تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

ماجرای مرموز ناپدید شدن کوهنوردان روسیه/ ریزش بهمن یا موجودات فرازمینی؟!

بی خبری از کوهنوردانی که اخیرا به این مکان رفته بودند، ماجرای قدیمی و مرموز ناپدید شدن ۹ کوهنور روسیه را در یاد‌ها زنده کرد.

کد خبر: ۹۰۱۶۳
۱۶:۰۲ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

ماجرای مرموز ناپدید شدن کوهنوردان روسیه

دیدارنیوز ـ در سال ۱۹۵۹ نه کوهنورد مرموزانه جان خود را از دست دادند و ناپدید شدند. پس از اینکه کوهنوردان درمورد گروهی که ۶۰ سال پیش در آنجا جان دادند، شنیدند، تصمیم گرفتند که در آنجا کوهنوردی کنند.

گروهی از گردشگران اخیراً بدون هیچ ردی در گذرگاه بدنام دیاتلوف، همان قسمت از کوه‌های روسیه، جایی که در ماه فوریه سال ۱۹۵۹ نه کوهنورد به طور مرموزی در آنجا جان دادند، ناپدید شدند.

جراحات آن ۹ نفر اصلی آنقدر عجیب بود که محققان مرگ آن‌ها را به همه چیز از جمله بیگانگان فضایی گرفته تا یک پاگنده نسبت داده‌اند، و این هفته، پس از ۶۰ سال، گذرگاه دیاتلوف بار دیگر در مرکز یک راز نگران کننده قرار گرفت.

کوهنوردان گمشده اخیر، عمدتاً اهل مسکو بوده و از شرایط عجیب پیرامون حادثه گردنه دیاتلوف آگاه شدند و برای دیدن منطقه و احترام به کوهنوردان کشته شده، به سمت این گردنه حرکت کردند.

با این حال، قرار بود که آن‌ها در تاریخ ۱۰ فوریه از محل سفر خود بازگردند، اما موفق نشدند. یک منبع محلی در روز بازگشت آن‌ها به رسانه‌های روسی اعلام کرد که آن‌ها هنوز بر نگشته‌اند و هیچ تماسی نمی‌شود با آن‌ها گرفت.

ماجرای مرموز ناپدید شدن کوهنوردان روسیه

نامگذاری گذرگاه دیاتلوف بر اساس نام رهبر اعزامی که در سال ۱۹۵۹ در آنجا هلاک شد نامگذاری شده است.

آشفتگی و وحشت در مورد کوهنوردان گمشده با دانستن این واقعیت بیشتر شد که گفته می‌شود آن‌ها نتوانسته‌اند به طور رسمی مختصات حرکات خود را در این منطقه ثبت کنند. طبق اطلاعات وزارت امور اضطراری در منطقه اسوردلوفسک، در آن زمان فقط سه گروه ثبت شده در منطقه دیاتلوف وجود داشته که گروه مفقود شده بدون ثبت هیچ گونه اطلاعاتی ناپدید شده‌اند.

وزارت اظهار داشت: "اگر این گروه حرکت خود را ثبت نکرده‌اند، در نتیجه هیچ گزارشی نیز از مفقود شدن این افراد گزارش نشده است. "

با این حال، یک روز پس از انتشار اولین گزارش‌ها، خبرنگار یکی از رسانه‌های روسی اظهار داشت که این گروه ردیابی شده و با خیال راحت از منطقه خارج شده‌اند. گزارش شده است که به دلیل شرایط هوا که باعث تاخیر در ورود آن‌ها به منطقه شده، با مشکلاتی روبرو شده‌اند.

در حالی که این گزارشات محدود بوده و خبر دیگری منتشر نشده است، به نظر می‌رسد که ممکن است کوهنوردان از سرنوشت شوم آن ۹ نفر که بیش از ۶۰ سال قبل در گردنه دیاتلوف هلاک شدند، نجات یافته باشند.

ماجرای مرگ ۹ کوهنورد در گردنه شوم

نه کوهنورد اصلی در اواخر ژانویه ۱۹۵۹ قدم در راه رسیدن به قله اوتورتن، کوهی در شمال روسیه گذاشتند.

دیاتلوف رهبر گروه، به دوستان خود گفته بود که به محض بازگشت برای آن‌ها تلگراف می‌فرستد، اما آن‌ها هیچ خبری دریافت نکردند. پس از گذشت هفته‌ها، دوستان و آشنایان نگران شدند. در ۲۰ فوریه، یک گروه جستجو برای یافتن دیاتلوف و هشت نفر دیگر راه اندازی شد.

نتیجه این تحقیقات یک اتفاق عجیب و غریب و تکان دهنده بود.

ماجرای مرموز ناپدید شدن کوهنوردان روسیه

جست و جوگران چادر کوهنوردان را پیدا کردند، اما چادر کاملا تخریب شده بود. این واقعیت که به نظر می‌رسید کسی چادر را از داخل با چاقو بریده و باز کرده بود، بسیار نگران کننده‌تر بود.

این به خودی خود کشف عجیبی بود، اما با توجه به اینکه دمای هوا در شب می‌تواند تا ۲۲ درجه کاهش یابد این موضوع عجیب‌تر شد.

در همین حال، محققان جفت کفشی را در محل پیدا کرده و سپس رد پا‌های ایجاد شده توسط پا‌های برهنه که از اردوگاه دور شده و به سمت بیابان سرد حرکت کرده بودند، را پیدا کردند. این سوال ترسناکی را به وجود آورد، چرا کوهنوردان باتجربه انقدر ترسیده بودند که چادر خود را در نیمه شب سرد زمستان ترک کردند تا بدون لباس پوشیدن به سمت جنگل فرار کنند؟

از اینجا، محققان به یکسری سرنخ‌های عجیب و ناخوشایند دست یافتند که هر کدام گیج کننده‌تر از مورد دیگر بودند.

سپس، آن‌ها بدن دو کوهنورد را یافتند که چیزی به جز لباس زیر به تن نداشتند. یک کوهنورد چهره‌ای عجیب، بنفش قهوه‌ای و مایع خاکستری از دهانش بیرون می‌آمد. اجساد دیگری که بعد از آن پیدا شده بودند، بریدگی‌هایی در دست و اطراف بدنشان بود، انگار که آن‌ها ناامیدانه سعی در بالا رفتن از درختان اطراف داشتند. بدن‌های پیدا شده لباس نامناسب داشتند و بعضی از آن‌ها جراحاتی داشتند که اشاره به خشونتی وحشتناک و غیر قابل توصیف داشت.

دو ماه طول کشید تا بقیه اعضای این گروه را پیدا کنند. باقی اجساد پیدا شده فقط رمز و راز این اتفاق را عمیق‌تر کردند، زیرا یکی از کوهنوردان زبان، چشم، بخشی از لب‌هایش و همچنین بافت صورت و بخشی از استخوان جمجمه‌اش را از دست داده بود.

با وجود چنین شواهد گیج کننده‌ای، مقامات شوروی تحقیقات را به سرعت متوقف کردند و به طور رسمی، مرگ این کوهنوردان به یک پرونده مرگ توسط "نیروی طبیعی ناشناخته" تبدیل شد، نتیجه‌ای که فقط شعله‌های تئوری‎های توطئه را در دهه‌های آینده برافروخت.

نظریه اولیه مرگ این افراد حاکی از آن بود که این ۹ کوهنورد بر اثر سقوط بهمن کشته شده‌اند. بهم ریختگی در کمپ، لباس نامناسب و آسیب‌های ناشی از ضربه شدید این نظریه را پشتیبانی می‌کند، گرچه قربانیان بهمن معمولاً در اثر خفگی می‌میرند.

اما هیچ شواهد فیزیکی از بهمن و هیچ سابقه فعالیت بهمن در منطقه وجود نداشت. نظریه دیگری مطرح شد که کوهنوردان توسط مردم بومی منسی که در آن نزدیکی زندگی می‌کنند مورد حمله قرار گرفته‌اند. اما این مورد نیز مورد قبول واقع نشد، زیرا قوم منسی‌ها عمدتاً صلح طلب بودند و هیچ مدرکی برای حمله وجود نداشت.

نظریه‌های دیگر حاکی از آن است که کوهنوردان در حمله یک پاگنده جان خود را از دست داده‌اند یا شاید بیگانگان و فضایی‌ها در این ماجرا دست داشته باشند. احتمالاً کوهنوردان قربانی یک آزمایش اتحاد جماهیر شوروی شده‌اند یا ممکن است شخصی در این گروه عقل خود را از دست داده و دیگران را به قتل رسانده است. اما، طی ۶۰ سال، هیچ نظریه‌ای به طور قطعی اثبات نشده است.

ماجرای مرموز ناپدید شدن کوهنوردان روسیه

در سال ۲۰۱۹، روسیه نتایج تحقیقات جدید چهار ساله را منتشر کرد. مقامات با نتیجه گیری اولیه موافق بودند: یعنی کوهنوردان در بهمن کشته شده‌اند. اما این اتفاق مانع از افزایش نظریه‌های متعدد این پرونده نشده است.

یوهان گائوم، یک محقق سوئیسی که واقعه گردنه دیاتلوف را مورد مطالعه قرار داده است، اعلام کرد: "مردم نمی‌خواهند بپذیرند که این اتفاق توسط بهمن رخ داده باشد که این موضع خیلی طبیعی است. " وی معتقد است که کوهنوردان در بهمن چند لایه‌ای مردند.

بدون هیچ شاهد زنده، نمی‌توان با اطمینان کامل گفت که چه اتفاقی افتاده است.

خوشبختانه، در حادثه چند روز اخیر در گذرگاه دیاتلوف، به نظر می‌رسد همه افراد کوهنورد راه خود را به خانه پیدا کرده‌اند. گزارش شده است که یکی از کوهنوردان گفت: "ما در دریاچه گیر افتادیم و بشقاب ماهواره ما خراب شد. به همین دلیل ما تا صبح نتوانستیم ارتباط برقرار کنیم، به همین دلیل کسی از موقعیت ما اطلاع نداشت، که این اتفاق باعث ایجاد وحشت شد. "

هر اتفاقی که مربوط به گذرگاه دیاتلوف باشد، هر چقدر هم نامربوط باشد مطمئناً تا ده‌ها سال آینده در بین عموم وحشت ایجاد می‌کند.

منبع: تابناک
برچسب ها: کوهنوردان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی