تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

به آتش کشیدن مسجدالاقصی برای در قدرت ماندن نتانیاهو

رد پای بنیامین نتانیاهو در به آتش و خون کشیده شدن مسجدالاقصی و غزه برای در قدرت ماندن دیده می‌شود. البته به نظر می‌رسد شرایط برای دولت اسرائیل کمی پیچیده شده است.

کد خبر: ۹۰۹۷۶
۱۱:۵۲ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

مسجدالاقصی/ بنیامین نتانیاهو/ حماس/ فلسطین/ شیخ جراح/قدس/غزه

 

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: چندین روز است که مردم قدس با دست‌های خالی برای هویتشان می‌جنگند، از باب العامود گرفته تا شیخ جراح و حالا نیز در مسجد الاقصی.

در چند روز اخیر صحن‌های مسجدالاقصی به میدان درگیری بین نظامیان اسرائیل و حتی کار به آتش سوزی در یکی از صحن‌های مسجد نیز رسیده است. مدیر مسجدالاقصی نیز اعلام کرده بود که وضعیت در محوطه‌های مسجدالاقصی مانند میدان جنگ بوده است. از سوی دیگر درگیری میان مردم غزه و اسرائیل نیز اوج گرفته و در حملات هر دو سمت به یکدیگر بسیاری مجروح و کشته شده‌اند. از سوی دیگر تعداد قابل توجهی از شهروندان فلسطینی ساکن قدس و حتی کرانه غربی برای دفاع از مقدسات به‌سوی مسجدالاقصی حرکت کرده‌اند.

شب گذشته بیش از ۲۰۰ موشک در عرض چند دقیقه از غزه به سمت اسرائیل شلیک شده است و بعضی از رسانه‌ها از تعطیلی فرودگاه «بن گوریون» بزرگترین فرودگاه اسرائیل خبر می‌دهند. به نظر می‌رسد دولت اسرائیل به شدت غافلگیر شده است. زیرا به دلیل حملات موشکی غزه کارایی سیستم گنبد آهنین اسرائیل که به آن افتخار می‌کرد، زیر سوال رفته است.


مسجدالاقصی/ بنیامین نتانیاهو/ حماس/ فلسطین/ شیخ جراح/قدس/غزه
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز در اولین واکنش به حملات موشکی از غزه به شهر‌ها و شهرک‌های اسرائیلی واقع در بخش غربی شهر قدس و شهر سدیروت توئیت کرده است: «اسرائیل با قدرت پاسخ خواهد داد.» با این حال روزنامه القدس العربی در گزارشی نوشته است که یک منبع فلسطینی صبح سه شنبه اعلام کرده که توافقاتی تحت نظارت مصر و سازمان ملل برای آرام کردن اوضاع در نوار غزه صورت گرفته است.

تنش میان مردم فلسطین و اسرائیل به میزانی بالا گرفته است که جامعه جهانی نیز واکنش نشان داده و حمایت از مردم فلسطین ترند فضای مجازی شده است. در این بین شورای امنیت سازمان ملل متحد که برای بررسی تنش و درگیری‌های اخیر در شهر بیت المقدس تشکیل جلسه داده بود، درباره صدور بیانیه‌ای مشترک در این خصوص به اجماع نرسیده است. آمریکا صدور بیانیه مشترک از سوی شورای امنیت در شرایط فعلی را مناسب ندانسته است. در حالی که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پس از درگیری‌ها بر اهمیت راهکار تشکیل دو کشوری، تاکید کرده است و کاخ سفید نیز فقط در بیانیه‌ای ابراز نگرانی کرده است.

از سوی دیگر نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب در سطح وزیران خارجه برای بررسی رویداد‌های فلسطین برگزار شده است. احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در نشست فوق‌العاده این اتحادیه از شورای امنیت خواست در قبال نقض علنی قطعنامه‌های این شورا از سوی اسرائیل به وظایف و مسئولیت‌هایش عمل کند. با این حال هنوز تلاش ادامه دارد.


مسجدالاقصی/ بنیامین نتانیاهو/ حماس/ فلسطین/ شیخ جراح/قدس/غزه
محله شیخ جراح، موضوع تنش‌ها

کوی شیخ جراح، محور اصلی اعتراضات فلسطینی‌ها است که این روز‌ها مسجدالاقصی را به کانون مبارزه سخت خود با اسرائیلی‌ها مبدل کرده است. البته دیگر کار به حملات موشکی غزه نیز رسیده است.

در واقع اسرائیلی‌ها در صدد این هستند که خانواده‌های فلسطینی را از محله شیخ جراح اخراج کنند و زمین‌ها و منازل آن‌ها را به نفع شهرک‌نشینان اسرائیلی مصادره کنند. این موضوع به کلید بروز تنش‌ها تبدیل شده است که به نظر می‌رسد برای دولت اسرائیل به کابوسی تبدیل شده است. برای رسیدگی پرونده مصادره شیخ جراح نشست دیوان عالی اسرائیل قرار بود صبح روز دوشنبه جلسه‌ای برگزار شود که به دلیل وقایع اخیر تا اطلاع ثانوی به تاریخ دیگری موکول شده است.

به نظر می‌رسد دو علت را در این تنش‌ها باید دنبال کرد. یکی از اهداف دولت اسرائیل تکمیل کمربند شهرک‎‌های صهیونیستی پیرامون شهر قدس و مسجدالاقصی است و دیگری را باید در دولت نتانیاهو دنبال آن گشت.


مسجدالاقصی/ بنیامین نتانیاهو/ حماس/ فلسطین/ شیخ جراح/قدس/غزه
دست و پا زدن نتانیاهو برای در قدرت ماندن

مهلت ۲۸ روزه نتانیاهو برای تشکیل کابینه ائتلافی پایان یافت و اکنون این وظیفه به یعیر لپید واگذار شده است. اگر لپید موفق شود، معنای آن پایان طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری در تاریخ اسرائیل که به دست بنیامین نتانیاهو بود به پایان می‌رسد. با این حال بسیاری معتقد هستند که لپید نمی‌تواند موفق بشود و کار اسرائیل به انتخابات پنجم می‌کشد.

با این حال نتانیاهو نیز ساکت ننشسته است و از طریق مذاکرات پشت پرده و ایجاد آشوب در قدس به دنبال شکست رقیب خود است. برخی کارشناسان معتقد هستند که بحران اخیر قدس، بخشی از استراتژی نتانیاهو برای شکست لپید است و با ایجاد تنش در قدس می‌خواهد راست‌های میانه را شکست دهد. راست میانه، از مخالفان جدی نتانیاهو به شمار می‌روند.

 

مسجدالاقصی/ بنیامین نتانیاهو/ حماس/ فلسطین/ شیخ جراح/قدس/غزه

 

تشدید درگیری‌ها شرایط را برای نتانیاهو به خوبی برای شکست رقیب محیا می‌کند. زیرا در این شرایط ائتلاف احزاب عربی با رقیب نتانیاهو سخت خواهد شد و همچنین نمایندگان پارلمان نیز نمی‌توانند به راحتی با مخالفان میانه‌رو نتانیاهو به توافق دست یابند. با این حال به نظر می‌رسد شرایط کمی پیچیده‌تر شده است و مقاومت مردم فلسطین و نوار غزه سورپرایز بزرگی برای دولت اسرائیل رقم زده است و در روز‌های آتی باید دید شرایط به کدام سمت حرکت خواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی