای آنکه در سازه‌های مختلف از انواع مناسب تیرآهن استفاده شود باید به طراحی و محاسبات ساختمان‌ها دقت کرد و سپس نوع دلخواه تیرآهن تهیه و بکارگیری شود.

کفی ستون‌ها

از کاربرد‌های مهم تیرآهن می‌توان به صفحات کفی ستونی اشاره کرد که دست طراحان برای استفاده از آن‌ها با ضخامت‌های مختلف باز خواهد بود. مزیت بکارگیری از این محصول فولادی این است که می‌توان کار را برای مواردی همچون سوراخ کردن، دریل یا مشعل کاری و همینطور متصل کردن پیچ راحت‌تر کرد. در نظر داشته باشید که عملکرد کفی ستون‌ها برای متصل کردن نبشی به ستون‌ها عالی خواهد بود. ضمناً توجه داشته باشید که برای حفظ نبشی و ستون به خوبی می‌توان به این محصول فولادی بهره برد.

ستون‌ها

در بعضی از سازه‌ها می‌توان با در نظر گرفتن تیرآهن‌های بال پهن (هاش) که مقطع مربعی شکل دارند، از آن‌ها در ستون‌هایی با قطر‌های بزرگ استفاده کرد. همچنین اگر بنا به ساخت ساختمان‌های چند طبقه باشد باید از ستون‌های یکپارچه بهره برد که طول ستون‌ها آنقدر زیاد باشدکه از سقف آخرین طبقه بیرون زده باشد. به طور کلی تیرآهن‌ها برای انواع سازه‌هایی که نیاز به یک یا چند ستون کاملاً یکپارچه دارند استفاده می‌شوند. با این حال باید در نظر داشت که اگر قصد استفاده از تیرآهن برای این منظور دارید، حتماً از نوع با کیفیت آن استفاده کنید.

کاربرد‌های تیرآهن چیست

تیر‌های اصلی (شاه تیر)

هر سازه‌ای اعضای افقی مختص به خود دارد که به تیر معروف است. این‌گونه محصولات با استفاده از پلیت‌ها بر روی ستون‌ها وصل شده و بنا به یک‌سری موارد حتی در قالب شاه تیر نیز به انواع ستون‌ها متصل خواهد شد. تیر‌های اصلی با بکارگیری نبشی در یک طرف ستون که طرف دیگر در امتداد تیرآهن است در نظر گرفته می‌شود که وظیفه‌ی اصلی تیرک‌های میانی نیز نگهداری هر طبقه خواهد بود.

تیرک‌های میانی

از ویژگی‌های تیرک‌ها می‌توان به اندازه کوچک‌شان نسبت به تیر و ستون‌ها اشاره کرد. توجه داشته باشید که تیرک‌ها به جهت یک میانجی به ستون‌ها وصل خواهند شد و با توجه به اینکه وظیفه‌ی تیرآهن‌ها تحمل بار طبقات است از اتصالات شاه تیر‌ها بهره گرفته می‌شود چرا که نحوه انجام آن مانند نحوه متصل شده تیرآهن به ستون‌هاست. ناگفته نماند که تیرک‌ها را می‌توان در میان باله‌های پایین و بالای محور شاه تیر طراحی کرد.

تیر‌های باریک کرومیت

این نوع از تیر‌ها کمی باریک‌تر از تاریک‌ها هستند و، اما ویژگی که آن‌ها را از بقیه محصولات مجزا می‌کند، بلند بودن طول آنهاست که به همین دلیل به تیر باریک شهرت دارند. این‌گونه محصولات فولادی را می‌توان روی تیر اصلی استفاده کرد و برای آنکه مقاومت خود را از دست ندهند باید به طور کامل محکم شوند.

تیرآهن خرپا

ویژگی این نوع تیرآهن سنگین بودن آنهاست و معمولاً به صورت سازه‌ای، و به شکل T خواهند بود. از دیگر مزایای استفاده از این نوع محصول فولادی این است که می‌توان در هر سیستم سقفی از آن بهره برد. به همین دلیل استفاده از این محصول بیشتر از انواع دیگر است.

نتیجه‌گیری

همانطور که گفتیم تیرآهن‌ها در انواع و اقسام وجود دارند که از جمله می‌توان به تیرآهن IPE، INP و IPB اشاره کرد و طبیعتاً برای استفاده در هر سازه باید نوع خاصی از آن را تهیه کرد. در نظر داشته باشید که برای بکاگیری از هر کدام از این موارد باید نوع کاربری آن کاملاً مشخص و سپس در اندازه‌های دلخواه تولید و استفاده شود. گفتنی است که انواع تیرآهن در کارخانه‌های ایران در کیفیت‌های گوناگون تهیه می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی