تیتر امروز

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

جولان کرونا در کشور‌های فقیر؛ ثروتمند‌ها در حال عبور آرام از کووید- ۱۹

درحالی که ویروس کرونا در کشور‌های فقیر جهان بیداد می‌کند و مردم در تقلای دستیابی به واکسن دست و پا می‌زنند، کشور‌های ثروتمند در حال بازگشت به روال و زندگی عادی خود هستند و انبارهایشان انباشته از واکسن‌هایی است که تنها اندک زمانی تا تاریخ انقضا فاصله دارند.

کد خبر: ۸۹۸۸۶
۱۲:۴۸ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

جولان کرونا در کشور‌های فقیر

دیدارنیوز ـ نشریه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشاراین خبر نوشت: با وجود وعده‌های داده شده از سوی کشور‌های پیشرفته؛ جهان شاهد توزیع اندک واکسن کرونا بوده و تحلیلگران شکاف عمیق در دسترسی به واکسن را هم از منظر «اپیدمی شناسی» (epidemiological) وهم از منظر «اخلاقی» یک شکست و ناکامی ارزیابی می‌کنند.

نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت: در اکثر کشور‌های پیشرفته جهان، سفارش‌های واکسن‌های ویروس کرونا رو به فزونی است و به میلیارد‌ها واکسن رسیده، هم اکنون همه گیری کووید-۱۹ در چنین کشور‌هایی روبه کاهش نهاده و اقتصاد درحال نفس کشیدن وبازگشت به حالت عادی بوده و مردم در این کشور‌ها خود را برای تعطیلات تابستانی آماده می‌کنند، اما وضعیت در کشور‌های توسعه نیافته و فقیر جهان تاسف بار بوده؛ ویروس کرونا دراین کشور‌ها بیداد می‌کند و در برخی از کشور‌ها از کنترل خارج شده است و حتی توزیع واکسن کرونا در این کشور‌ها به حدی کند صور ت می‌گیرد که برای افراد آسیب پذیر نیز امکان دسترسی بدان ندارد.

این نشریه آمریکایی افزود: در آمریکا و کشور‌های اروپایی هم اکنون وضعیت بهبود شرایط همه گیری ویروس کرونا بدانجا رسیده که رستوران‌ها و دیگر اماکن عمومی در حال بازگشایی و از سرگیری فعالیت اقتصادی خود بوده در حالی که کشوری همچون هند با کمبود اکیسژن دست به گریبان است، این درحالی است که در سال گذشته حدود ۱۹۲ کشور جهان با امضای طوماری خواستار توزیع مشارکتی واکسن ویروس کرونا شده بودند و برخی از سازمان‌ها و انجمن‌های خیریه نیز برای این منظور صد‌ها میلیون دلار پول اختصاص دادند.

این گزارش می‌افزاید: هند که هم اکنون با بحران انسانی ناشی از همه گیری ویروس کرونا مواجه است با تعلل و تاخیر در دریافت واکسن کرونا روبرو بوده و صادارات ذخایر واکسن‌های کرونا خود به دیگر نقاط جهان را متوقف ساخته است، در برزیل نیز که روزانه هزاران نفر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان می‌بازند، تنها یکدهم از وعده‌های داده شده برای ارسال واکسن کرونا «آسترازنکا» (AstraZeneca) را آنهم پس از گذشت حدو شش ماه از سال جاری میلادی، دریافت کرده است.

یک دلار هزینه یک دُز واکسن کرونا، اما تضمین در انتقال آن ۵دلار برای هر دُز

نیویورک تایمز نوشت: بنابر تحقیقات صورت گرفته، برآورد می‌شود درحالی که برای تهیه هر دُز واکسن کرونا حدود یک دلار هزینه می‌شود، اما برای انتقال و توزیع این واکسن از فرودگاه‌های جهان تا دست مصرف کننده، مبلغی حدود پنج دلار برای هر دُز نیاز است.

واکسن‌ها کرونا درانبار‌ها با خطر انقضای تاریخ مواجه اند

این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت: حتی در صورت انتقال و توزیع این واکسن‌ها به سایر نقاط دنیا، آن‌ها را در انبار‌ها نگهداری می‌کنند تا مراحل توزیع آن فراهم شوند، اما این درحالی است که تاریخ انقضای این واکسن‌ها بسیار کوتاه است.

فایزر و مدرنا میلیارد‌ها واکسن تولید کردند

نیویورک تایمز گزارش داد: فایرز در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ میزان تولید واکسن خود را به سه میلیاردو ۵۰۰میلیون دُز رساند و انتظار می‌رود «مدرنا» (Moderna) نیز حدود ۱۸ میلیارد واکسن در سال ۲۰۲۱ به فروش رساند.

نبود سری دوم واکسن کرونا در کشور‌های فقیر

در کشور‌های فقیر جهان همچون «غنا» و یا «بنگلادش» که پائین‌ترین میزان ذخیره واکسن کرونا را دارند، چنانچه برخی از افراد موفق به دریافت نخستین مرحله از واکسن کرونا شوند، اما آن‌ها گرفتار نبود دُز دوم این واکسن خواهند بود.

این روزنامه آمریکایی نوشت: درحالی که کشور‌های فقیر جهان درتقلای به دست آوردن ذخیره واکسن ویروس کرونا هستند و حتی برخی از آن‌ها میزان بسیار اندکی از این واکسن را دارند، اما در برخی از کشور‌های ثروتمند هم اکنون ذخایر واکسن کرونا تنها اندک زمانی تا تاریخ انقضای خود فاصله دارند.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان درحال رسیدن به مرز ۱۵۵میلیون مبتلا است که از این تعداد تاکنون بیش از سه میلیون و ۲۰۰هزار نفر جان باخته اند.

آمریکا با وجود واکسیناسیون سراسری، با بیش از ۳۳میلیون فرد مبتلا به کرونا و بالغ بر ۵۹۰هزار جان باخته همچنان کانون شماره یک همه گیری این ویروس در جهان است.

هند که با بحران انسانی ناشی از این ویروس دست به گریبان است، شمار مبتلایان آن به بیش از ۲۰ میلیون ۶۰۰هزار نفر رسیده که از این تعداد نیز تاکنون ۲۲۶هزار نفر جان باخته اند.

کشور برزیل که در آمریکا جنوبی وضعیتی وخیم دراین زمینه دارد، بیش از ۱۴میلیون و ۸۰۰هزار نفر به این ویروس آلوده و تاکنون بالغ بر ۴۱۱هزار نفر جان باخته داشته است.

منبع: ایرنا
برچسب ها: کرونا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی