تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار امروز
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار امروز

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

منوچهر متکی: معتقد به پیروزی آسان اصولگرایان نیستم

منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان در مصاحبه‌ای تاکید کرده است که اگر ابراهیم رئیسی وارد صحنه نشود کار اجماع اصولگرایان سخت خواهد شد. او تاکید کرده که بر خلاف نظر برخی اصولگرایان راه آسانی برای پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ ندارند.

کد خبر: ۹۰۱۷۱
۱۷:۴۴ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

منوچهر متکی: معتقد به پیروزی آسان اصولگرایان نیستم

دیدارنیوز: اگرچه منوچهر متکی با سابقه پنج ساله وزارت خارجه در دولت احمدی نژاد و البته عزل پر حرف و حدیث اش که خود از آن به سنگالیزاسیون یاد می‌کند، معروف است، اما وقتی سوابق سیاست داخلی او را ورق می‌زنیم، نقش آفرینی‌های پررنگ وی در مقاطع مهم سیاسی از جمله انتخابات‌ها را نیز داریم. متکی بار‌ها رئیس ستاد نامزد‌های مهم اصولگرایان بوده و امروز هم سخنگوی شورای وحدت است که از اثرگذارترین نهاد‌های اصولگرایی به شمار می‌رود و در کنار دیگران در حال انتخاب نامزد نهایی برای انتخابات ۲۸ خرداد هستند. اما نکته این جاست که همه چیز دچار یک ابهام بزرگ به نام آمدن یا نیامدن سید ابراهیم رئیسی است. متکی البته معتقد است با ۹ نامزد دیگر انتخابات مکاتبه داشته اند و برخی هم برنامه داده اند، اما در طول مصاحبه می‌توان این انتظار سیاسی را در سخنان متکی دید، حتی آن جا که می‌گوید لاریجانی نامزد ما نبوده و این کار افراد غرض دار است، باز نکته اصلی را به آمدن و نیامدن رئیسی ربط می‌دهد. متکی در حوزه شورا‌ها هم از رسیدن به لیستی ۴۲ نفره خبر می‌دهد که باید با مصاحبه‌های حضوری به ۲۱ نفر برسند و در عین حال تاکید دارد که در میان این ۴۲ نفر هیچ آقازاده‌ای نیست، برخلاف برخی شایعات که حول و حوش لیست شورا‌های اصولگرایان به گوش می‌رسد. مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:


در فاصله کمتر از ۱۰ روز تا ثبت نام نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری، وضعیت شورای وحدت چگونه است و چقدر به انتخاب نامزد نهایی و مصادیق نزدیک شده اید؟

در بحث انتخابات ما سازوکار‌های انتخاباتی را در مجموعه تعریف و کارگروه‌ها را سامان دهی کردیم تا تولید محتوا بکنند و از سوی دیگر هم قاعدتا بحث نامزد‌ها مطلب مهم و اساسی بود. امسال ما با تعداد قابل توجهی از نامزد‌ها که یا اعلام کردند یا در شرف اعلام هستند یا در معرض انتخابات هستند، مواجه هستیم.

بله آقای باهنر می‌گفت قابلیت صادرات هم داریم

ایشان رئیس کمیسیون اقتصاد بودند و معمولا مثال‌های صادراتی و وارداتی می‌زنند. در شورای وحدت یکی از دغدغه‌ها رسیدن به نامزد نهایی بود و ما در جلسات هیئت عالی شورای وحدت تقریبا در این زمینه بحث‌های مختلفی را داشتیم، تنها موردی که در شورای عالی وحدت مورد بررسی قرار گرفت، آقای رئیسی بود، در واقع یک اجماعی روی ایشان وجود داشت و تصویب شد، البته تا امروزکه با هم صحبت می‌کنیم هنوز آقای رئیسی شخصا حرفی و اعلام نظری در باره آمدن یا نیامدن خودشان نداشتند؛ بنابراین به عنوان اولویت در نظر ما آقای رئیسی هست و اگر ایشان ثبت نام کند شورای وحدت به طور رسمی ایشان را به عنوان نامزد خودش اعلام خواهد کرد.

اولویت‌های دیگرتان مشخص نشدند یعنی آقایان دیگری که هستند اولویت بندی نشدند؟

با طولانی شدن اظهارنظر ایشان، شورای وحدت ضروری دانست که گزینه‌های دیگر را هم بررسی کند، با این هدف که ما اولویت‌های بعدی را هم داشته باشیم بنابراین علاوه بر رئیسی در یک طراحی دقیق از تعدادی کاندیدای دیگر در معرض انتخابات شامل محسن رضایی، قالیباف، نیکزاد، قاضی زاده هاشمی، ضرغامی، رستم قاسمی، حسین دهقان، سعید محمد و سعید جلیلی هم دعوت کردیم تابرنامه‌های خود را بگویند.

تا حالا پاسخی هم گرفته اید؟

برخی دوستان تماس داشتند و قدری در باره برنامه‌ها صحبت کردند، چون ما گفته بودیم رئوس برنامه‌های خود را بنویسند و قدری ملاحظه داشتند در باره معرفی تیم. این گفتگو‌ها ادامه دارد و وقتی به یک برداشت مشترک برسیم قاعدتا گفتگو‌ها آغاز می‌شود. البته این نفرات به ترتیب اولویت خاصی نیستند.

الان برخی نامزد‌ها حضور یا عدم حضورشان را به تعیین تکلیف آقای رئیسی موکول کردند. فکر نمی‌کنید برای یک جناح سیاسی چنین بلاتکلیفی در فاصله یک هفته تا نام نویسی جالب نباشد؟ با این تصور که نامزد‌ها باید برنامه و تیم مشخصی داشته باشند متناقض نیست؟ کسی که روز آخر ثبت نام تصمیم می‌گیرد رئیس جمهور شود به نظرتان رئیس جمهور خوبی خواهد بود؟

البته با توجه به شرایط و جایگاه افراد و برخی ملاحظاتی که وجود دارد، این تامل به نظرم منطقی باشد. بالاخره در ۱۰ نفر ما دو نفر رئیس قوه هستند بنابراین به نظر من خیلی غیرطبیعی نیست. ما این مدت را تحمل کردیم و الان هم خیلی تا ثبت نام باقی نمانده.

شما تجربه تقریبا ناموفق جمنا را در دوره قبل دارید که در آخر به نتیجه نرسیدید و با حضور آقای رئیسی کلا سازوکار کنار گذاشته شد. امسال که به نظر می‌رسد غیر از شما شورای ائتلاف هم هست و پایداری هم ساز جدا می‌زند، چقدر امیدوارید به نتیجه برسید؟

به لحاظ مبنایی حرکت جمنا حرکت درستی بود. در انتخابات ۹۶ اگرچه رئیسی خودش را کاندیدای مستقل معرفی کرد، اما در کل بدنه جمنا، همه تصمیم به حمایت از ایشان گرفتند و عناصر اصلی جمنا مستقیم و غیرمستقیم در کار ستاد رئیسی بودند. بعد از آن مجلس دهم و یازدهم را با عنوان شورای ائتلاف وارد عرصه فعالیت کردیم، یعنی در مجلس دهم که کل تهران را رای نیاوردیم و در مجلس یازدهم که کل تهران را رای آوردیم، این مجموعه با هم بودند. بر اساس چارچوبی که برای کار جمعی قائل بودیم و ارزیابی تجارب انتخابات دو مجلس گذشته و ضرورت اصلاح این ساختار، درنهایت شورای وحدت تشکیل شد که ساختاری دموکراتیک دارد و مثلثی با سه ضلع احزاب، اقشار و جامعه روحانیت مبارز است. در نتیجه این که مجموعه‌های مختلفی در جریان ارزشی و انقلابی داریم، خیلی غیرطبیعی نیست، در جریان اصلاحات هم چندگانگی را می‌بینید، مسئله این است که ما اگر به نامزد واحد برسیم، آن وقت مهم نیست چند تشکیلات جریان ارزشی و انقلابی باشند، این‌ها حتی اگر قرارگاه‌های خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ یکی هم نکنند، اما چون نامزد واحد دارند، هر کدام کارشان روی همان نامزد متمرکز خواهد شد، یعنی شورای وحدت، شورای ائتلاف، جبهه پایداری، فراکسیون گام دوم و ... همه در واقع وارد میدان می‌شوند.

اگر به نامزد واحد نرسیدید و اگر آقای رئیسی نیاید احتمالا سخت هم خواهد شد؟

اگر آقای رئیسی نیاید رسیدن به اجماع کار سختی خواهد بود، ولی غیرممکن نیست.

برخی معتقدند این دوره اصولگرایان به راحتی به پیروزی می‌رسند، هم به دلیل ضعف اصلاح طلبان و مشکلاتی که دولت روحانی ایجاد کرده و هم به دلیل احتمال کاهش مشارکت. نظر شما چیست؟

من چنین اعتقادی ندارم و دلیلش هم این است که مردم از مسئولان دلخور و عصبانی هستند و شرایط سختی دارند. به قول برخی از کاندیدا‌ها این ناراحتی اصولگرا و اصلاح طلب هم ندارد. مردم احساس می‌کنند مسئولان آن‌ها را فراموش کرده اند. در چنین نگاهی مردم به میزانی که حضور پیدا می‌کنند حرف خودشان را می‌زنند و نقش ایفا می‌کنند و این بستگی دارد به پاسخ گویی اصلاح طلبان به ناکارآمدی هشت ساله‌ای که داشتند و مشکلاتی که در کشور ایجاد کردند، همچنین حرف ها، طرح‌ها و برنامه‌هایی که جناح مقابل یعنی نیرو‌های ارزشی و انقلابی به مردم می‌دهند و بتوانند مردم را اقناع کنند. ما حتما باید طالب یک انتخابات پرشور و با نشاط باشیم، زیرا هم منطق حکم می‌کند و هم دلیل روشنی برای قوام نظام است؛ بنابراین شورای وحدت شعار و موضع اش برگزاری یک انتخابات پرشور و بانشاط بوده است، به همین دلیل هم به تازگی نامه‌ای نوشتیم به دستگاه‌های نظارتی و اجرایی و خواستیم با توجه به شرایط انتخابات، حضور مردم را تمهید و تسهیل کنند تا مردم در انتخابات صف شان صف مرغ و تخم مرغ با گلایه‌های فراوان نشود.

بحث تایید صلاحیت‌ها هم مد نظرتان بود؟

یکی از بند‌های این نامه اشاره دارد به مسئله تایید صلاحیت که به شورای نگهبان فرستادیم.

ظاهرا دو گروه در اصولگرایان جدیت بیشتری برای نامزد شدن در انتخابات دارند، یکی اعضای دولت‌های احمدی نژاد و دیگری نمایندگان مجلس یازدهم. به نظر شما کسی با یکی دو دوره نمایندگی یا چند سال وزارت و معاونت ریاست جمهوری می‌تواند رئیس جمهور شود؟

فلاسفه می‌گویند هر موضوعی که یک بار اتفاق بیفتد، امکان دارد دوباره هم اتفاق بیفتد. ما در گذشته کسانی را داشتیم که وزیر بودند مثل دولت هفتم و بعد شدند رئیس جمهور و کسانی را هم داشتیم که وزیر نبودند و شدند رئیس جمهور، بنابراین من خیلی مایل به تقسیم بندی‌های این طوری نیستم.

خبر‌هایی از اختلاف میان قالیباف و رئیسی شنیده شده و این که ممکن است هر دو با هم حضور پیدا کنند. شما تایید می‌کنید؟

من چنین خبری را نشنیدم و صحت هم ندارد.

برخی نامزد نهایی شما را علی لاریجانی می‌دانند. چقدر این احتمال وجود دارد و آیا تاکنون صحبتی با او داشته اید؟ چرا حتی جزو آن ۱۰ نفر هم نبود؟

مسئله ایشان یک بسته تبلیغاتی علیه شورای وحدت بود که از آغاز اعلام موجودیت شورای وحدت پیوست شد به کار تبلیغاتی آن ها. ما، چون به کارمان مشغول بودیم خیلی اعتنا نکردیم. نکته دیگر تحمیل یک کاندیدای خاص به شورای وحدت بود که شورای وحدت دنبال ایشان است. وقتی سازوکار شورای وحدت چارچوب خود را پیدا کرد و من سخنگوی شورا شدم، در اولین مصاحبه اعلام کردم اگر رئیسی بیاید شورای وحدت از ایشان حمایت می‌کند. این تقریبا ۶۰-۷۰ درصد تبلیغات را خنثی کرد، اما همچنان دنبال القای این موضوع بودند. معلوم است که این‌ها دنبال کاندیدای خاصی هستند و از اعلام آقای رئیسی از سوی شورای وحدت ناراحت اند، چون دو دسته مخالف رئیسی هستند؛ یک دسته کسانی که خودشان نامزد خاص دارند و دوم کسانی که فکر می‌کنند ماندن رئیسی در قوه قضاییه ادامه یابد بهتر است. ما اگر کسی را در این گروه ۱۰ نفره نگذاشتیم که نباید پاسخ بدهیم، ما برای کسانی که در گروه گذاشتیم باید پاسخ دهیم.

در باره انتخابات شورا‌ها به کجا رسیدید؟

ما در تقریبا پنج ماه گذشته روند انتخابات شورا‌ها را در شورای وحدت شروع کردیم. تدوین شاخص‌های نامزد‌های شورای شهر و سازوکار معرفی نامزد‌ها برای بررسی از سوی سه ضلع مثلث (احزاب، اقشار و جامعه روحانیت مبارز) صورت گرفت و از اواخر سال گذشته نیز بررسی آن‌ها شروع شد. از جمع حدود ۳۰۰ نفره در بررسی اولیه به ۱۰۴ نفر و در بررسی‌های بعدی به ۶۳ نفر و الان به ۴۲ نفر رسیدیم که البته این تعداد باید نصف شود و کاهش تعداد در این مرحله بر اساس مصاحبه خواهد بود و ۲۱ نفر آن‌ها انتخاب نهایی خواهند شد.

برخی دوستان شما در جریان‌های اصولگرا می‌گویند آقازاده‌های اصولگرا از جمله آقازاده شما در لیست شورا‌ها هستند. این حرف درست است؟

در ۴۲ نفری که دوستان اعلام می‌کنند هیچ آقازاده‌ای نیست.

فرزند شما هم نیست؟

هیچ آقازاده‌ای به معنایی که شما می‌گویید نیست.

آقازاده یعنی کسی که فرزند یکی از شخصیت‌های سیاسی مطرح باشد.

با همین تفسیر شما هیچ کسی در لیست ۴۲ نفره حضور ندارد.

مصاحبه: هادی محمدی

برچسب ها: انتخابات 1400
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی