تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...

حسین علایی: روش شورای نگهبان حق تعیین سرنوشت را از مردم ایران گرفته است

«به نظر می‌رسد که برای تصمیم‌گیرندگان اداره کشور، موضوع افزایش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری اهمیت خود را از دست داده است و بجای آن چینش تأیید صلاحیت شده‌ها به گونه‌ای که از آن نتیجه مطلوب به دست آید و فرد مورد نظر انتخاب شود، اولویت اول را پیدا کرده است.»

کد خبر: ۹۳۰۷۷
۱۸:۳۰ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۰

حسین علایی: روش شورای نگهبان حق تعیین سرنوشت را از مردم ایران گرفته است

دیدارنیوز - حسین علایی در واکنش به اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار گرفت، نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم
با اعلام نتایج بررسی‌های شورای نگهبان و معرفی تنها هفت نفر از خیل افراد ثبت نام کرده برای رقابت‌های ریاست جمهوری امسال، به نظر می‌رسد که برای تصمیم‌گیرندگان اداره کشور، موضوع افزایش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری اهمیت خود را از دست داده است و بجای آن چینش تأیید صلاحیت شده‌ها به گونه‌ای که از آن نتیجه مطلوب به دست آید و فرد مورد نظر انتخاب شود، اولویت اول را پیدا کرده است.

از سوی دیگر عملکرد شورای نگهبان در سال‌های اخیر نشان داده است که اصل، بر رد صلاحیت همه نامزدهای ریاست جمهوری، داوطلبین نمایندگی مجلس و علاقمندان به عضویت در شوراهای شهر است مگر استثناء.
بر همین اساس است که ملاحظه می‌شود که تقریباً تمامی روسای جمهور سابق و اکثر نمایندگان دوره های سابق مجلس شورای اسلامی برای رقابت‌های انتخاباتی دوره‌های بعد ردصلاحیت می‌شوند.

مردم‌ انتظار دارند که معیارهای شورای نگهبان برای رد و تأیید صلاحیت افراد را مستند به قانون اساسی بدانند و مطمئن شوند که تصمیمات شورای نگهبان جایگزین حق مردم برای برگزاری انتخابات آزاد نمی‌شود.
در سال‌های اخیر روش شورای نگهبان عملاً حق تعیین سرنوشت را که با انقلاب اسلامی برای ایرانیان به دست آمده، از اکثریت مردم ایران گرفته است.

مهم‌ترین خواسته مردم در جریان مبارزات علیه رژیم استبدادی شاه، برگزاری انتخابات آزاد و سالم بدون دخالت دستگاه‌های حکومتی بوده است. بر همین اساس بود که امام خمینی در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی در روز ۲۷ مرداد ماه سال ۱۳۵۸ فرمودند که «اکثریت هر چه گفتند آرای ایشان معتبر است ولو به خلاف، به ضرر خودشان باشد. شما ولیّ آنها نیستید که بگویید که این به ضرر شماست. شما وکیل آنها هستید، ولیّ آنها نیستید». بنابراین حق انتخاب با خود مردم است و دیگران نباید برای سرنوشت آنها تصمیم بگیرند.

به هر حال ردصلاحیت گسترده افراد مختلف در هر انتخاباتی، باعث دور شدن از اهداف انقلاب اسلامی شده است و مشارکت کم مردم در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی نشان داد که اکثر مردم ایران خواهان تغییر این رویه هستند.
حسین علایی
پنجم خرداد ماه ۱۴۰

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی