تیتر امروز

سانحه هوایی ورزقان؛ پیشنهاد تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی
سقوط دردناک و غم‌انگیز بالگرد ابراهیم رئیسی در آذربایجان شرقی

سانحه هوایی ورزقان؛ پیشنهاد تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی

روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و صبح روز دوشنبه رئیس جمعیت هلال احمر از پیدا شدن لاشه بالگرد...
ابراهیم رئیسی تلاش می‌کرد دولتی فراجناحی باشد/امیرعبداللهیان «شهید قدس» است
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با «کنعانی‌مقدم» واقعه شهادت رییس‌جمهوری و هیات همراه را بررسی می‌کند:

ابراهیم رئیسی تلاش می‌کرد دولتی فراجناحی باشد/امیرعبداللهیان «شهید قدس» است

یکی از سیاستمداران در گفت‌وگو با دیدار معتقد است که رییسی با جمع کردن منتقدان و موافقان زیر یک سقف تلاش می‌کرد فراجناحی باشد.
اندیشکده آمریکایی: برای شکست روسیه در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد(قسمت اول)
از چشم جهان (۱۵۰)

اندیشکده آمریکایی: برای شکست روسیه در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد(قسمت اول)

تازه‌ترین بسته حمایتی در حوزه امنیت ملی آمریکا در قبال اوکراین، که در آوریل امسال تصویب شد، به دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اجازه می‌دهد، برای ادامه حمایت از اوکراین علیه تجاوز روسیه، به تولید...

آشفتگی‌های اقتصادی «عمدی» است (گفت‌وگو با امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس)

News Image Lead

مشکل چیست که دولت سکوت کرده است؟ از سکوت سه قوه در تعجب هستم. سران قوا چرا با مردم حرف نمی‌زنند؟ در بحث خودرو یعنی کسی نیست بداند مشکل کجاست و این جریانات از کجا‌ها آب می‌خورد. قطعا می‌دانند. مملکت حساب و کتاب دارد و همه موضوعات هم مشخص است یعنی بدون حساب کتاب نیست. این سوال وجود دارد که وقتی می‌توانیم ریگی از یک کشور دیگر و در آسمان دستگیر کنیم و آن اندازه، اطلاعات داریم مگر می‌شود از داخل کشور اطلاع ندشته باشیم؟ حتما از ریشه‌ها و عوامل این مشکلات و مسائل اطلاعات کافی داریم، پس باید با مردم مطرح کنیم.

کد خبر: ۹۲۶۷
۱۲:۲۶ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ «مشکلات اقتصادی» هر روز ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد؛ از رانت و احتکار و گرانی پوشک بچه و شیر خشک تا خودرو و دلار و دلار و دلار. خودروسازانی که قطعه را با دلار ۳۵۰۰ تومانی خریده‌اند و خودروهایشان را با دلار ۱۰ هزار تومانی و شاید تا این لحظه که مصاحبه را می‌خوانید، با دلار ۱۴۰۰۰ تومانی به مردم می‌فروشند. به راستی مسئول کشیدن ترمز فساد و پایان دادن به آشفتگی‌های بازار و برخورد با متخلفان چه کسانی هستند؟ سقف گرانی‌های افسارگسیخته تا کجاست؟ به قول امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس و رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی، بازار ول شده را چه دستگاهی باید افسار بزند؟ دولت؟ مجلس؟ قوه قضائیه؟ نهادهای نظارتی و امنیتی؟ خجسته معتقد است همه قوا و همه نهادها باید وارد عمل شوند. مردم از مسئولان پاسخ می‌خواهند، راهکار می‌خواهند برنامه و عمل فوری می‌خواهند. سکوت و کلی گویی دردی از مسائل و مشکلات کشور دوا نمی‌کند. نوزادی که نیاز به پوشک دارد کاری به نرخ ارز و دلار بازار آزاد یا دولتی ندارد. بیماران سخت درمان با گفتار درمانی معالجه نخواهند شد. حل مشکلات مردم بدون فوت وقت خواسته مردم است. در این زمینه «آرمان» گفت‌وگویی با امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس داشته است که در ادامه می‌خوانید.

به‌عنوان رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی چندی است که به‌طور جدی پیگیر مسائل مربوط به خودروسازان هستید. بارها از اجحاف در زمینه خودرو سخن گفته شده. آیا مجلس عزم جدی برای برخورد با تخلفاتی که مطرح شده ندارد؟

این دو شرکت خودرو ساز زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است و شخص آقای وزیر باید پاسخگو باشد. علاوه بر مشکلاتی که خودروسازان برای مردم ایجاد کرده‌اند، در بحث اختصاص ارز 4200 تومانی، مباحث مربوط به 34000 ثبت سفارش برای واردات خودروهای خارجی که یکی از معاونان ایشان در آن دست داشتند و مسائل دیگری که طی این مدت ایجاد شده، نهایتا تصمیم به استیضاح گرفته شد و از این امر به سادگی عبور نخواهیم کرد. مشاهده می‌کنید که روند کار و سیاست برخی «مکیدن خون ملت» است. 50 هزار یا 70 هزار و حتی خودروهای بیشتری را انبار کرده‌اند و قطعاتی را با دلار 3500 تومانی یا 4200 خریده و تولید کرده‌اند. آنها به مردم تعهد داده‌اند که خودرو را به قیمت قرارداد تحویل می‌دهند، اما چنین نمی‌کنند و هزاران خودرو را به بهانه نقص فنی دپو کرده‌اند و به مردم تحویل نمی‌دهند. این خودروها چه نقصی دارند؟ چرا به مردم اطلاع نمی‌دهند؟ مگر می‌شد 70 هزار خودرو نقص فنی داشته باشد؟ طبق اخباری که به ما رسیده خودروها را به رابط‌ها و واسطه‌هایشان که در واقع نمایندگانی‌هایشان در شهرستان‌ها هستند داده‌اند تا این نمایندگی‌های فروش به هر نرخی که می‌خواهند خودرو را به مردم عرضه کنند. هر فردی هم که به نمایندگی مراجعه می‌کند با قیمت آزاد و به‌صورت تحویل فوری به متقاضیان خودرو را تحویل می‌دهند. این کارها را چه کسانی جز خودروسازها انجام می‌دهند؟ کارهایی صورت می‌گیرد و با احتکار، اختفا، دپو کردن یا غیره به مردم تحویل می‌کنند. البته اطلاع دارم که قرار است 6 تا 8 هزار خودرو به مردم تحویل دهند. قطعا پیگیر این موضوع در مجلس هستیم تا خودروهایی که تعهد داده شده است به دست مردم برسد.

اردیبهشت ماه سال جاری بود که آقای قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس، اعلام کرد خودروسازها 90 هزار خودرو را به بهانه نقص فنی احتکار کرده‌اند، اما روابط عمومی این دو شرکت بزرگ اتومبیل سازی کشور این ادعا را تکذیب و اعلام کرد که دپوی این تعداد خودرو چند 10 هکتار زمین می‌خواهد.

همکاران این خبر را از ما گرفتند و ما پیگیر این قضیه بودیم. وقتی فراکسیون وارد این مساله شد و به نمایندگان خبر داد، همکاران کم‌کم وارد این بحث شدند و آن را رسانه‌ای کردند. به این‌گونه مسائل باید دستگاه و نهادهای نظارتی ورود کنند. کنترل و برخورد با این امور وظیفه دستگاه‌های ذی ربط و دولت است. وزارت صنعت باید به طور جدی پیگیری می‌کرد. ما اطلاع دادیم که خودروسازها ده‌ها هزار خودرو را پنهان کرده‌اند، اما کاری صورت نگرفت. این کارها را به بهانه واهی نقص فنی انجام دادند تا به قیمت‌های گران و دل بخواهی خود به مردم تحویل دهند. اکنون هم همین کارها مرا می‌کنند و علنا در حق مشتریان خود ظلم می‌کنند.

گفته بودید که سران سه قوه تصمیماتی را باید برای حل مشکلات معیشتی مردم بگیرند. به هر حال نمایندگان مجلس از رئیس قوه مجریه سوالاتی داشتند و پاسخ‌هایی را هم دریافت کردند. نمایندگان از سران دو قوه دیگر یا سایر نهادهای غیردولتی چه مطالباتی دارد؟

تصمیم‌گیری‌ها باید روشن باشد. آقای رئیس‌جمهور در مجلس بیشتر کلی‌گویی کردند. مردم هم با این روش آنها چیزی را متوجه نشدند و از برنامه‌های دولت برای آینده سر در نیاوردند البته قوای دیگر هم همان‌طور هستند. باید به مردم پاسخ شفاف بدهند. وقتی آقای اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه می‌آید و با مردم و افکارعمومی ترکیه شفاف و روشن صحبت و مشکلات را بازگو می‌کند، مردم هم می‌روند و دلارهای خود را آتش می‌زنند یا در اختیار دولت قرار می‌دهند، چراکه می‌بینند رئیس‌جمهور یا وزرایشان مردانه به صحنه آمدند و به مشکلات ورود کرده‌اند، اما این مسائل را ما در کشورمان نمی‌بینیم. مشکل چیست که دولت سکوت کرده است؟ از سکوت سه قوه در تعجب هستم. سران قوا چرا با مردم حرف نمی‌زنند؟ در بحث خودرو یعنی کسی نیست بداند مشکل کجاست و این جریانات از کجاها آب می‌خورد. قطعا می‌دانند. مملکت حساب و کتاب دارد و همه موضوعات هم مشخص است یعنی بدون حساب کتاب نیست. این سوال وجود دارد که وقتی می‌توانیم ریگی از یک کشور دیگر و در آسمان دستگیر کنیم و آن اندازه، اطلاعات داریم مگر می‌شود از داخل کشور اطلاع ندشته باشیم؟ حتما از ریشه‌ها و عوامل این مشکلات و مسائل اطلاعات کافی داریم، پس باید با مردم مطرح کنیم.

در این شرایط انتظارات و درخواست‌های عملی نمایندگان مجلس از سران قوا چیست؟

انتظار ما انجام اقدامات فوری و قاطع و در عین حال زودرس است. با متخلفان در هر سطحی باید با قاطعیت برخورد شود؛ این موضوع برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است. در مرحله بعد ارائه راهکارهای عملی برای مشکلات، سامان دادن به بازار ارز و سکه و به آرامش و ثبات رساندن بازار در دستور کار قرار گیرد. این اقدامات باید هرچه زودتر انجام شود.

سقف گرانی‌های اخیر را تا کجا می‌دانید؟ به شاهد بودیم مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیات دولت هم به موضوعاتی مثل گرانی پوشک بچه ورود کردند و تذکراتی دادند. مجلس برای سامان دادن به گرانی‌ها چه اقدامی باید صورت دهد؟

اینکه مقام معظم رهبری وارد این مسائل شد، نشان دهنده عمق فاجعه است. ورود رهبری به این قضایا سوءمدیریت‌ها و بی‌تدبیری‌های برخی مدیران را نشان می‌دهد. نشان می‌دهد که بازار تا چه حد رها شده است و سیستم اقتصادی کشور چه ایراداتی دارد و مردم در همین شرایط اقتصادی قرار دارند. رهبر انقلاب به دولت و تیم اقتصادی آن، به سران قوا تذکر دادند که به مسائل و مشکلات و گرانی‌ها ورودد و تعیین تکلیف کنند و سامان بخشی کنند. این یکی از نکاتی بود که رهبری به‌خاطر اهمیت موضوع به آن ورود کردند. اما مسئولان چرا سکوت کرده‌اند؟ آیا خبر ندارد پوشک بچه به 100هزار تومان رسیده است؟ قطعا خبر دارند و از اطلاعات کافی درباره این مسائل برخوردارند. پس چرا اقدامی نمی‌کنند؟ مساله بعدی بحث خودرو است. بحث خودرو امروز به یک فاجعه تبدیل شده است. سناریویی را که قبلا در رابطه با دلار و سکه و طلا یا واردات خودروهای خارجی انجام دادند، اکنون همین کار را با خودروهای تولید داخل انجام می‌دهند. معتقدم این اقدامات طراحی شده است که مردم و کشور را با مشکل و بحران رو‌به‌رو سازند. قطعا مسائلی پشت پرده وجود دارد. عمدی وجود دارد تا برای مردم مشکل ایجاد شود. تمام قطعات خودرو که در داخل تولید می‌شود. قطعات خارجی آن هم که با ارز 3500 یا 4200 تومانی وارد شده است، پس چه لزومی دارد خودروسازان اقدام به احتکار و پنهان کردن تولیدات خود کنند؟ سایپا و ایران خودرو مسائل را با گستاخی تمام به گونه‌ای مطرح می‌کنند که با واقعیت قابل مشاهده مردم بسیار متفاوت است. خودشان این سناریوها را طراحی کرده و اجرا می‌کنند.

خودروسازها هزاران خودرو را احتکار کرده‌اند. می‌گویند قرار است 90 هزار خودرو به بازار عرضه شود، خوب این تعداد خودرو تا الان کجا بود؟ کجا پنهان کرده بودند؟

تعداد 90 هزار هم درست نیست. ما یک آمار‌های دیگری هم داریم که به فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی رسیده است. اخبار و اطلاعات و آمارهای مختلفی هم هر روز از مراکز متعددی به دست نمایندگان می‌رسد. خوب چرا تاکنون به تعهداتشان در مقابل مشتریان خود عمل نکردند؟ از چندین ماه قبل یا از سال گذشته به مردم تعهد دادند خودرو تحویل بدهند، اما از این کار خودداری کرده و خودروها را پنهان کرده‌اند که چه بشود؟ ما این کارها را خلاف قانون و حتی قاچاق می‌دانیم. نمایندگی‌های شهرستان‌های شرکت‌های خودروسازی به هرکسی پول نقد و بیشتری بدهد، فوری و در عرض 48 ساعت خودرو را تحویل می‌دهند. این چه نوع مدیریت کردن است؟ مسئولان امر بد عمل می‌کنند.

گفتید که در بازار سکه، ارز و طلا هم شائبه‌هایی وجود دارد. فکر می‌کنید در این بازارها هم دست‌های پنهانی وجود دارد تا آشفتگی ایجاد کنند یا فقط سوءمدیریت دولت در این بازارها باعث مشکلات شده است؟

به نظرم این آشفتگی‌‌ها را یک «شبکه‌ای» در پشت پرده این مسائل مدیریت می‌کند. دستگاه‌های نظارتی، سران قوا، دولت و نهادهای امنیتی باید این شبکه‌ها را شناسانی و خنثی کنند. نباید بگذارند این شبکه‌ها بازار را ملتهب کرده و باعث نگرانی مردم شوند. در خودرو که مشخص است چه دست‌هایی در گرانی و احتکار خودرو‌ها نقش دارند. چه معنی دارد قطعه را با دلار 4200 تومانی خریده باشند و بر اساس دلار 12هزارتومانی محاسبه کنند و به مردم بفروشند؟

بهانه خودروسازها بالا رفتن قیمت ارز است. از سویی معتقدید دست‌هایی پشت پرده آشفتگی ایجاد می‌کنند. این دست‌های پشت پرده را شناسایی کرده‌اید؟

عرض کردم اگر خودروسازها قطعات را با دلار 10 یا 12 هزار تومانی بخرند و بادرنجبویه؟؟ بفروشند، حرفی نیست. اما نه اینکه با ارز دولتی بخرند و با ارز آزاد بفروشند. این ظلم به خریداران است اما در بازار ارز هم مثل بازار خودرو التهاب‌آفرینان مشغولند و بازار ارز را هم آشفته کرده‌اند. شبکه سوءاستفاده کنندگان خودرو درون خودروسازها حضور دارد و شبکه آشفته‌کنندگان بازار ارز هم در درون بانک مرکزی است. دولت و دستگاه‌های نظارتی باید ورود کرده و مدیریت کنند. چرا آقای عراقچی معاون ارزی دستگیر شد؟ چرا برخی معاونان یا معاون نظارتی بانک مرکزی را تغییر دادند؟ چند ماه است می‌گوییم این افراد به شبکه ارز کشور آسیب وارد کرده‌اند؟ شبکه التهاب‌آفرینان ارز درون بانک مرکزی است.

شما به دستگاه امنیتی و نظارتی گزارشی هم داده‌اید؟

بله اعلام کردیم، گزارش هم دادیم که باید رسیدگی کنند.

شما به‌عنوان رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی به تخلفات نهادهای غیردولتی ورود کرده‌اید؟

ما با خود فساد کار داریم. در هر دستگاه یا قوه یا نهادی که باشد ورود می‌کنیم. از هر ارگان یا نهادی به فراکسیون گزارش برسد ما وارد عمل می‌شویم و نگاه نمی‌کنیم دولتی است یا مربوط به فلان نهاد یا بنیاد و یا مجلس است. ما طرح تحقیق و تفحص از مجلس را در دست داریم. با خانه خودمان هم تعارف نداریم و پیگیر گزارش‌های فساد در درون مجلس هستیم. لذا رویکرد فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی برخورد و تحقیق و شفاف‌سازی درباره اصل «فساد» است. در هر دستگاه یا نهادی گزارش به دست ما برسد قطعا ورود خواهیم کرد چه در بحث احتکار خودرو، یا دارو و مایحتاج و ارزاق مردم یا فساد در سازمان و دستگاه‌ها.

مجلس قصد ندارد یک طرح فوری و ضربتی یا سه فوریتی را برای عبور از این مشکلات و حل مسائل بغرنج جامعه و مردم به تصویب برساند تا به صورت گذرگاه مشکلات مردم سامان یابد؟

اگر درون سه قوه مسائل هماهنگ باشد، مجلس و نمایندگان هم پای کار خواهند بود. مجلس چه باید کند؟ دولت هرچه از مجلس می‌خواهد بگوید تا انجام دهیم. دولت لایحه بدهد و مشکلات را بیان کند. سران قوا نظر بدهند صحبت کنند و بگویند فلان کار را کنید. الان نمایندگان مجلس به طرح‌ها و دستوراتی می‌پردازند که هیچ ضرورتی برای مردم ندارد. دولت لایحه بدهد و بخواهد تا مجلس هر آنچه که لازم است را انجام دهند. کشور را از حالت فوق‌العاده باید خارج کرد و نمایندگان مجلس هم قطعا برای حل مشکلات مردم همکاری خواهند کرد.

منبع: آرمان/فرهاد فدایی/۱۸ شهریور ۹۷
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی