تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

امام خمینی و بایسته‌های اخلاقی انتخابات

هنوز بگم‌بگم‌های انتخاباتی سال ۸۸ را فراموش نکردیم که متأسفانه چه پیامد‌هایی را به دنبال داشت. اگر کاندیدا‌ها عامل به رهنمود‌های امام راحل باشند انتخابات اسلامی ـ انسانی را شاهد خواهیم بود.

کد خبر: ۹۴۲۶۷
۱۱:۵۹ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۰

امام خمینی و بایسته‌های اخلاقی انتخابات

 

دیدارنیوز ـ مسلم تهوری: سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی مصادف شده با انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰؛ امام راحل زمانی که در نوفل لوشاتو ساکن بودند نوع حکومت را جمهوری اسلامی اعلام کردند، منتهی فرمودند این نظر را باید به رأی مردم گذاشت و در نهایت مردم باید سرنوشت خودشان را مشخص کنند. ایشان اهتمام ویژه‌ای به نقش مردم و انتخاب آن‌ها داشت و در عین حال در جای جای کلام‌شان از مردم و کاندیدا‌ها می‌خواستند اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند. این روز‌ها که بحث‌های انتخاباتی در بین کاندیدا‌های ریاست جمهوری و طرفداران آن‌ها لحظه به لحظه داغ‌تر می‌شود، بازخوانی کلام بنیانگذار جمهوری اسلامی می تواند چراغ راهی باشد تا از فرو رفتن در ورطه بی‌اخلاقی در امان بمانیم. امری که به دفعات در انتخابات مختلف در طول دوره حیات جمهوری اسلامی پیش آمده است و بعضا کاندیداها و طرفداران‌شان اگر چه انتخابات را برده‌اند اما اخلاق را باخته‌اند.

اخلاق انتخاباتی کاندیدا‌ها

بررسی کلام امام راحل نشان می‌دهد ایشان از کاندیداها انتظار دارند روی برنامه‌ها و صلاحیت‌های خود تمرکز کنند و در نهایت نسبت به سایر رقبا می‌بایست نقد منصفانه صورت بگیرد و نقد‌ها نباید منجر به هتک حرمت دیگران شود. امام راحل در این‌باره فرمودند: «از آقایان کاندیدا‌ها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامی ـ انسانی را در تبلیغ برای کاندیدای خود مراعات و از هر گونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خودداری نمایند، که برای پیشبرد مقصود، ولو اسلامی باشد، ارتکاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگیزه‌های غیراسلامی است... من بسیار مایل هستم که گروه‌هایی که متعهد و معتقد به جمهوری اسلامی و خدمتگزار به اسلام هستند، در مبارزات انتخاباتی کمال آرامش را در تبلیغ کاندیداهاشان رعایت نمایند و نسبت به یکدیگر تفاهم و صمیمیت و اخوت اسلامی داشته باشند، و از تفرقه و کدورت شدیدا احتراز کنند که تفرقه و تشتت دوستان را نگران و دشمنان را کامیاب می‌کند و موجب تبلیغات سوء می‌شود.»

امام خمینی تأکید ویژه‌ای بر حفظ حرمت مؤمن قائل بودند، لذا سفارش اکید داشتند در مبارزات انتخاباتی حیثیت و آبروی افراد حفظ شود ایشان در این مورد گفتند: «لازم است مطلبی را که گاهی شنیده می‌شود که برای تبلیغات انتخاباتی بعضی از کاندیدا‌ها ـ خدای نخواسته ـ بعضی دیگر را تضعیف یا توهین می‌کنند، در رابطه با آن تذکر دهم که امروز این نحو مخالفت‌ها خصوصا از چنین کاندیداهایی، برای اسلام و جمهوری اسلامی فاجعه آمیز است. اگر فرضا کسی در دیگری مناقشه دارد، ابراز آن و اظهار در بین مردم هیچ مجوزی ندارد، و حیثیت و آبروی مؤمن در اسلام از بالاترین و والاترین مقام برخوردار است، و هتک مؤمن، چه برسد به مؤمن عالم، از بزرگترین گناهان است و موجب سلب عدالت است. امید است ان‌شاءالله چنین مطلبی نباشد، و اگر غفلتا اتفاق افتاده است تکرار نشود.»

اخلاق انتخاباتی مردم

رعایت آداب و اخلاق حسنه یکی از سفارشات همیشگی امام خمینی به مردم بود، و به‌طور ویژه از همگان می‌خواستند در طول دوره انتخابات از اخلاق اسلامی دور نشوند. ایشان در این‌باره می‌فرمود: «من از همه قشرها، از همه ملت می‌خواهم که آداب اسلامی خودشان را نسبت به همه امور، خصوصا در انتخابات حفظ کنند؛ و مبادا خیال کنند که مبارزات انتخاباتی عبارت از این است که به دیگران بد بگویند و کارشکنی بکنند.»

ایشان از مردم می‌خواست در انتخابات و تبلیغات انتخاباتی خداوند را شاهد و ناظر بگیریند و کاری انجام نشود که خدشه‌ای بر نهضت اسلامی وارد شود؛ از این رو به مردم چنین سفارش کرد: «من از همه قشرها، از همه ملت می‌خواهم که آداب اسلامی خودشان را نسبت به همه امور، خصوصا در انتخابات حفظ کنند و مبادا خیال کنند که مبارزات انتخاباتی عبارت از این است که به دیگران بد بگویند و کارشکنی بکنند. البته دعوت به انتخابات اشخاص مانع ندارد، لکن توجه داشته باشند که همان طور که در انتخابات رئیس جمهور، به آن سلامت و به آن آرامش و به آن خوبی گذشت ـ که نمونه بود در ایران ـ من امید آن دارم که در این انتخابات هم به همان طور بگذرد؛ و همه با هم برادروار در یک مقصد باشیم. در یک مقصد باشید و خداوند را شاهد بدانید و ناظر بدانید و نهضت را لکه‌دار نکنید.»

امام راحل توهین از هیچ کسی را نمی‌پذیرفت و از همگان می‌خواست در انتخابات در مورد افراد افشاگری نکنند و چنین فرمود: «هیچ مقامی و حزبی و گروهی و شخصی حق ندارد به دیگران که مخالف نظرشان هستند توهین کنند، یا خدای نخواسته افشاگری نمایند؛ گرچه همه حق تبلیغات صحیح برای خود یا کاندیدا‌های خود یا دیگران را دارند، و هیچ کس نمی‌تواند جلوگیری از این حق نماید، و البته لازم است تبلیغات موافق مقررات دولت باشد.»

بنیانگذار جمهوری اسلامی در مورد نزاع و اختلاف انتخاباتی بین اقوام و گروه‌های مختلف چنین فرمودند: «مطلب دیگر اینکه پای صندوق‌ها که می‌روید این طور نباشد که با هم اختلاف پیدا بکنید. یک مسئله‌ای است که برای کشور است. هر یک از این‌ها که ببرند، برای کشور لابد خدمت خواهند کرد و اگر خدمت نکنند ملت هست و آن‌ها را برکنار خواهد کرد. از این جهت به طور خصمانه با هم رفتار نکنید. برادر باشید با هم. اگر یکی رئیس جمهور شد، شما هم به او اعانت کنید. این طور نباشد که قبل از اینکه رئیس جمهور بشود بریزید به جان هم. فردا پای این صندوق‌ها بریزید به جان هم. یا بعض از قشر‌ها شرکت نکنند. من از همه قشر‌های ملت، چه فارس، چه ترک، و چه کرد و چه بلوچ و چه ترکمن و چه بختیاری و چه سایر قشر‌هایی که و طوایفی که هستند در ایران، از این‌ها تقاضا می‌کنم، عاجزانه تقاضا می‌کنم که طوری نکنید که در خارج منعکس بشود که شما یک مردمی هستید که تربیت اسلامی ندارید. شما یک مردمی هستید که با هم سر دنیا نزاع می‌کنید... خیلی در صدد این نباشید که برای خاطر اینکه یکی بیشتر می‌خواهد رأی ببرد یکی کمتر می‌خواهد رأی ببرد به هم بریزید و جنگ و نزاع باشد، و اسباب ناراحتی همه را فراهم کنید.»

دقت و به کارگیری گفته‌های رهبر انقلاب اسلامی نه تنها می‌تواند مانع بسیاری از بی اخلاقی‌ها در روزهای مبارزات انتخاباتی شود، بلکه می‌تواند باعث همگرایی و وحدت بین تمام گروه‌ها و اقشار مردم پس از انتخابات شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی