تیتر امروز

تصاویر ماهواره‌ای از آسیب حمله ایران به پایگاه اسرائیلی/ انتقاد سازمان ملل از کشتار جدید تل‌آویو
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

تصاویر ماهواره‌ای از آسیب حمله ایران به پایگاه اسرائیلی/ انتقاد سازمان ملل از کشتار جدید تل‌آویو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.

نظام رفاه و تامین اجتماعی باید اصلاح شود

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: با مقررات فعلی امکان بازنشستگی در ۳۸ سالگی وجود دارد که احتمالاً در دنیا بی نظیر است و افرادی در اوج توانمندی و تجربه از چرخه تولید خارج می‌شوند و یا جای جوانان جویای کار را در مشاغل دیگری اشغال می‌کنند.

کد خبر: ۹۳۴۶۳
۱۳:۴۴ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۰

مصطفی سالاری اصلاح نظام رفاه و تامین اجتماعی

دیدارنیوز ـ مصطفی سالاری در اینستاگرام خود نوشت:

"‌با مقررات فعلی امکان بازنشستگی در ۳۸ سالگی وجود دارد که احتمالاً در دنیا بی نظیر است و افرادی در اوج توانمندی و تجربه از چرخه تولید خارج می‌شوند و یا جای جوانان جویای کار را در مشاغل دیگری اشغال می‌کنند.
مهمترین بحث ما در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی لزوم ایجاد سازوکار مؤثری برای تنظیم‌گری نظام رفاه اجتماعی است. در شرایط فعلی بیمه‌های مختلف ذیل وزارت خانه‌های متعدد قرار دارند و در حوزه اجرا آثار آن را می‌بینیم.

با قوانین و مقررات جاری کشور برای ایجاد پوشش بیمه‌ای برای گروه‌های مختلف، دولت سالانه حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان تعهد دارد. در جا‌هایی ۱۰۰ درصد تعهد کارفرما برعهده دولت قرار گرفته است بدون اینکه نیاز باشد و از سوی دیگر در برخی حوزه‌ها نیاز به حمایت بیشتر از سوی دولت هستیم. تداوم شرایط فعلی را نامطلوب است؛ انباشت بدهی دولت و عدم امکان پرداخت آن می‌تواند در آینده بن بست‌هایی ایجاد کند که کیفیت و پایداری خدمات را با چالش مواجه می‌کند و اصلاحات پارامتریک برای پیشگیری از این چالش‌ها از الزامات قطعی است.

سن افراد باید ملاک بازنشستگی باشد، در اکثر کشور‌ها چیزی به عنوان سنوات برای بازنشستگی مطرح نیست و افراد بر اساس سن بازنشسته می‌شوند و در زمان بازنشستگی بر اساس سنوات بیمه پردازی حقوق متفاوت می‌گیرند. بازنشستگی در سنین حدود ۴۰ سال هیچ گونه توجیه اقتصادی و اجتماعی ندارد، در اصلاحات پارامتریک نیازمند تغییرات اساسی هستیم و اگر چنین اصلاحاتی را اجرا نکنیم در میان مدت و بلند مدت با مشکلات اساسی مواجه خواهیم شد. بازنشستگان بسیاری از صندوق‌ها حقوق بگیر دولت هستند و ادامه وضعیت فعلی این افق را پیش روی سازمان تأمین اجتماعی نیز قرار خواهد داد که با توجه به حجم تعهدات تأمین اجتماعی انجام این کار از عهده دولت خارج خواهد بود. انجام اصلاحات پارامتریک و پذیرش ضرورت این اصلاحات را از مسائل بسیار برای نظام تصمیم گیری کشور است؛ منافع گروه‌های مختلف نباید ما را از تصمیم گیری ملی بازدارد و باید اصول و منطق فعالیت‌های اقتصادی و مدیریت صندوق‌های بیمه گر را پیاده سازی کنیم.

اگر افراد در سن منطقی بازنشسته شوند و از بازنشستگی زود هنگام و غیر منطقی جلوگیری شود، افزایش منابع تأمین اجتماعی می‌تواند باعث تسهیل در مقررات از کارافتادگی و ارتقای خدمات درمانی شود. گفتمان سازی و پذیرش اجتماعی برای اصلاحات پارامتریک را از ضروریات است؛ موضوع زمان نیز در این گونه اقدامات اهمیت زیادی دارد و اصلاحات نباید زمانی انجام شود که دیگر دیر شده باشد. تأمین اجتماعی هنوز وارد شرایط بحرانی نشده است، این سازمان با شرایط خطرناک فاصله دارد، اما باید به درستی و با دید بلندمدت برای این سازمان تصمیم گیری شود. "

اصلاح نظام رفاه و تامین اجتماعی

اصلاح نظام رفاه و تامین اجتماعی

 

 

منبع: ایمنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی