تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

کشور‌هایی که معلمان در اولویت اول واکسیناسیون قرار ندارند

با توجه به این که بسیاری از کشور‌ها بر این باورند که معلمان، کارورزان خط مقدم هستند و باید در اولویت قرار گیرند، اما بسیاری از کشور‌ها نیز به این مسئله اعتقادی ندارند و سایر مردم را براساس نیاز در اولویت قرار می‌دهند.

کد خبر: ۹۴۷۸۹
۱۴:۰۳ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۰

اولویت واکسیناسیون معلمان در کشورهای مختلف

دیدارنیوز ـ برخی از مسئولان و سران این کشور‌ها غیرحضوری‌بودن کلاس‌ها را دلیل بر اولویت نداشتن کادر آموزشی می‌دانند. اما بسیاری از معلمان معتقدند که این امر، معلمان را در معرض خطرات زیادی قرار می‌دهد و درصورت بازگشایی مدارس، تدریس در کلاس‌های درسی که اغلب تهویه خوبی ندارند و حفظ فاصله اجتماعی اگر غیرممکن نباشد دشوار است. اکثر کشور‌ها تمایل دارند کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و افراد مسن را در اولویت قرار دهند، زیرا معتقدند که این گروه در معرض خطر قرار دارند. آدری آزولای، مدیرکل یونسکو در بیانیه مشترکی با دیوید ادواردز دبیر کل آموزش بین‌الملل می‌گوید: «معلمان و پرسنل پشتیبانی در خط مقدم هستند. اکنون کلاس‌ها به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند، اما باید معلمان خود را برای بازگشت آماده کنند و وقتی مدارس مجدداً باز شوند، معلمان با شجاعت به کلاس برمی‌گردند. همه معلمان باید برای واکسیناسیون در اولویت قرار گیرند». گروه ویژه‌ای از معلمان نیز اعلام کردند که با وجود فوریت محافظت از معلمان و سایر پرسنل آموزش و پرورش و تلاش جامعه جهانی برای ارتقای اولویت خود برای واکسیناسیون، در برنامه‌های ملی اولویت‌بندی نمی‌شوند که بخشی از آن به‌دلیل آهسته‌بودن گسترش جهانی است.

فرانسه

فرانسه حدود ۹۰۰ هزار معلم خود را در اولویت اول واکسیناسیون قرار نداد. واکسیناسیون کرونا در افراد بالای ۷۵ سال، کادر درمان و ۲ میلیون نفر از افراد ۵۰ تا ۶۴ سال که بیماری‌های زمینه‌ای (دیابت، فشارخون، سابقه سرطان و ...) دارند و همچنین افراد بین ۶۵-۷۵ سال که این بیماری‌ها را دارند، در اولویت اول قرار دارند. جامعه مدرسان فرانسه به اینکه واکسیناسیون آن‌ها در اولویت قرار نگرفته است معترضند، زیرا آن‌ها معتقدند که در برابر سرفه‌ها و آبریزش بینی دانش‌آموزان کم‌سن، در خطر قرار دارند. ژان- میشل بلانکه، وزیر آموزش فرانسه اوایل دی ماه ۹۹ گفته بود که امیدوار است معلمان بتوانند حداکثر تا فروردین ۱۴۰۰ واکسینه شوند. سپس وی زمان آن را به اردیبهشت ۱۴۰۰ موکول کرد تا اینکه دولت توضیح داد معلمان اصلا در اولویت نیستند.

اسپانیا

اسپانیا نیز جزو کشور‌هایی است که اولویت اولش معلمان نبودند و آن‌ها در رده دوم قرار گرفته‌اند. در اسپانیا واکسیناسیون معلمان ابتدایی و متوسطه اواخر بهمن ۹۹ آغاز شد. اما کادر درمان در اولویت قرار دارند و موج دوم واکسیناسیون به آن‌ها تعلق دارد. از زمان آغاز سال تحصیلی در شهریور ۹۹، اسپانیا مدارس خود را تعطیل نکرده است. این امر به‌ویژه به‌علت غیبت طولانی‌مدت دانش‌آموزان در موج نخست کروناست که از اسفند ۹۸ تا شهریور ۹۹ از کلاس‌ها دور بودند.

روسیه

در روسیه، اطمینان‌نداشتن به واکسن، تلاش برای واکسیناسیون معلمان را با وجود اولویت بالای آن‌ها در کنار کارکنان پزشکی و مددکاران اجتماعی، در مراحل اولیه واکسیناسیون دسته‌جمعی دچار اختلال کرده است.

آرژانتین، غنا و جمهوری چک

در آرژانتین، غنا و جمهوری چک هم کمترین احترام را برای معلمان قائل هستند و این گروه را در اولویت اول دریافت واکسن قرار نداده‌اند و معلمان در برنامه‌های ملی برای اولویت‌بندی واکسن به جایگاه پایین‌تری سقوط کرده‌اند.

اندونزی

در اندونزی، معلمان به همراه افراد مسن، گروه اولویت دوم را در طرح ملی رونمایی تشکیل می‌دهند. این کشور قصد دارد تا ماه‌های خرداد و تیر سال ۱۴۰۰، ۵ میلیون معلم را واکسینه کند.

آفریقای جنوبی

معلمان در آفریقای جنوبی بعد از افسران پلیس، افراد در محیط‌های مختلف مانند زندان‌ها و پناهگاه‌ها، افراد ۶۰سال به بالا و افراد با بیماری‌های مختلف، در اولویت دوم قرار دارند.

برزیل

در برزیل معلمان را با کارمندان امنیتی و کارمندان زندان گروه‌بندی کرده‌اند که منجر به اعتصاب در سائوپائولو شده و در اعتراض به سایر مسائل، نگرانی‌های بهداشتی معلمان در مدارس هم قید شده است.

بولیوی

در بولیوی برای واکسیناسیون جدول زمانی تعیین شده است، اما با توجه به سناریوی کمبود واکسن، تاکنون هیچ اولویتی برای واکسیناسیون معلمان درنظر گرفته نشده است.

پرو

کشور پرو که با کمبود واکسن مواجه است، واکسیناسیون از ۲۱ بهمن ۹۹ آغاز شد و خط اول کادر درمان، کادر نظامیان و نیرو‌های پلیس در اولویت قرار گرفتند. از ۱۵ اسفند ۹۹ نیز افراد بالای ۸۰ سال واکسینه شدند. این اتفاق بحث‌های زیادی در این کشور به راه انداخته است، اما با وجود این بحث‌ها، به‌دلیل میزان بالای ابتلا و برگزاری غیرحضوری کلاس‌های درس، معلمان در مرحله نخست واکسیناسیون قرار نمی‌گیرند.

کانادا و نیوزلند

کانادا و نیوزلند از آن دسته از کشور‌هایی هستند که با وجود این که تدریس نیز در آنجا نسبتاً مورد احترام است، اما معلمانشان را در اولویت دریافت واکسن قرار نداده‌اند.

کلمبیا و ترکیه

در کشور‌های کلمبیا و ترکیه معلمان در اولویت دوم واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

نروژ، فنلاند و سوئد

نروژ، فنلاند و سوئد، این سه کشور اروپای شمالی اولویت واکسیناسیون را به معلمان یا استادان ندادند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی