تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ قطر خواستار کاهش تنش‌ها شد/ نگرانی گروسی از درگیری تهران و تل‌آویو
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ قطر خواستار کاهش تنش‌ها شد/ نگرانی گروسی از درگیری تهران و تل‌آویو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شب گذشته (شنبه ۲۵ فروردین) حملات پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام داد.
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست
کارشناس روابط خارجی در گفت‌وگو با دیدارنیوز، علل و عواقب جنگ بین ایران و اسرائیل را بررسی کرد

جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست

بر خلاف غالب پیش‌بینی‌ها، ایران به اسرائیل حمله موشکی و پهپادی مستقیم کرد، حمله‌ای که ممکن است پیامد‌هایی برای ایران به همراه داشته باشد. آنچه می‌خوانید نظر سید علی بیگدلی کارشناس روابط خارجی...

محمد صدر: FATF باید تصویب شود /مشارکت پایین یعنی مردم درحال کناره گیری هستند

سیدمحمد صدر، دیپلمات سابق ایران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قطعا اگر مشارکت در انتخابات پایین بیاید به ضرر جمهوری اسلامی ایران و به ضرر انقلاب و مردم است چرا که حکومت جمهوری اسلامی ایران و حکومتی که جمهور مردم در آن نقش دارند، حکومتی است که توسط خواسته‌ها و مطالبات مردم شکل می‌گیرد

کد خبر: ۹۳۱۲۵
۱۶:۳۰ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
محمد صدر/ FATF /مشارکت پایین / انتخابات 1400
 
دیدارنیوز ـ بخش‌هایی از گفتگو با سیدمحمد صدر، دیپلمات سابق ایران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را بخوانید؛
 
انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در پیش است. با توجه به اهمیت دهه آینده در ایران، جایگاه سیاست خارجی در دولت بعدی را چه اندازه حائز اهمیت می‌دانید و این عرصه در آینده با چه چالش‌هایی روبرو خواهد بود؟

سیاست خارجی ربطی به دولت فعلی و یا دولت‌های قبل و بعد ایران ندارد. سیاست خارجی امر مهمی است که همواره برای اداره یک دولت و حکومت ضروری است. امروز دنیا دنیای ارتباطات و روابط است. یکی از مسائل مهم، روابط خارجی است و هیچ کشوری نمی‌تواند بدون ارتباطات خارجی به حکومت خود ادامه بدهد. چون امروز اصطلاح دهکده واحد جهانی و نیاز‌هایی که کشور‌ها از جنبه‌های مختلف به هم دارند، مطرح است و باید با همه دنیا رابطه داشته باشیم. مسائل سیاسی و اقتصادی و تکنولوژی و فنی مطرح است. امروز مساله کرونا و واکسن همه دنیا را به هم وصل کرده است و نیاز همه به همه احساس می‌شود. از این رو سیاست خارجی امری بسیار مهم است و هر دولتی که می‌آید باید به آن توجه کند تا بتواند امورات خود را پیش ببرد.
 
چالش‌های جدی سیاست خارجی در دولت بعدی چه خواهد بود؟ بحث برجام و برداشتن تحریم‌ها هنوز به طور قاطع تعیین تکلیف نشده است. آیا این موارد می‌تواند به چالشی در دولت آینده تبدیل شود؟

همانطور که امیدواریم مذاکرات برجام که در وین دنبال می‌شود به نتیجه برسد و امیدواریم حتما برجام را به نتیجه برسانند تا سایه منحوس تحریم‌ها از سر کشور و ملت ایران برداشته شود. چون می‌دانیم که تحریم‌های ترامپ و آمریکا تا چه اندازه به کشور صدمه زد و جنایت‌های ترامپ که نه تنها ایران بلکه دنیا متحمل آن شد، باید به مرور از بین برود. از طرفی اف‌ای تی اف باید حتما به تصویب برسد تا روابط اقتصادی و سیاسی و تجاری ما با دنیا راحت شود و هزینه دار نباشد. امروز عدم تصویب اف‌ای تی اف هزینه بسیار بالایی را به ایران و ملت ما و بیت المال کشور تحمیل کرده است. بعد از این باید اولویت بندی کرد ابتدا باید با تمام کشور‌های همسایه روابط خوبی داشت و سپس باید با آسیا و اروپا و قاره آمریکا روابط خوبی برقرار کرد و پیش رفت تا مشکلاتی که ترامپ برای ایران ایجاد کرد به طور کامل از بین برود.
 
امروز دنیا و طرفین برجام به ایران و انتخابات ایران چشم دوخته اند. از طرفی احتمال مشارکت پایین مردم به دلیل مسائل مختلف مطرح شده است. مشارکت پایین بر عرصه سیاست خارجی چه تبعاتی دارد و چگونه می‌توان مشارکت مردم را تقویت کرد؟

قطعا اگر مشارکت در انتخابات پایین بیاید به ضرر جمهوری اسلامی ایران و به ضرر انقلاب و مردم است چرا که حکومت جمهوری اسلامی ایران و حکومتی که جمهور مردم در آن نقش دارند، حکومتی است که توسط خواسته‌ها و مطالبات مردم شکل می‌گیرد. اگر به قانون اساسی نگاه کنید تمام مقامات رده اول کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند، یعنی انتخابات مساله‌ای بسیار مهم در تقویت جمهوریت نظام است و جمهوری اسلامی نیز بدون انتخابات معنی ندارد. رهبر و رییس جمهور و نمایندگان مجلس و مجلس خبرگان و اعضای شورا‌ها و با واسطه رییس قوه قضاییه و وزرا همه به گونه‌ای تحت تاثیر آرا مردم انتخاب می‌شوند. اگر این انتخابات که در واقع تجسم عینی جمهوری اسلامی است پر شور برگزار نشود و درصد مشارکت پایین باشد به این معنی است که جمهوری اسلامی روز به روز ضعیفتر می‌شود و مردم در حال کناره گیری هستند و این پیامی مثبت به دشمنان جمهوری اسلامی از جمله براندازان و اسرائیل است که طمع کنند و به اقداماتی دست بزنند که تامین کننده منافع کشور نیست. از این رو انتخابات باید پر شور باشد و حتما باید کاندیدا‌ها متعدد باشند تا امنیت ایران از طریق انتخابات تامین شود در غیر این صورت مشارکت پایین امنیت ایران را به خطر خواهد انداخت.
 
منبع: شفقنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی