تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار امروز
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار امروز

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

پیش‌بینی وزارت کار برای خروج خوراکی‌ها از بحران قیمت‌ها

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش‌بینی کرد به‌تدریج عطش رشد قیمت خوراکی‌ها فروکش می‌کند؛ خبری خوب برای مردم که اگر درست از کار درآید در آینده شاهد شتاب قیمت خوراکی‌ها و سبقت آن‌ها از همدیگر نخواهند بود.

کد خبر: ۹۵۱۳۴
۱۲:۳۳ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۰

خروج خوراکی‌ها از بحران قیمت‌ها

دیدارنیوز ـ این نهاد پژوهشی دولتی ۳ حد مطلوب، هشدار و بحران برای اندازه‌گیری نوسان قیمت خوراکی‌ها درنظر می‌گیرد که حد مطلوب شامل دامنه‌ای قیمت کالای منتخب است که با توجه به شرایط کشور، نوسانات قیمت در اطراف آن برای مصرف‌کننده قابل‌قبول به‌نظر می‌رسد و کنترل قیمت‌ها در این محدوده منجر به کاهش تورم خواهد شد. این حد براساس افزایش ماهانه حداکثر یک‌درصد برای قیمت هر کالا درنظر گرفته‌شده است که برای یک دوره یک‌ساله، ۱۲ درصد خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید: براساس داده‌های مرکز آمار در اردیبهشت‌ماه امسال، متوسط قیمت اقلامی مانند پیاز، گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی بهتر از حد مطلوب بوده است. افزون بر اینکه متوسط قیمت اقلامی مانند گوشت گوسفند، گوشت گوساله یا گاو و خیار در محدوده مطلوب است، ولی با توجه به شیب صعودی قیمت گوشت گوسفند، گوشت گوساله یا گاو، قرارگرفتن این اقلام در محدوده هشدار دور از انتظار نیست.

همچنین حد هشدار به دامنه‌ای از قیمت کالای منتخب گفته می‌شود که نوسانات قیمت از حد مطلوب خارج شده است و در صورت ادامه منجر به افزایش تورم خواهد شد. این حد براساس افزایش ماهانه حداکثر ۱.۵ درصد برای قیمت هر کالا در نظر گرفته‌شده است که برای یک دوره یک ساله ۱۸ درصد خواهد بود.

وزارت کار می‌گوید: عبور قیمت‌ها از این حد، بیانگر ضرورت برنامه‌ریزی خاص برای کنترل قیمت‌هاست. بر این اساس، متوسط قیمت اقلام خوراکی مانند سیب‌زمینی و سیب در محدوده هشدار قرار دارند. حد بحرانی هم دامنه‌ای از قیمت کالای منتخب است که نشان می‌دهد قیمت اقلام از کنترل خارج شده است و این امر منجر به ایجاد تورم جهشی خواهد شد. این حد براساس افزایش ماهانه حداکثر ۲ درصد برای قیمت هر کالا در نظر گرفته‌شده است که برای یک دوره یک‌ساله ۲۴ درصد خواهد بود. در این شرایط اتخاذ تصمیمات سریع و اقدام عاجل و حتی مداخله مستقیم در بازار برای کاهش قیمت‌ها ضروری است.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که متوسط قیمت حدود ۶۶ درصد اقلام منتخب شامل برنج ایرانی درجه یک، برنج خارجی درجه یک، مرغ ماشینی، شیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر ایرانی پاستوریزه، تخم‌مرغ ماشینی، کره پاستوریزه، روغن مایع، موز، پرتقال، لوبیا چیتی، عدس، قند، شکر و چای خارجی بسته‌ای فراتر از حد بحرانی قیمت‌ها قرار دارند و درخصوص اقلام تخم‌مرغ ماشینی، موز، پرتقال با توجه به روند نزولی قیمت آن‌ها و استمرار کاهش آن در ماه‌های آتی انتظار می‌رود از محدوده بحرانی خارج شوند.

روحانی: قیمت‌ها را کنترل کنید

خبر دیگر این که در نشست روز گذشته ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، گزارشی از وضعیت قیمت کالا‌های اساسی و اقلام مصرفی و ضروری مردم و اقدامات انجام شده برای حفظ تعادل در قیمت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شد که حسن روحانی، رئیس‌جمهور در این جلسه با تأکید بر مصوبه دولت بر کنترل و جدیت در عدم‌افزایش قیمت‌ها، گفت: دولت صریحا تأکید و اعلام کرده است که افزایش قیمت کالا‌ها به‌ویژه اقلام ضروری مردم به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با جدیت و با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط، (اصناف و تولیدکنندگان) نسبت به کنترل قیمت‌ها و ممانعت از افزایش آن‌ها اقدام کند و مانع از فشار مضاعف به زندگی و معیشت مردم در شرایط کنونی اقتصادی شود.

منبع: همشهری
برچسب ها: گرانی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی