تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
به بهانه تشکیل مجمع عمومی و برگزاری انتخابات هیات مدیره جدید «انجمن اندیشه و قلم»

وقتی یک نهاد مردمی بیش از نهادهای رسمی ثمر می‌دهد

انجمن اندیشه و قلم یک سازمان مردم نهاد غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی با اهداف فرهنگی، اجتماعی و پژوهشی است که پیرو هم‌اندیشی جمعی از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و روزنامه‌نگاران، فعالان رسانه‌ای و صاحبنظران این حوزه در فروردین ۱۳۹۵ شکل گرفت.

کد خبر: ۹۰۸۶
۰۸:۳۲ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
وقتی یک نهاد مردمی بیش از نهادهای رسمی ثمر می‌دهد
 
دیدارنیوز ـ روز پنجشنبه سالن اجتماعات مسجد الرحمن تهران شاهد برگزاری مجمع عمومی یک نهاد مردمی بود که در طی دو سال گذشته، نامش با برگزاری غالب نشست‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر تهران به گوش می‌رسید و در بسیاری از روزها، تیتر بسیاری از روزنامه‌ها در دو سه سال گذشته را محتوای برنامه‌هایی تشکیل می‌داد که اجرا و برنامه‌ریزی آن را انجمن اندیشه و قلم برعهده داشت. 
 
انجمن اندیشه و قلم یک سازمان مردم نهاد غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی با اهداف فرهنگی، اجتماعی و پژوهشی است که پیرو هم‌اندیشی جمعی از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و روزنامه‌نگاران، فعالان رسانه‌ای و صاحبنظران این حوزه در فروردین ۱۳۹۵ شکل گرفت. هدف اصلی انجمن، توانمندسازی نیروهای آرمانگرا، کمک به فضای تضارب آرا و تقویت گفتگو، ایجاد ارتباط بین نخبگان حوزه و دانشگاه با مردم و افکارعمومی با استفاده از مزیت‌های رسانه‌ای است و شعار آن را تعالی تفکر بر بستر آزادی بیان، تضارب آرا و گفتگوی اندیشه‌ها تشکیل می‌دهد. 
 
وقتی یک نهاد مردمی بیش از نهادهای رسمی ثمر می‌دهد

ساختار و گروه‌های تخصصی 
انجمن اندیشه و قلم دارای ۱۰ گروه تخصصی است با عناوین: سیاست نظری، حقوق، تاریخ، اندیشه، علوم اسلامی، روابط بین‌الملل، هنر و ادبیات، علوم اجتماعی، مطالعات دفاعی و امنیت ملی، توسعه و مدیریت. رئیس هیات مدیره انجمن را در این دو سال، دکتر امیر دبیری‌مهر، مدرس دانشگاه بر عهده داشت و مدیرعامل آن خانم سمیه عظیمی، روزنامه‌نگار بود. طبعا در این مرحله با تشکیل مجمع عمومی و برگزاری انتخابات، مسئولیت اداره انجمن از دوش هیات موسس انجمن گرفته خواهد شد و به اعضای منتخب مجمع عمومی سپرده می‌شود و بنابراین ممکن است تغییراتی در ساختار و مسئولیت‌های انجمن ایجاد شود.  
 
وقتی یک نهاد مردمی بیش از نهادهای رسمی ثمر می‌دهد
 
برگزاری همایش و میزگرد و نشست‌ تخصصی
این انجمن در طول سالهای ۹۵ و ۹۶ حدود ۱۴۰ همایش و نشست در حوزه‌های مختلف برگزار کرده که با استقبال مخاطبان و اهالی رسانه و مطبوعات مواجه شده است. از اهم برنامه‌های انجمن می‌توان از میزگردها و همایش‌ها و مناظره‌های زیر یادی کرد: همایش ملی «آیت‌الله هاشمی و هشت سال دفاع مقدس» با سخنرانی دکتر ظریف و ناطق نوری، همایش «بازرگان و انقلاب اسلامی»، دو نشست مناظره با عنوان «نقد نظریه قرآن رویای رسولانه»، دو نشست مناظره پیرامون موضوع «آخوند خراسانی و حکومت اسلامی»، نشست «چرایی خروج مسلحانه مجاهدین خلق علیه جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰» که با حضور دکتر خسرو تهرانی و دکتر اکبر طاهری در ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ برگزار شد، نشست «فرقانیسم»، نشست «انقلاب فرهنگی؛ چرایی و چگونگی»، نشست «فقه و موسیقی؛ تقابل یا تعامل؟»، نشست «روشنفکران از خیرخواهی تا اقتدارگرایی با نکوداشت داریوش مهرجویی»، نشست «شریعتی و انقلاب اسلامی؛ با مناظره هاشم آقاجری و حاتم قادری، نشست «محمدعلی رجایی؛ مردمی یا پوپولیست؟» با سخنرانی بهزاد نبوی و احمد توکلی، میزگرد «چرا انقلاب شد؟» با حضور آقایان مصطفی تاجزاده، محمد توسلی و علی شکوهی، نشست «جنبش دانشجویی و مبارزه با فساد»، نشست «دفتر تحکیم وحدت از ظهور تا افول»، سلسله نشست‌های « ۱۰۰ سال ادبیات ایران» با نقد و بررسی چهره های سرشناس ادبیات و تاثیرات آنها و بسیاری نشست های دیگر....
 
وقتی یک نهاد مردمی بیش از نهادهای رسمی ثمر می‌دهد
 
برجسته‌سازی آرمان «گفتگوی ملی»
یکی از اهداف انجمن اندیشه و قلم، پیگیری آرمانی است که این روزها بشدت مورد نیاز کشور و جریانهای سیاسی است. گفتگوی ملی را باید همین آرمان مهم برای نزدیک کردن نیروهای متفرق سیاسی و ایجاد افق و چشم‌انداز مشترک عمومی تلقی کرد. انجمن برای پیگیری این هدف، سلسله دیدارهایی را با چهره‌های برجسته سیاسی از طیف‌های متعدد را در دستور کار خود قرار داد و با جمعی از اعضا به دیدار قریب به ۲۰تن از  شخصیتهای برجسته نظام و چهره‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و دانشگاهی مطرح کشور رفت و در این راستا، دبیرخانه‌ای را هم ایجاد کرد که دبیری آن را یکی از فعالان سیاسی برعهده دارد و اقداماتی را برای بسترسازی در مسیر تحقق گفتگوی ملی در دستور کار دارد. 
 
وقتی یک نهاد مردمی بیش از نهادهای رسمی ثمر می‌دهد
 
انتشار کتاب نشست‌ها
یکی از حوزه‌های فعالیت انجمن اندیشه و قلم، مکتوب کردن محتوای نشستها و همایش‌هایی است که در طی حدود دوسال و نیم گذشته از سوی انجمن برگزار شده است. در این راستا حدود ۲۰ عنوان کتاب با پیاده و تنظیم متون همایش‌ها و میزگردها فراهم آمده که برخی از آنها به صورت کتابهایی در تیراژ محدود منتشر شده‌اند و بقیه نیز در نوبت انتشار قرار دارند. 
 
وقتی یک نهاد مردمی بیش از نهادهای رسمی ثمر می‌دهد
 
انتخاب هیات مدیره جدید
مطابق اعلام قبلی، مجمع عمومی فوق‌العاده انجمن اندیشه و قلم از ساعت ۱۱ روز پنجشنبه با حضور ١١٠ نفر از اعضا برگزار شد. در ابتدا برای هیئت رئیسه مجمع عمومی رای‌گیری شد و فواد صادقی، رئیس مجمع، عباس صابری، منشی و محمد میرزایی و تابان رضایی ناظر مجمع شدند و انتخابات را برگزار کردند.
 
در ابتدای این مجمع، دکتر امیر دبيري‌مهر، به عنوان رئیس هیات موسس و مسیح عقیلی به عنوان بازرس، گزارشی از فعالیتهای انجمن اندیشه و قلم در دو سال و نیم گذشته را ارائه دادند.

در انتخابات مجمع عمومی که با نامزدی ۱۲ تن و با حضور نماینده وزارت کشور برگزار شد، علاوه بر ۱۱۰ نفر از حاضران، ٥١ نفر هم به صورت نیابتی از حق رای دادن خود استفاده کردند و بدین سان در مجتمع فرهنگی الرحمن تهران با مشارکت بیش از ۸۰درصدی اعضای انجمن، هيات مديره جدید این انجمن مشخص شد. مطابق آرای کسب شده،  سيد عمار كلانتري با  ١٤٧ راي، سميه عظيمي با ١٣٠ راي، علي شكوهي با ١٢٢ راي، محمدمهدي هادي‌به با ١٠٤ راي و محمدهادي قاسمي با ٦٠ راي به عنوان اعضای جدید منتخب مجمع عمومی، هیئت مدیره جدید را شکل دادند.

اعضای علي البدل هيات مديره نیز عليرضا شاهين‌مهر  با ٤٧ راي و مهرداد خدير با ٣٨ راي شدند. همچنین محمد قدس با ٨٢ راي به عنوان بازرس اصلی و سجاد برنجي با ٥٥راي به عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شدند.
 
وقتی یک نهاد مردمی بیش از نهادهای رسمی ثمر می‌دهد

نکته پایانی
در زمانی که برخی از دستگاه‌های رسمی و متولیان امور فرهنگی و سیاسی با داشتن بودجه‌های گزاف و نیروی فراوان، قادر به ایجاد یک موج اجتماعی و فرهنگی قابل اعتنا نیستند، تلاش جمعی از نخبگان فرهنگی و دانشگاهی و رسانه‌ای برای تاسیس انجمن اندیشه و قلم جای تقدیر دارد. اهمیت اقداماتی از این دست هم در داوطلبانه بودن آن است و هم در انسجام‌بخشی به نیروهای پراکنده در سطح جامعه و هم در تلاش مضاعفی است که برای ایجاد امواج اجتماعی و فرهنگی در سطح جامعه صورت می‌دهند و هم به خاطر دستاوردهایی است که فعالیتهای آن برای کشور به همراه دارد. انجمن اندیشه و قلم در این دو سال و اندی توانست یک موجی فکری در پیرامون موضوعات مختلف کشور را پدید آورد و با برجسته کردن برخی از موضوعات، آنها را به دغدغه مشترک تبدیل کند. تردید نمی‌توان کرد که ثمرات وجودی این گونه نهادهای مردمی و متکی بر فعالیتهای داوطلبانه اعضا، بسیار بیشتر و موثرتر از اقداماتی است که بسیاری از نهادهای رسمی انجام می‌دهند.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی