تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

هواپیما‌های مسافربری در معرض خطر تشعشع کیهانی قرار دارند

محققان می‌گویند، قرار گرفتن هواپیما‌ها در ارتفاعات می‌تواند مکانی خطرناک برای انسان‌ها باشد.

کد خبر: ۹۲۷۰۶
۱۸:۰۵ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۰

هواپیما‌های مسافربری و خطر تشعشع کیهانی

دیدارنیوز ـ به نقل از آی ای، یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله Eos نشان می‌دهد که مردم برای قرار گرفتن در معرض سطوح خطرناکی از تابش کیهانی، لازم نیست حتما جو زمین را ترک کنند، بلکه هوای خطرناک فضایی می‌تواند حتی هنگام پرواز با هواپیما‌های مسافربری نیز آن‌ها را در معرض خطر قرار دهد.

محققان تأثیر تابش کیهانی را در سفر هوایی شبیه‌سازی کردند و تمرکز اصلی آن‌ها بر مسیر‌های شلوغ اقیانوس اطلس شمالی بود. شبیه‌سازی آن‌ها مسیر‌های واقعی را دنبال می‌کند که هواپیما‌ها در آن‌ها پرواز می‌کنند و تخمین زدند که دوز‌های تابشی که در صورت برخورد با طوفان شدید تشعشع جوی روی هواپیما تجمع می‌یابد، بسیار زیاد است.

محققان می‌گویند: این شبیه‌سازی مقالات قبلی را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد که طوفان‌های شدید تشعشعی می‌توانند مسافران و خدمه هواپیما را در معرض دوز‌های تشعشع بالاتر از حد توافق شده و مجاز بین‌المللی قرار دهند.

محققان این طوفان‌های کیهانی را ذرات انرژی خورشیدی خواندند و دریافتند که طی این طوفان‌ها، مسافران در معرض تابش کیهانی خطرناک قرار می‌گیرند.

ذکر این نکته لازم است که بدن انسان هر روز اشعه‌های مختلف را به خود جذب می‌کند، اما با این حال، هنگام مسافرت در ارتفاعات، انسان در معرض سطح بالاتری از اشعه قرار می‌گیرد، چرا که جو نمی‌تواند آن را مسدود کند. البته تا زمانی که رویداد شدید آب و هوایی و طوفان خورشیدی شدیدی وجود نداشته باشد، احتمالا قرار گرفتن در معرض آن ناچیز است.

با این حال این مطالعه یک فاکتور مهم را برای توسعه‌دهندگان هواپیما‌ها و جت‌ها در هنگام مهندسی هواپیما‌های خود برجسته می‌کند تا برای اطمینان از ایمنی مسافران و تجهیزات الکترونیکی در حوادث شدید آب و هوایی اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: علم و فناوری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی