تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ اتحادیه اروپا: اسرائیل از پاسخ به ایران خودداری کند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ اتحادیه اروپا: اسرائیل از پاسخ به ایران خودداری کند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شب گذشته (شنبه ۲۵ فروردین) حملات پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام داد.
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست
کارشناس روابط خارجی در گفت‌وگو با دیدارنیوز، علل و عواقب جنگ بین ایران و اسرائیل را بررسی کرد

جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست

بر خلاف غالب پیش‌بینی‌ها، ایران به اسرائیل حمله موشکی و پهپادی مستقیم کرد، حمله‌ای که ممکن است پیامد‌هایی برای ایران به همراه داشته باشد. آنچه می‌خوانید نظر سید علی بیگدلی کارشناس روابط خارجی...

حراج استثنایی «معروف‌ترین معادله جهان» به خط انیشتین

نامه‌ای حاوی معادله «هم‌ارزی جرم و انرژی» به خط «انیشتین»، در یک مزایده سه برابر رقم تخمینی چکش خورد.

کد خبر: ۹۲۸۱۰
۱۱:۱۳ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰

حراج استثنایی معروف‌ترین معادله جهان

دیدارنیوز ـ به گزارش بی‌بی‌سی انگلیسی، یک نامه دست‌نویس از آلبرت انیشتین، فیزیکدان مطرح آلمانی، که حاوی معادله معروف هم‌ارزی جرم و انرژی (E=mc²) از او بود در یک حراجی در آمریکا سه برابر ارزش تخمینی و به قیمت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار فروخته شد.

نامه‌ای که در حراجی RR بوستون به مزایده گذاشته شد، یک نامه یک صفحه‌ای به زبان آلمانی است که در تاریخ ۲۶ اکتبر ۱۹۴۶ از طرف انیشتین برای لودویک سیلبراستاین فیزیکدان آمریکایی- لهستانی نوشته شد که برخی از نظریات وی را به چالش کشیده بود.

به گفته کارشناسان از نمونه دست‌نویس این فرمول به خط انیشتین، تنها سه مورد دیگر در جهان وجود دارد و نامه‌ای که حالا به یک مجموعه‌دار ناشناس اسناد قدیمی تعلق دارد، تنها نمونه موجود در بین مجموعه‌های خصوصی بود.

فرمول هم ارزی جرم و انرژی که به معروف‌ترین معادله جهان شهرت دارد، اولین بار در سال ۱۹۰۵ در یک مقاله علمی به قلم انیشتین مطرح شد. براساس این فرمول انرژی برابر است با حاصل ضرب جرم در مجذور سرعت نور؛ این معادله که رابطه میان جرم و انرژی را توضیح می‌دهد یکی از مفاهیم پایه در علم فیزیک مدرن است.

حراج استثنایی معروف‌ترین معادله جهان

آلبرت انیشتین یکی از برجسته‌ترین فیزیکدانان سده بیستم بود که جرقه شکل‌گیری دوران طلایی فیزیک جهان را روشن کرد. وی در ۱۸۷۹ میلادی در یکی از شهر‌های آلمان چشم به جهان گشود و در طول حیات پربارش نظریاتی را طرح کرد که علم فیزیک مدرن را پایه‌ریزی کردند. از جمله مهمترین و تاثیرگذارترین این نظریات می‌توان به نظریه نسبیت، اثر فوتوالکتریک، هم‌ارزی جرم و انرژی، معادلات میدان و پارادوکس ای‌پی‌آر (EPR) اشاره کرد.

انیشتین بیش از ۳۰۰ مقاله علمی و ۱۵۰ مقاله غیرعلمی منتشر کرد و در سال ۱۹۲۲ به خاطر کشف قانون اثر فوتوالکتریک، برنده جایزه نوبل فیزیک شد. وی همچنین مطالعات دقیقی روی کرم‌چاله‌ها، فوق ابعادها، احتمال سفر در زمان و وجود سیاه‌چاله‌ها و پیدایش جهان انجام داد. این نابغه دنیای علم سرانجام در سال ۱۹۵۵ میلادی، در سن ۷۶ سالگی دیده از جهان فروبست.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی