تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

نیجریه از آشوب طلبان وهابی حمایت می‌کند (گفت‌وگو با یعقوب زکزاکی، برادرزاده شیخ زکزاکی)

News Image Lead

وهابی‌ها یکی از خطرات هستند. دولت نیجریه از آشوب طلبان وهابی برای حمله به شیعیان و مسلمانان استفاده می‌کند. وهابی‌ها دارایی‌های ما را غارت می‌کنند و مراکز اسلامی و منازل ما را خراب می‌کنند. در واقع وهابی‌ها پشت تمام حملاتی هستند که علیه جنبش اسلامی نیجریه انجام می‌شود.

کد خبر: ۹۲۷۵
۱۲:۵۷ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه 1000 روز است که در بند اسارت است. او طی این سال ها توانسته است میلیون ها نفر را به مذهب تشیع هدایت کند و اکنون نیز در شرایط نامناسبی از نظر جشمی به سر می برد. گفتگوی خواندنی با یعقوب زکزاکی برادرزاده شیخ زکزاکی را در ادامه می خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید

من یعقوب الزکزاکی پسر دوم برادر کوچکتر شیخ زکزاکی هستم. در کالج فدرال زاریا و در رشته زبان انگلیسی فارغ التحصیل شدم.

 در مورد وضعیت شیخ زکزاکی نگرانی های زیادی وجود دارد. ممکن است در مورد آخرین وضعیت ایشان کمی توضیح بفرمایید؟

همانظور که می دانید وضعیت شیخ روز به روز در حال بدتر شدن است. چند ماه پیش در اثر ضربه ای که به او وارد شد که روی صدای او تاثیر گذاشت و از آن زمان تا کنون او بدون کمک دستگاهی که به گردنبند طبی او وصل می شود، نمی تواند به وضوح صحبت کند. او اکنون از درد شدید دندان رنج می برد. پزشک معالج او در گزارش خود اعلام کرد که شیخ برای معالجه باید به بیمارستان اعزام شود. او از کمبود امکانات برای معالجه شیخ انتقاد کرده بود. آثار جراحات برخورد گلوله نیز هنوز در بدن شیخ و همسرش وجود دارد. امیدواریم به زودی شیخ از حصر غیرقانونی آزاد شود.

آیا شما در این مدت با شیخ ملاقاتی داشتید؟

من دوبار در حبس با شیخ ملاقات کردم. شیخ به ما دستور داد که با وجود همه مشکلات، برنامه ها پی جنبش را اجرا کنیم (مانند هفته امام، عاشورا، جشن میلاد پیامبر، روز قدس و...). همچنین تاکید ویژه ای روی برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز داشت.

در مورد شرایط زندگی مسلمانان در نیجریه توضیح می دهید؟

جمعیت امت مسلمان در نیجریه حدود 25 میلیون نفر است. نیجریه کشوری است با وسعت و جمعیت بسیار زیاد. بیش از 300 قبیله در این کشور ساکن هستند و 36 استان دارد. مسلمانان بیشتر در شمال این کشور ساکن هستند. در بسیاری از استانهای شمالی، مسلمانان در صلح زندگی نمی کنند. دلیل آن هم وجود معادن و ذخایر زیرزمینی مانند طلا، زغال سنگ، نفت خام و... می باشد که مورد علاقه آمریکا و اسرائیل است. آمریکا و اسرائیل بین ساکنان آن مناطق نزاع و درگیری ایجاد می کنند. هر بار به یک صورت به کشتار مسلمانان می پردازند. گاهی تحت عنوان بوکوحرام، گاهی مردان مسلح، گاهی نظامیان فولانی و گاهی آدمربایی. از سال 2015 تا کنون بیش از 20 هزار نفر کشته شده اند و میلیونها دلار دارایی مردم نابود شده است.

ارتباط شیعیان و اهل تسنن در نیجریه چگونه است؟

علامه ابراهیم زکزاکی بیانگذار هفته وحدت در نیجریه است. برنامه ای که هر ساله توسط جنبش برگزار می شود. طی این برنامه محققان مسلمان (شیعه و سنی) به سخنرانی پیرامون آثار وحدت بین مسلمانان می پردازند. هر بحرانی که در کشور رخ می دهد (زلزله، آتش سوزی، سیل و..)، پیروان شیخ زکزاکی به کمک مردم بحران زده می شتابند و این باعث تقویت وحدت بین مردم شده است.

 چه خطرهایی وحدت بین مسلمانان نیجریه را تهدید می کند؟

وهابی ها یکی از خطرات هستند. دولت نیجریه از آشوب طلبان وهابی برای حمله به شیعیان و مسلمانان استفاده می کند. وهابی ها دارایی های ما را غارت می کنند و مراکز اسلامی و منازل ما را خراب می کنند. در واقع وهابی ها پشت تمام حملاتی هستند که علیه جنبش اسلامی نیجریه انجام می شود.

همانطور که می دانید، برادران ما در یمن به علت حملات عربستان در شرایط خوبی قرار ندارند.  نظر شما در این مورد چیست؟

ما این حملات وحشیانه را علیه برادرانمان در یمن محکوم می کنیم و از آنها می خواهیم که قوی و مقاوم باشند که پیروزی ان شاءالله با آنهاست. و به عربستان هم می گوییم که دست از قتل عام ظالمانه مردم یمن بردارد.

در مورد شخصیت و خصوصیات اخلاقی شیخ زکزاکی بتوضیح دهید

کلمات به تنهایی نمی توانند شخصیت و اخلاق شیخ را توضیح دهند. او مرد واقعی خداست. او زندگی خود و خانواده اش را فدای راه خدا کرد. شیخ در شبها به تهجد می پردازد. حدود 45 سال است که سه ماه رجب، شعبان و رمضان را روزه می گیرد.

یادم می اید روزی با شیخ در منزل مادرش نشسته بودیم و در مورد مسائل خانوادگی بحث می کردیم. شیخ گفت:اگر من و خانواده ام و همه پیشینیان و آیندگانم کشته شویم.هیچگاه دست از مبارزه برنخواهیم داشت.

به عنوان سوال آخر، آیا نکته  یا حاطره ای در مورد شیخ وجود دارد که برای مردم در ایران جذاب باشد؟

هنگام پیروزی انقلاب امام خمینی،شیخ زکزاکی به همراه برخی دوستان خود برای ملاقات امام به ایران آمد. سال آن را به یاد نمی آورم اما شیخ آن زمان رییس انجمن اسلامی دانشجویان نیجریه بود. شیخ به همراه برخی دیگر از دانشجویان به ایران آمد و امام به او یک قرآن هدیه دادند. امام به شیخ توصیه کردند: مردم را با این کتاب دعوت کن.
 
منبع: فردا/۱۸ شهریور ۹۷
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی