تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
مقام مسئول در وزارت بهداشت:

بیماری‌ها در سنین پایین رو به افزایش است/ هشدار نسبت به شروع زودهنگام عوارض پیری در جوانان

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: نسل جوان اگر همچنان بی‌تحرک باقی بماند و با این سبک زندگی پیش برود، طبیعتا دچار عوارض زودهنگام دوران پیری خواهد شد.

کد خبر: ۹۳۳۷۰
۰۹:۵۵ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۰

دکتر علیرضا مهدوی افزایش بیماری‌ها در سنین پایین

دیدارنیوز ـ علیرضا مهدوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به خطر بیماری‌های غیرواگیر در دراز مدت، بیان کرد: در ایام کرونا و با شروع قرنطینه، طبیعتا فعالیت‌های بدنی مردم کم‌تر شد و، چون بیشتر فعالیت‌ها از جمله خرید غذا و لباس و تحویل آن جلوی درب منزل اولین خطر آن افزایش وزن بود، البته در مورد تغذیه در این مدت نمی‌توان گفت بهتر یا بدتر شده و اظهارنظر خاصی کرد.

وی ادامه داد: توجه کنید که بیماری‌های غیرواگیر به شکل آنی اتفاق نمی‌افتد و از آنجایی که خودمراقبتی افراد در زمان قرنطینه کم‌تر بود، باعث خطر سلامتی خواهد بود، حتی در اوایل شیوع کرونا ۶۰ الی ۷۰ درصد مراجعان ما کم شدند، البته به دلیل شرایط کل کشور‌ها برخی دارو‌ها هم کم‌تر شده بودند که همین موضوع هم قابل اهمیت است.

مهدوی افزود: با توجه به تغییر شرایط پیش آمده ما ذهنیتی در مورد دوران بعد از کرونا نداریم و فعلا هم به شرایط قبل از کرونا بر نخواهیم گشت و عوارض سلامتی آن تا مدتی با ما خواهد بود.

وی گفت: ما یک پایشی چند سال یک بار انجام می‌دهیم و طبق آن جمعیت ما در حال کم تحرک‌تر شدن است که این عامل چاقی خواهد بود که باعث مشکل قند خون و فشار خون و... می‌شود، به طوری که طبق بررسی‌های سال ۹۵، در جمعیت بالای ۱۸ سال ۶۰ درصد دچار چاقی یا اضافه وزن بودند که همه مستعد بیماری غیر واگیر هستند.

مهدوی ادامه داد: یک مطالعه هم در اواخر سال ۹۸ شروع شد که به دلیل شیوع کرونا متوقف شد، اما سال بعد از سر گرفته شد و در حال پیگیری هستیم که تحرک بدنی در این مدت چقدر تغییر کرده است.

وی در مورد عوارض زودهنگام بیماری‌های دوران پیری در جوانان، بیان کرد: این موضوع یک سیر است، در حال حاضر بالای ۲۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال ما فشار خون دارند، ولی به طور کلی بیشترین میزان فشار خون در گروه ۵۰ تا ۷۰ سال خود را نشان می‌دهد و در رابطه با دیگر بیماری‌های مشابه هم همینطور است.

مهدوی افزود: حال اینکه چنین بیماری‌هایی در گروه پایین‌تر اتفاق می‌افتد، کاملا به سبک زندگی اهمیت دارد و نسل جوان اگر همچنان بی‌تحرک باقی بماند و با این سبک زندگی جلو برود، طبیعتا دچار عوارض زودهنگام دوران پیری خواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر میانگین سنی جامعه‌ی ما ۳۰ سالگی است و باید حتما در راستای استاندارد کردن جمعیت تلاش کنیم و همینطور میزان بیماری‌ها در سنین پایین هم در حال بیشتر شدن است.

مهدوی تاکید کرد: توجه کنید که فعالیت بدنی و تغذیه‌ی صحیح جلوی ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر را می‌گیرد، در این مدت ما هم در وزارت بهداشت کار‌هایی انجام دادیم و اپلیکیشنی را به مردم معرفی کردیم تا در خانه فعالیت بدنی انجام دهند، یک سری دستورات ورزشی و برنامه برای مدیریت غذا و داروهایشان دارد، چون کنترل بیماری غیرواگیر تنها به خوردن دارو و رفتن به پزشک نیست بلکه باید سبک زندگی را اصلاح کرد.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی