تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

گفت‌وگوهای تهران – ریاض؛ گامی مهم برای حل‌وفصل بسیاری از منازعات

یک استاد دانشگاه با اشاره به این که عربستان در پیوستگی کامل به سیاست های آمریکا حرکت می کند گفت: این که فکر کنیم با مذاکرات ایران و عربستان همه مسائل تهران – ریاض حل می شود نگرش زود باورانه ای است اگرچه گام مهمی برای حل وفصل بسیاری از منازعات است.

کد خبر: ۹۰۰۲۳
۰۹:۲۱ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

گفت‌وگوهای تهران – ریاض

دیدارنیوز - مهدی مطهرنیا در ارزیابی خود از گفت‌وگوهایی میان ایران و عربستان، اظهارکرد: هرگونه تغییر و تحول در ایالات متحده آمریکا در ریاض هم انعکاسی بر جای می گذارد در واقع عربستان در پیوستگی کامل با سیاست های آمریکا حرکت می‌کند.

وی افزود: بن سلمان هم اکنون در وضعیت گذار احتمالی در دوران پس از ملک سلمان قرار دارد و در درون کاخ ریاض هم تنش هایی وجود دارد برای این دوره انتقالی . در حالی که محمد بن سلمان در نسل جدید حکام عربستان است که نگرش مدرن تری را دنبال می‌کند و تلاش دارد با آمریکا در ارتباط باشد.

این استاد دانشگاه همچنین اظهار کرد: از طرفی بایدن هم تلاش می کند تا یک برنامه نئولیبرالیسم تدافعی در مسیرهای تهران، ریاض، تل آویو و آنکارا داشته باشد که هزینه های کمتری را بپردازد.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: این که فکر می کنیم با شروع مذاکرات ایران و عربستان همه مسائل تهران –ریاض حل خواهد شد نگرش زود باورانه ای است اگرچه می تواند این مذاکرات گامهای مهمی در جهت حل و فصل بسیاری از منازعات را شکل دهد.

مطهرنیا همچنین بیان کرد: رقابت بین ایران و عربستان استراتژیک است و با توجه به جهت گیری انقلابی تهران و تحریم های فلج کننده ای که ترامپ اعمال کرد طبیعتا عربستان ارزیابی دقیقی از آینده ایران ندارد و لذا محتاطانه برخورد می کند.
وی ادامه داد: از طرفی درتهران هم مذاکرات با عربستان و آمریکا، رقبا و دشمنان جدی دارد از یک سو رقبایی هستند که حل و فصل این مسائل در دوران روحانی را به نفع جریان سیاسی خود می دانند از سوی دیگر گروهی  هستند که کنار آمدن ایران با ریاض و واشنگتن را به عنوان ضد ارزشهای انقلاب اسلامی می دانند.

وی تصریح کرد: اینگونه موضع گیریها از منظر سیاسی و رقابت اقتصادی در ریاض رد پای بسیار قدرتمندانه ای دارد اکنون در فضای سیاسی تلاش می شود چنین مذاکراتی چه با ریاض و چه با واشنگتن صورت گیرد.

این استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: ارزیابی موقعیت انتقالی در ریاض و گفت و گو با تهران، اگرچه مثبت است اما باید توجه داشت کامل نیست و بسیار لغزنده است گرچه ظاهرا پر انرژی نشان می دهد اما نیازمند زمان و ادامه گفت و گوها است تا طرفین به برد برد بیاندیشند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی