تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

صدمه جبران ناپذیر کرونا به دومین اقتصاد بزرگ آسیا

درحالی که بسیاری در هند بر این باور بودند که بدترین شرایط اقتصادی ناشی از کرونا را پشت سر گذاشته‌اند، موج دوم این بیماری همه گیر طوفان به پا کرد و اقتصاد هند را با رکود بیشتری مواجه ساخت.

کد خبر: ۹۲۶۴۸
۱۴:۰۱ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۰

کرونا و دومین اقتصاد بزرگ آسیا

دیدارنیوز ـ هند در چند هفته گذشته به طور متوسط روزانه بالای ۳۸۰ هزار مورد جدید از ابتلا به کرونا با قربانیان بالای ۴ هزار نفر را به ثبت رسانده است. اما برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که آمار واقعی کرونا در هند ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از ارقامی است که وزارت بهداشت این کشور اعلام می‌کند.

طبق گزارش‌های وزارت بهداشت هند، آمار روزانه کرونا در این کشور رو به کاهش است و ممکن است هند موج طوفانی کرونا را پشت سر گذاشته باشد. اما قربانیان روزانه این بیماری همچنان بالای ۳ هزار و ۵۰۰ نفر می‌باشد. در بیست و چهار ساعت گذشته هند ۲۴۲ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا و ۳ هزار و ۷۴۱ مرگ ناشی از این بیماری را ثبت کرده است.

بیماری همه گیر کرونا تا حد زیادی در اقتصاد هند اختلال ایجاد کرده است. بر اساس داده‌های وزارت آمار هند، رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم سال مالی ۲۰۲۰ به ۳.۱ درصد کاهش یافته است.
این درحالی است که هند پیش از آغاز بحران کرونا با رکود اقتصادی مواجه شده بود و به گفته بانک جهانی، بحران کرونا، ریسک‌های موجود در چشم‌انداز اقتصادی هند را افزایش داده است.

تخمین‌های اولیه بانک جهانی و آژانس‌های اقتصادی برای رشد اقتصادی هند در سال مالی ۲۰۲۱ کمترین سطح آن از زمان آزادسازی اقتصاد این کشور در سال ۱۹۹۰ بود، اما پس از اعلام بسته اقتصادی از سوی دولت هند، برآورد‌های رشد اقتصادی هند حتی بیشتر کاهش یافت که این نشانگر رکود شدید اقتصادی این کشور بود.

نشریه "وایر" در این خصوص نوشت: سال گذشته قرنطینه سراسری در طول موج اول کرونا در هند، تاثیر بسیار مخربی بر اقتصاد این کشور گذاشت.
اما این تاثیر تنها بر روی هند نبود بلکه اختلال در صنعت تولید چین به دلیل بیماری همه گیر کرونا، اقتصاد جهان را با مخاطره مواجه ساخت.

یک سال پیش تحلیلگران هندی پیش بینی می‌کردند تغییرات جهانی ناشی از کرونا می‌تواند مسیر را برای ورود هند به بخش تولید جهانی هموار سازد. اما سال ۲۰۲۱ مسیر دیگری را برای هند انتخاب کرد. در واقع بی‌اعتنایی به تمهیدات پیشگیرانه و بازگشایی بدون کنترل تمام بخش‌های جامعه، هند را با یکی از شدیدترین امواج کرونا در جهان مواجه ساخت. نارندرا مودی نخست وزیر هند آن را "طوفان" و کارشناسان این موج را "سونامی" توصیف کردند.

تاثیر موج دوم کرونا بر اقتصاد هند به سرعت آشکار شد. تولید در این کشور تقریبا متوقف شد. تولید به عنوان یک بخش با بیشترین ارتباط، برای احیا و حفظ اقتصاد بسیار اهمیت دارد.

این بار دولت هند با وضع قرنطینه سراسری در این کشور مخالفت کرده است اگرچه دولت‌های ایالتی به عنوان تنها روش موثر در کاهش نرخ ابتلا به کرونا، به قرنطینه دو هفته‌ای و حتی یک ماهه روی آورده‌اند.

"بیزینس تودی" نوشت: محدودیت‌ها در ایالت‌های مختلف به کاهش شدید سرعت تولید در هند منجر شده است. آژانس اقتصادی "کرایسیل" تخمین می‌زند که اگر تا اواسط ماه جاری میلادی "مه" موج دوم کرونا در هند به اوج خود برسد، رشد ناخالص داخلی هند در سال مالی ۲۰۲۱-۲۲ به ۸.۲ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

چالش‌های ایجاد شده برای بخش تولید هند مانند کاهش تقاضا در بازار‌های داخلی و خارجی و افزایش هزینه‌های مواد خام غیرقابل انکار است.

تولید ناخالص داخلی هند در سه ماه اول سال مالی ۲۰۲۰-۲۱ حدود ۲۳.۹ درصد کوچک شد، درحالی که سهم بخش تولید در ارزش افزوده کل که در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰ حدود ۱۷.۵ درصد بود به ۱۳.۸ درصد در دوره مشابه سال مالی جاری رسید.

نرخ رشد در بخش تولید در سه ماه اول سال مالی ۲۰۲۰-۲۱ به منفی ۳۹.۳ درصد رسیده است. ادامه رشد منفی تولید نشان دهنده کاهش تقاضا و یک بحران ساختاری عمیق‌تر در اقتصاد هند ناشی از بحران کرونا و قرنطینه‌های دوره‌ای است.

صدمه جبران ناپذیر کرونا به دومین اقتصاد بزرگ آسیا

واردات ماشین آلات که برای حفظ خط تولید حیاتی هستند روندی کاهشی داشته است. سال گذشته هند در راستای سیاست "ساختن هند" خود سعی کرد واردات تجهیزات دفاعی خود را کاهش دهد. اما اجرای سیاست مشابه در سایر بخش‌های تولیدی این کشور انجام نشده است، بنابراین این بخش‌ها به شدت به واردات وابسته هستند.

طبق گزارش "اکونومیک تایمز"، در صورت ادامه قرنطینه تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۱، اقتصاد هند با یک ضرر ۳۸ میلیارد دلاری مواجه خواهد شد.

بر اساس گزارش سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل، سال گذشته ضرر و زیان بخش‌های سازمان یافته اقتصاد هند در اواخر ماه مارس، حدود ۹ تریلیون روپیه بود که پیش بینی می‌شود با طولانی شدن قرنطینه این ضرر افزایش یابد. بیشترین صنایع تحت تأثیر کرونا شامل خدمات و تولید، به ویژه مسافرت و جهانگردی، خدمات مالی، معدن و ساخت و ساز است.

در بخش تولید، برخی از صنایع که بیشترین آسیب را دیده‌اند شامل محصولات فلزی و شیمیایی، وسایل نقلیه موتوری، ماشین آلات و تجهیزات، منسوجات و ... می‌شوند. بخش خودروسازی هند با کمبود قطعات وارداتی مواجه است و مجبور شده است چندین کارخانه خود را در مناطق مختلف هند تعطیل کند.

طبق یک گزارش پارلمانی هند، این بخش در سال گذشته و در طول قرنطینه با ضرر تقریبی روزانه ۳۱۵ میلیون دلار مواجه بوده و بیش از ۳۵۰ هزار شغل وابسته به این بخش نابود شده است.

طرح واکسناسیون هند

هند مانند بسیاری از کشور‌ها سعی کرده است تولید تجهیزات پزشکی، لباس‌های محافظتی، تحقیق، توسعه و تولید واکسن کرونا در این کشور را افزایش دهد. این کشور تولید واکسن‌هایی، چون کوویشیلد (استرازنکا) و کواکسین (بهارات بیوتک) را به عنوان یک موفقیت در بخش تولید معرفی کرده است.

اگرچه نخست وزیر هند این کشور را به عنوان مرکز تولید واکسن جهان تبلیغ می‌کرد، دولت او یک استراتژی مشخص و شفاف برای تولید سریع واکسن کرونا در هند نداشت.

پایگاه خبری "بیزینس استاندارد" نوشت: دولت هند همچنین برای واکسناسیون جمعیت خود سفارش لازم را در اختیار شرکت‌ها قرار نداد. اکنون با موج دوم کرونا، هند خود با کمبود واکسن مواجه شده و از یک تولید کننده بزرگ واکسن در جهان به وارد کننده این کالا تبدیل شده و از کشور‌های مختلف واکسن کرونا دریافت می‌کند. با سرعت کنونی واکسیناسیون در هند، پیش بینی می‌شود واکسیناسیون ۷۰ درصد از جمعیت ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری هند حدود ۲ سال طول بکشد.

اقتصاددانان معتقدند که واکسیناسیون گسترده، بزرگ‌ترین محرک اقتصادی هند خواهد بود و در احیای اقتصادی این کشور نقشی بزرگ ایفا خواهد کرد.

موج دوم کرونا بسیاری از بیماران بدحال نیازمند اکسیژن را راهی بیمارستان‌ها کرد. تقاضای شدید و ناگهانی برای اکسیژن، آن را در هند با کمبود مواجه ساخت و بحران اکسیژن در هند را به وجود آورد. اکنون دولت هند اکسیژن مورد نیاز صنایع را در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌دهد و این اقدام بار دیگر بخش تولید وابسته به اکسیژن مانند فولاد، سیمان و معدن را تحت فشار قرار داده است.

اخیرا شرکت خودروسازی ماروتی سوزوکی برای اینکه بتواند اکسیژن در اختیار بیمارستان‌ها قرار دهد، مجبور شد کارخانه خود در هاریانا در نزدیکی دهلی نو پایتخت هند را تعطیل کند.

اکنون پیش بینی‌ها حاکی از موج سوم کرونا در هند در آینده‌ای نزدیک هستند؛ بنابراین آثار مخرب این بیماری در هند حداقل تا یک سال آینده ادامه خواهد داشت. درهمین حال خرده فروشی‌هایی که کالا‌های غیر ضروری را به فروش می‌رسانند، در مناطق مختلف هند تعطیل هستند و درآمد بسیاری از خانواده‌ها کاهش چشمگیر داشته است.

برای اطمینان از بهبود عملی تولید، تلاش گسترده و مشوق‌های مالی عظیمی از طرف دولت، صنعت و کلیه ذینفعان لازم خواهد بود.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی