تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
ینگه دنیا ۶

تغییر ترکیب کنگره بعد از سرشماری ۲۰۲۰؛ باخت‌ قبل از انتخابات دمکرات‌ها

«ینگه دنیا» ستون ثابت روح‌الله نخعی روزنامه‌نگار حوزه بین‌الملل در دیدار است که به فضای سیاسی ایالات متحده و تحولات آن می‌پردازد. این شماره به تغییر تعداد نمایندگان کنگره پرداخته که به نفع جمهوری‌خواهان است.

کد خبر: ۸۹۸۲۷
۱۶:۳۳ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
ینگه دنیا ترکیب کنگره
دیدارنیوز ـ روح‌الله نخعی: ترکیب و تقسیم کرسی‌های کنگره ثابت نیست. هر ده سال یک بار، مثل خیلی کشورهای دنیا، سرشماری در ایالات متحده انجام می‌شود که بر اساس آن، جدول تقسیم‌بندی کرسی‌های مجلس نمایندگان تغییر می‌کند. کرسی‌های سنا البته ثابت‌اند و ربطی به جمعیت، اندازه یا هیچ چیز دیگری ندارند. وایومینگ با جمعیت نیم میلیونی و وسعت حدود ۲۵۰ کیلومتر مربع همان دو سناتوری را دارد که کالیفرنیا با جمعیت حدود ۴۰ میلیون نفر و وسعت بیش از ۴۰۰ کیلومتر مربع دارد. اما در مجلس نمایندگان، هم تعداد کرسی‌ها در هر ایالت با تغییرات نسبت‌های جمعیتی تغییر می‌کند و هم محدوده جغرافیایی آن‌ها. این دومی، خود سوژه یکی از چالش‌های پیچیده و جنجالی در سیستم نهادهای قدرت و استفاده احزاب از آن‌هاست که بحث جداگانه‌ای را می‌طلبد. اولی اما این دوره و بعد از همه‌پرسی پرحاشیه ۲۰۲۰، نتیجه قابل توجهی به دست داده است: بیشتر ایالت‌هایی که در نتیجه این تغییرات با کاهش کرسی مواجه شده‌اند، ایالت‌های آبی هستند و بیشتر کرسی‌های اضافه‌شده به ایالت‌های قرمز افزوده شده‌اند. این اتفاق تبعاتی بسیار سنگین در انتخابات ۲۰۲۲ و حتی ۲۰۲۴ خواهد داشت.

یک مرور سریع به این تغییرات تصویر اولیه ماجرا را شفاف‌تر می‌کند:
 

نام ایالت

ترکیب کرسی‌ها

درصد کرسی‌ها

تغییرات جدید

تعداد کل

دمکرات

جمهوری‌خواه

دمکرات

جمهوری‌خواه

کالیفرنیا

۵۳

۴۲

۱۱

۷۹

۲۱

ایلینوی

۱۸

۱۳

۵

۷۲

28

نیویورک

۲۷

۱۹

۸

70

۳۰

پنسیلوانیا

۱۸

۹

۹

۵۰

۵۰

میشیگان

۱۴

۷

۷

۵۰

۵۰

اوهایو*

۱۶

۳

۱۲

۱۹

۷۵

ویرجینیای غربی

۳

۰

۳

۰

۱۰۰

کم‌شده‌ها

۱۴۹

۹۳

۵۵

۶۲

۳۷

اورگون

۵

۴

۱

۸۰

۲۰

کلرادو

۷

۴

۳

۵۷

۴۳

فلوریدا*

۲۷

۱۰

۱۶

۳۷

۵۹

کارولینای شمالی

۱۳

۵

۸

۳۸

۶۲

تگزاس*

۳۶

۱۳

۲۲

۳۶

۶۱

مونتانا

۱

۰

۱

۰

۱۰۰

اضافه‌شده‌ها

۸۹

۳۶

۵۱

۴۰

۵۷

سه ایالت اوهایو، تگزاس و فلوریدا، در حال حاضر هر کدام یک کرسی خالی دارند

 

چنان که مرور این جدول نشان می‌دهد، در مجموع، در ایالت‌هایی که با کاهش کرسی مواجه شده‌اند، دمکرات‌ها، سهم بیشتری داشته‌اند و در ایالت‌هایی که افزایش کرسی داشته‌اند، جمهوری‌خواهان دست بالا را.

این ترکیب، در حالت عادی شاید چندان اهمیتی نداشته باشد، اما نگاهی به ترکیب فعلی مجلس نشان می‌دهد، همین تغییر ۷ کرسی می‌تواند برای دمکرات‌ها گران تمام شود. در مجلس فعلی، دمکرات‌ها، ۲۱۸ کرسی دارند و جمهوری‌خواهان، ۲۱۲ کرسی. این یعنی همین جا فاصله بین این دو حزب در مجلس تنها ۶ کرسی است. به این ترتیب، جمهوری‌خواهان برای پس‌گرفتن اکثریت مجلس نمایندگان در انتخابات، پیش رو، پیروزی بزرگی نیاز ندارند. از این روست که این ۷ کرسی جابجا شده، اگر واقعا، به نفع جمهوری‌خواهان بچرخند، می‌توانند کار را به سود آن‌ها تمام کنند.

اما این مجلس، در حال حاضر، ۵ کرسی خالی دارد که به دلیل فوت یا استعفای نمایندگان، در انتخابات ویژه در سال جاری برای آن‌ها تعیین تکلیف خواهد شد. برای این که چشم‌اندازی حدودی از سرنوشت احتمالی این کرسی‌ها داشته باشیم، سریع‌ترین راه، مراجعه به شاخص معروف سیاسی «کوک» از گرایش حزبی مناطق کنگره‌ای است که میزان گرایش هر منطقه را در مقایسه با میانگین کشور بر اساس آرای انتخاباتی محاسبه می‌کند.

منطقه انتخاباتی

حزب پیشین

شاخص گرایش حزبی «کوک»

دوم لوییزیانا

دمکرات

D+25*

ششم تگزاس

جمهوری‌خواه

R+9*

یازدهم اوهایو

دمکرات

D+32

اول نیومکزیکو

دمکرات

D+7

بیستم فلوریدا

دمکرات

D+31

D به معنای دمکرات است و R به معنای جمهوری‌خواه. این اعداد نشان می‌دهند که هر منطقه چند واحد از میانگین کشور و به کدام سمت فاصله دارد

 

این جدول البته پیش‌بینی نتیجه نیست، چون ربطی به گزینه‌های احتمالی دو حزب ندارد. اما اگر همین ترکیب، عینا در انتخابات تکرار شود، دمکرات‌ها به ۲۲۲ کرسی و جمهوری‌خواهان به ۲۱۳ کرسی خواهند رسید. یعنی فاصله دو حزب، ۹ کرسی خواهد شد. باز تنها پس‌گرفتن ۵ کرسی از آبی‌ها در ۲۰۲۲ می‌تواند برای گرفتن اکثریت کافی باشد و در این شرایط، تغییر ۷ کرسی، همچنان می‌تواند، امتیاز مهمی برای قرمزها باشد. به این ترتیب، دمکرات‌ها عملا انتخابات ۲۰۲۲ را با چند امتیاز کمتر از آن چه پیش از این داشتند، شروع خواهند کرد.

در عین حال، این نکته را هم باید در نظر گرفت که ترکیب اعلام‌شده بعد از بررسی نتایج سرشماری، کمی از آن چه دمکرات‌ها انتظارش را داشتند بهتر است. تغییرات جمعیتی و مهاجرت‌های بین ایالت‌ها باعث شده بود از مدت‌ها قبل دمکرات‌ها منتظر باشند که در سرشماری ۲۰۲۰، تعداد بالاتری کرسی از دست بدهند. به همین مناسبت، علی‌رغم این که نتیجه در مجموع به زیان آبی‌ها و به سود جمهوری‌خواهان است، نسبت به پیش‌بینی‌ها، دمکرات‌ها چندان هم ناراضی نباشند.

اما مسئله دیگر این است که ترکیب کنگره، تنها روی خودش اثر نمی‌گذارد. تعداد آرای الکترال هر ایالت از روی جمع تعداد نمایندگانش در کنگره مشخص می‌شود، یعنی، تعداد نمایندگان مجلس به اضافه ۲ سناتوری که هر ایالت دارد و البته ۳ رأی الکترال برای منطقه کلمبیا. در نتیجه، تغییرات اعلام‌شده، علاوه‌بر انتخابات ۲۰۲۲ روی انتخابات ۲۰۲۴ هم اثر خواهند گذاشت. نگاهی به آرای پیشین ایالت‌هایی که با تغییر عدد مواجه می‌شوند، می‌توانند نشان دهد که این بالا و پایین‌ رفتن ارقام به سود که خواهد بود.

 
 

نام ایالت

الکترال ۲۰۲۰

تغییر

الکترال ۲۰۲۴

برنده ۲۰۲۰

برنده ۲۰۱۶

برنده ۲۰۱۲

شاخص «کوک»

کالیفرنیا

۵۵

۵۴

دمکرات

دمکرات

دمکرات

D+19

نیویورک

۲۹

۲۸

دمکرات

دمکرات

دمکرات

D+11

ایلینوی

۲۰

۱۹

دمکرات

دمکرات

دمکرات

D+7

میشیگان

۱۶

۱۵

دمکرات

جمهوری‌خواه

دمکرات

D+1

پنسیلوانیا

۲۰

۱۹

دمکرات

جمهوری‌خواه

دمکرات

EVEN*

اوهایو

۱۸

۱۸

جمهوری‌خواه

جمهوری‌خواه

دمکرات

R+3

ویرجینیای غربی

۵

۴

جمهوری‌خواه

جمهوری‌خواه

جمهوری‌خواه

R+19

 

 

 

 

 

 

 

 

اورگون

۷

۸

دمکرات

دمکرات

دمکرات

D+5

کلرادو

۹

۱۰

دمکرات

دمکرات

دمکرات

D+1

فلوریدا

۲۹

۳۰

جمهوری‌خواه

جمهوری‌خواه

دمکرات

R+2

کارولینای شمالی

۱۵

‍۶

جمهوری‌خواه

جمهوری‌خواه

جمهوری‌خواه

R+3

تگزاس

۳۸

۴۰

جمهوری‌خواه

جمهوری‌خواه

جمهوری‌خواه

R+8

مونتانا

۳

۴

جمهوری‌خواه

جمهوری‌خواه

جمهوری‌خواه

R+11

پنسیلوانیا، در این شاخص به سمت هیچ کدام از دو حزب گرایش ندارد

 

مرور ساده‌ای بر این جدول نشان می‌دهد که در این ترکیب اغلب ایالت‌هایی که رأی الکترال خود را کاهش یافته می‌بینند، به سمت آبی‌ها گرایش داشته‌اند و اغلب ایالت‌هایی که افزایش رأی الکترال داشته‌اند، مایل به قرمزها بوده‌اند. از این میان، ایالت‌های میشیگان، پنسیلوانیا، اوهایو، کلرادو، فلوریدا، کارولینای شمالی و حتی تگزاس، از جمله ایالاتی بوده‌اند که در دوره‌های گذشته، رقابتی محسوب می‌شده‌اند. البته اگر دست به نوعی شبیه‌سازی بزنیم، این تغییرات، نتیجه هیچ کدام از دوره‌های قبل را تغییر نخواهند داد. اما در دورانی که سناریوهای عجیب و غریب دیگر چندان بعید به نظر نمی‌رسند، هیچ غیرممکن نیست که رقابت دوره آینده، در سطح رأی الکترال نیز رقابتی نزدیک باشد. در همین سال ۲۰۲۰ نیز سناریوهایی ممکن به حساب می‌آمد که در آن‌ها، رقابت به رأی مساوی الکترال می‌رسید یا تنها با اختلاف ۲ رأی، یکی برنده می‌شد. حالا با تکرار همان سناریوها، ممکن است ترکیبی که در سال ۲۰۲۰ نامزد دمکرات را برنده می‌کرد، این بار با ۲ رأی آن طرف‌تر، جمهوری‌خواهان را برنده کند. چنین سناریویی وقتی به نظر برای دمکرات‌ها دردناک‌تر می‌رسد که توجه کنیم، نیویورک، ظاهرا تنها ۸۹ نفر در آمار سرشماری، برای حفظ تعداد کرسی‌های خود کم داشته است، عددی که به سادگی می‌تواند در ایالت نسبتا پرجمعیت نیویورک، حاصل پاسخ‌ندادن تعدادی از شهروندان به سرشماری باشد. نیویورکی‌هایی که در سرشماری ۲۰۲۰ همکاری نکرده اند، اگر ۲۰۲۴ را با یکی از این سناریوها ببازند، شاید به تلخ‌ترین درس عبرت مشارکت اجتماعی در تاریخ آمریکا تبدیل شوند!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی