تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
از سعدآباد تا توپکاپی ۴ + فایل صوتی

افشاگری سدات پکر؛ مافیا شب‌ها چشم باز می‌کند

از «سعدآباد تا توپکاپی» عنوان ستون رضا قنبری روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل ترکیه در دیدار است؛ که به سیاست و جامعه ترکیه، مشترکات فرهنگی ایران و ترکیه و روابط پر پیچ و خم آن‌ها می‌پردازد.

کد خبر: ۹۳۳۲۸
۱۶:۲۲ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۰

افشاگری سدات پکر در ترکیه

دیدارنیوز _ رضا قنبری*: درست مثل زلزله‌های ترکیه مهیب و پرسرصدا بود. سدات پکر (Sedat Peker) یکی از رهبران مافیای ترکیه در یوتوب از ارتباطش با برخی از مقامات دولتی و امنیتی در سرکوب و آزار مخالفان پرده برداشت. ادعا‌های که در ابتدا نادیده گرفته شد و پس انتشار چت تصویری پکر و سلیمان اوزایشک (Süleyman Özışık) از روزنامه نگاران نزدیک به آک پارتی که رئیس مافیا را ((برادر بزرگ)) خود می‌خواند، به خبر اول رسانه‌های ترکیه بدل شد. حالا تعداد ویدئو‌های سدات پکر به هفت رسیده و در یوتوب پنجاه میلیون ببینده دارد. ویدئو‌های که از دبی در حال کنترل سیاست داخلی در آنکارا است.

چرا: همه متهمند مگر خلافش ثابت شود

ارتباط با شبکه‌های مافیای و قدرت‌های زیرزمینی برای خارج کردن رقبای سیاسی از میدان، اتهامی است که همه با خود همراه دارند؟! اهرمی که با توجه به طیف متنوع قربانیانش که از سفیر اسراییل تا روزنامه نگاران کُرد و ارمنی و از گروه‌های ناسیونالیست تا چریک‌های چپ و دانشجویی می‌تواند هرکسی را در مظان اتهام قرار دهد. اما این بار متهم اصلی یکی از مهمترین شخصیت سیاسی جناح راست است. سلیمان سویلو (Süleyman Soylu) قدرتمندترین وزیر دولت با بدنه رای بالا در میان هواداران آک پارتی که اتفاقا احزاب حاکم عدالت و توسعه و مام میهن از هم اکنون برای او در حال دوختن ردای ریاست جمهوری هستند و البته بدلیل مبارزه با گروه‌های مسلح و قاچاقچیان مواد مخدر کارآمدی بالایی از خود به نمایش گذاشته و حالا سدات پکر پدر مافیای ترکیه می‌گوید : «بیش از ده سال با او کار کرده است».


چگونه؟ مهمت آغار


مهمت آغار (Mehmet Ağar) وزیر کشور سابق ترکیه در دهه نود و هم حزبی سلیمان سویلو که روزگاری در حزب دمکرات در کنار هم بودند و اکنون سدات پکر در ویدئو‌های افشاگرانه اش از دستور او برای کشتن افرادی، چون کوتلو آدلِ (Kutlu Adlı) روزنامه نگار صلح طلب قبرسی، اوغور مومجو (Uğur Mumcu) ستون نویس چپ گرای روزنامه جمهوریت یا ساواش بولدان (Savaş Buldan) فعال سیاسی کُرد پرده برمی دارد.

قتل‌های دنباله دار دهه نود که در جهت بستن فضای رسانه‌ای آغاز شد و به ادعای پکر امروز با حمله به تجمع مخالفان و ارعاب و فشار بر روزنامه نگاران ادامه یافته است. جنایت‌هایی که هرچند سال‌ها پیش از به قدرت رسیدن عدالت و توسعه در ترکیه اتفاق افتاده، اما پکر سعی می‌کند با تاکید بر دوستی دیرینه آغار و سویلو ارتباط با مافیا در جهت حذف مخالفان سیاسی را رویه مشترک این دو نشان دهد. هرچند آقای سویلو سرنخ تمام این افشاگری‌ها را به مبارزه جدی ژاندارمری و وزرات کشور با قاچاق مواد مخدر در دو سال اخیر ربط می‌دهد. مبارزه‌ای که در یکی از آخرین هایش، شهریور پارسال در بندر ییل پورت (yılport) یکی از با ارزش‌ترین محموله‌های قاچاق کوکایین از یک ترانزیت برزیلی کشف شد و اتفاقا شواهد تازه پلیس از ارتباط آن با سدات پکر می‌گوید.

این روز‌ها از تیک تاک تا اینستاگرام و واتس آپ همه جا سخن از سدات پکر و سلیمان سویلو است. کاراگاه و مافیا یکدیگر را متهم می‌کنند و شهروندان، مردد و متعجب به هم نگاه می‌کنند. شاید بهتر باشد برای شناخت مافیا و کاراگاه کمی به عقب برگردیم و داستان را از رسوایی سوسورلوک (susurluk)، دادگاه‌های بی نتیجه پکر و اخراج سلیمان سویلو از حزب دمکرات شروع کنیم....

ادامه این داستان را در شماره بعدی از سعدآباد تا توپکاپی بخوانید.

فایل صوتی این یادداشت را بشنوید

*روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل ترکیه

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی