تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

چه باتری برای ماشین بخریم؟ + نکاتی برای طول عمر و نگهداری باتری

حتما برای شما پیش آمده که روزی در یک شرایط حساس، باتری ماشینتان حال شما را بگیرد و نتوانید ماشین خود را روشن کنید. شاید اگر این مطلب را خوانده بودید آن روز ماشینتان روشن می‌شد.

کد خبر: ۹۴۸۱۸
۱۵:۰۷ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۰

چه باتری برای ماشین بخریم

دیدارنیوز ـ باتری خودرو‌ها بخش مهمی از آن‌ها هستند که برای اولین کار خودرو یعنی استارت زدن به آن‌ها نیاز است؛ بنابراین نصب یک باتری کارآمد و مناسب بر روی خودرو می‌تواند راننده را از بابت یک رانندگی آسان مطمئن کند.

باتری خودرو‌ها فقط در روشن شدن و استارت زدن خودرو موثر نیستند بلکه باتری‌ها برای موارد دیگر الکترونیکی خودرو، روشنایی، سنسورها، و بسیاری از قطعات دیگر خودرو نیاز است.

پس داشتن یک باتری خوب می‌تواند باعث کارآمدی بیشتر خودرو و کارکردن امکانات مختلف خودرو شود؛ بنابراین یکی از موضوعاتی که عمر خودروی شما را تضمین می‌کند یک باتری مناسب است که برای خرید آن فروشگاه‌ها و سایت‌های زیادی وجود دارد.

در بین این همه فضا برای خرید باتری شما می‌توانید براساس ویژگی‌های مختلف بهترین نوع باتری را برای خودرو انتخاب کنید.

یکی از این خصوصیات نوع باتری خشک و‌تر است که در اغلب خودرو‌ها از باتری‌تر استفاده می‌شد؛ این نوع باتری‌ها به دلیل اسید باتری که در خود دارند معمولا خطر ایجاد می‌کنند و همین موضوع باعث شده تا باتری‌ها خشک کم‌کم پرطرفدارتر شوند.

دلایل تنوع قیمت باتری‌های خودرو

باتری‌های خودرو انواع مختلفی دارند که هر کدام بنا بر ویژگی‌هایی خاص قیمت‌های مختلفی نیز دارند. باتری‌های خودرو به دوگروه باتری‌های سیلد و غیرسیلد تقسیم می‌شوند.

از طرفی بعضی باتری‌های هستند که قابل سرویس هستند و بعضی دیگر نیازی به سرویس ندارند و هزینه نگهداری آن‌ها بسیار پایین است.

باتری‌های سیلد همان باطری‌های هستند که دو صفحه سربی و کلسیمی دارند؛ این نوع باتری‌ها مقاوم با طول عمر زیادی هستند و کمتر نیاز به مراقبت دارند.

اما باتری‌های غیر سیلد صفحه کلسیم و سرب آنتیموان دارند و نیاز آن‌ها به مراقبت بسیار کم است.

در نهایت باتری‌های قابل سرویسی که می‌توان قطعات شیشه‌ای آن‌ها را تعویض کرد در بین مردم خیلی محبوب نیستند و اکثر رانندگان ترجیح می‌دهند که باتری خودرو را در زمان مناسب کاملا تعویض کنند.

در این بین باتری‌های سرب اسیدی باتری‌هایی هستند که می‌توان چگالی الکترولیت آن‌ها را بررسی کرد و همچنین در زمان نیاز به آن‌ها آب مقطر اضافه کرد.

این نوع باتری‌ها هزینه نگهداری بالایی ندارند و اغلب گران قیمت نیستند؛ و اینکه می‌توان سطح چگالی آن‌ها را چک کرد هم مزیت و هم عیب این نوع باتری محسوب می‌شود؛ چراکه اغلب افراد علاقه و وقت سرویس و چک کردن باتری را ندارند از طرفی با چک کردن باتری می‌توان این احتمال را داد که باتری تا مدت‌ها عمر کند.

در کنار این نوع باتری‌ها ما باتری‌های اتمی نیز داریم که نیازی به سرویس ندارند و نیاز نیست که شرایط یا چگالی آن‌ها را چک کنید.

در واقع باتری پس از نصب کار می‌کند و، چون آبی از آن خارج نمی‌شود نیازی نیست که دائما چک شود. این باتری‌ها پس از مدت‌ها استفاده نشدن نیز به راحتی شروع به کار می‌کنند و نیازی به شارژ مداوم ندارند. این ویژگی در باتری‌های اسیدی وجود ندارد و پس از اینکه مدت طولانی استفاده نمی‌شوند شارژ خود را از دست می‌دهند.

این نوع باتری‌ها اغلب گارانتی‌های خوبی دارند و مدت زمان زیادی عمر می‌کنند بنابراین اگر به مسئله‌ای برخورد کردید می‌توانید با گارانتی به صورت رایگان آن‌ها را تعمیر یا تعویض کنید.

در صورتی که تصمیم داشتید باتری‌های اتمی بخرید باید بدانید که این نوع باتری‌ها گران‌تر هستند.

دلایل خراب شدن باتری

از موارد مهمی که باعث می‌شوند باتری خراب شود دمای بالای هوا، ریزش مواد صفحات، و سولفاته شدن باتری است که با رعایت بعضی موارد می‌توانید از آن‌ها جلوگیری کنید.

باتری به دلیل ساختار و موادی که دارد در دمای بالا کمتر درست کار می‌کند و هر چه بیشتر در هوای گرم رانندگی کنید آسیب بیشتر به باتری خودرو می‌زنید.

سولفاته شدن نیز زمانی پیش می‌آید که خودرو برای بیش از ۶ ماه دشارژ شده باشد که در آن صورت چگالی بالا می‌رود و امکان شارژ دوباره باتری وجود ندارد.

از طرفی اگر باتری دفعات زیادی شارژ یا دشارژ شود نیز تولید سرب می‌کند و همین باعث خراب شدن زودتر باتری می‌شود.

برای تشخیص خرابی باتری‌ها در باتری‌های اتمی کافی است که به چراغ باتری در داخل ماشین توجه کنید و اگر از حالت سبز خارج شود یعنی باتری خراب است.

برای باتری‌های‌تر یا اسیدی نیز تغییر شکل باتری و تورم آن نشانه خرابی باتری است.

نکاتی برای نگهداری و طول عمر باتری

برای اینکه بتوانید از باتری بهتر نگهداری کنید تا خراب نشود نیز مواردی وجود دارد که کمک می‌کنند.

اولین نکته اینکه اگر باتری را کاملا شارژ کردید آن را در جایی نگهداری کنید که سرد باشد. همیشه وقتی شارژ باتری شما به ۸۰ درصد رسید دوباره آن را شارژ کنید و برای شارژ بعدی باتری زیر ۶ ماه اقدام کنید.

اگر در فصل زمستان هستید باتری را کامل شارژ کنید سپس برای گرم نگه داشتن موتور تلاش کنید.

در فصل گرما و تابستان نیز برای نگهداری از باتری آب و سطح چگالی آن را چک کنید تا بیش از حد پایین نیاید و در صورت نیاز به آب یا اسید هرگز آب کثیف داخل باتری نریزید؛ بنابراین از مهم‌ترین عواملی که باعث تغییر در طول عمر باتری می‌شوند می‌توانیم به آب و هوای محل تردد خودرو، عادت‌هایی که راننده دارد مثل زمان کارکرد خودرو، سازنده باتری و نوع باتری اشاره کرد.

چه باتری برای خودرو بخریم؟

اولین نکته در رابطه با برند باتری‌های این است که تلاش کنید تا باتری خارجی خریداری نکنید چراکه تحریم‌ها بر روی این موضوع نیز تاثیر گذاشته‌اند به همین دلیل تاریخ باتری‌های خارجی قدیمی است.

در کل واردات باتری‌های خارجی همیشه زمان بر است و در بهترین حالت فقط سه ماه زمان می‌برد که این محصولات از گمرک خارج شوند.

از برند‌های داخلی ایران که رقابت زیادی هم با یکدیگر دارند می‌توان به باتری صبا و باتری سپاهان اشاره کرد. از بهترین محصولات صبا باتری می‌توان واریان صبا را نام برد که یکسال گارانتی دارد و از محصولات باتری سپاهان نیز می‌توان به باتری‌های پاواریکس، یاشا و یا اورانوس اشاره کرد.

درباره قیمت خودرو باید به این موضوع اشاره کنیم که فارغ از اینکه باتری ایرانی یا خارجی باشد قیمت‌ها بسیار افزایش پیدا کرده‌اند و دلیل این موضوع تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز است.

در واقع با افزایش قیمت اکثر قطعات خودرو، قیمت خودرو نیز افزایش پیدا کرد و باتری هم حدود ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته است. این درحالی است که در ایران تعداد زیادی کارخانه تولید باتری وجود دارد و کشور با کمبود این محصول مواجه نیست.

برچسب ها: سبک زندگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی