تیتر امروز

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
از سعدآباد تا توپکاپی؛

پایان قرنطیه سراسری در ترکیه؛ بسفر چشم انتظار توریست‌ها

از «سعدآباد تا توپکاپی» عنوان ستون رضا قنبری روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل ترکیه در دیدار است؛ که به سیاست و جامعه ترکیه، مشترکات فرهنگی ایران و ترکیه و روابط پر پیچ و خم آن‌ها می‌پردازد.

کد خبر: ۹۱۳۴۹
۲۲:۳۲ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

پایان قرنطیه سراسری در ترکیه؛ بسفر چشم انتظار توریست‌ها

 

دیدارنیوز ـ رضا قنبری: تا ۴۸ ساعت دیگر خانه نشینی ۱۸ روزه مردم ترکیه تمام می‌شود. قرنطیه سراسری در سرزمینی که در هر ساعت شب و روز و هر کوی و برزنش می‌توانستی یک میز چوبی و دو استکان چای برای گپی دوستانه پیدا کنی و حالا هفته‌هاست این گفتگو‌ها به دنیای مجازی کوچ کرده‌اند. آن هم در ماه رمضان که سفره‌های بزرگ افطار و دید و بازدید‌های عید فطر نه فقط به‌عنوان فریضه دینی که بخشی از فرهنگ عمومی مردم ترکیه به حساب می‌آیند. اما چرا کشوری که پارسال همین وقت‌ها از سوی سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان الگوی مبارزه با کرونا شناخته می‌شد و اتفاقا یکی از موفق‌ترین برنامه‌های واکسیناسیون عمومی را ـ ۲۵ میلیون دوز ـ در خاورمیانه به اجرا گذاشته ناگهان آمار مبتلایشان در روز‌های اوج همه گیری به حدود ۶۰ هزار ابتلا در روز رسید.

چرا: خیلی زود بود؟!

هم دولت و هم بخش خصوصی با کاهش ۷۸ درصدی توریست‌ها در دوره پاندمی یکی از بزرگترین ضربه‌های اقتصادی دهه‌های اخیر را متحمل شده‌اند و به‌همین خاطر در اسفند زمانی که آمار مبتلایان نزولی و واکسیناسیون سینواک و فایزر آغاز شد به سرعت به سمت کاهش محدودیت‌ها رفتند. اتفاقی که کارشناسان بهداشت آن را منوط به ایمنی هفتاد درصد جامعه می‌کنند چه آنکه در ترکیه تنها حدود ۲۰ درصد از مردم واکسن دریافت کرده بودند. هرچند فخرالدین کوچا وزیر بهداشت با دفاع از کاهش محدودیت‌ها در ماه مارس ورود گونه جهش یافته انگلیسی را عامل اصلی افزایش ابتلا می‌داند و معتقد است کاهش تعداد مرگ ومیر‌ها در برابر میزان ابتلا از نشانه‌های توفیق سیستم بهداشت و درمان ترکیه است و دولت با روش‌های مختلف در حال کنترل کرونا است.

چگونه: در خانه بمانید؟!

قرنطیه: ورود و خروج از شهر‌های بزرگ ممنوع و خروج شهروندان از منازل فقط در ساعت‌های خاص و برای حضور در سوپرمارکت‌ها امکان دارد. اخراج کارمندان تا پس از وضعیت سفید توسط دولت ممنوع شده و در دوران قرنطیه از مغاز‌ه‌هایی که در مراکز خرید هستند کرایه‌ دریافت نمی‌شود. چه آنکه شکستن قرنطینه بیش از سه هزار لیر برای متخلفان آب خواهد خورد. روشی که میزان ابتلا را حدود شصت درصد کاهش داده و فشار را از روی بخش بهداشت و درمان کم کرده است.

حس کد: یک کد دستوری پرکاربرد که نقاط پرخطر در هر شهر را به نسبت میزان ابتلا نشان می‌دهد و از ورود مبتلایان به سیستم حمل ونقل عمومی و مراکز خرید جلوگیری می‌کند. سیستم آنلاین سفارش ماسک و وسایل شوینده، مشاور‌های بهداشتی و اطلاعیه‌های وزرات بهداشت از دیگر امکانات آن است.

واکسیناسیون: دولت بیش از جمعیت کشور واکسن تهیه کرده و در ماه‌های اخیر مردم می‌توانند حتی با انتخاب نوع واکسن ـ روسی، چینی یا انگلیسی ـ در برابر بیماری ایمن شوند. روندی که هرچه پیش رفته سرعت بهتری گرفته، اما با توجه به جمعیت و پراکندگی شهر‌های ترکیه ماه‌ها طول خواهد کشید. هرچند وزیر بهداشت امیدوار است پس از عید قربان و از ابتدای تابستان نیمی از کشور واکسن زده باشند.

در آخرین ساعت‌های پیش از قرنطیه خیابان‌های استانبول بیش از همه شبیه بازار تهران در ۲۹ اسفند بود؟! مغاز‌ه‌ها پر از مشتری و اتوبوس و تاکسی‌ها مملو از مسافرانی که خود را برای سه هفته خانه نشینی کسل کننده آماده می‌کردند؟! حالا امروز در روز‌های آخر قرنطیه حال و هوای مردم ترکیه به پایان تعطیلات نوروز در ایران شبیه شده است. انگار سالی تازه برای ترکیه در حال آغاز است. هتل‌ها، کافه‌ها، موزه‌ها و پلاژ‌ها در حال برنامه ریزی برای بازگشت ۳۵ میلیون توریست به ترکیه می‌شوند؟! مرز‌های زمینی با ایران باز خواهد شد و تور‌های گردشگردی فروش‌های خود را با تخفیف‌های تابستانی برند‌ها هماهنگ می‌کنند. به‌نظر می‌آید با بازگشت توریست‌ها خورشید استانبول آرام آرام از تنگه بسفر در حال طلوع است.      
 
 
 
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی