تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

مقابله بیولوژیک با ماهی تیلاپیا در تالاب شادگان

معاون محیط‌زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با همکاری مرکز تحقیقات شیلات در حال بررسی راه حلی به روش بیولوژیک برای مقابله با گونه مهاجم ماهی تیلاپیا در تالاب شادگان هستیم.

کد خبر: ۸۹۷۱۲
۱۶:۱۸ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰

مقابله بیولوژیک با ماهی تیلاپیا

دیدارنیوز ـ تیلاپیا نام نوعی ماهی است که به عنوان گونه مهاجم شناخته می‌شود، این ماهی یکی از ۱۰۰ گونه مهاجم شناخته شده در جهان است که با وجود جثه کوچک، به دلیل همه‌چیزخوار بودن، تکثیر زیاد، مقاومت بسیار نسبت به شرایط محیطی و کنترل دشوار، سریع در یک حوزه آبی رشد و عرصه را بر گونه‌های بومی تنگ می‌کند.

یکی از عجیب‌ترین گونه‌های ماهی است به طوری که این ماهی به همراه لاروهایش حرکت می‌کند و در هنگام احساس خطر، آن‌ها را می‌بلعد و پس از رفع خطر، دوباره آن‌ها را خارج می‌کند که این مساله موجب حفاظت درصد بالایی از لارو‌ها می‌شود.

زیستگاه اصلی این ماهی شرق آفریقا به ویژه کنیا است، ژاپنی‌ها به عنوان ماهی خوراکی تیلاپیا را از مالزی به کشور خود بردند، امروزه تیلاپیا در ژاپن، روسیه، هند و بخش‌هایی از آمریکا و اروپا و ایران پرورش داده می‌شود.

البته از زمان ورود این گونه به آب‌های کشور اظهار نظر‌های مختلفی از سوی موافقان و مخالفان مطرح شده، مثلا شیلات مدعی بود که پرورش این ماهی به اقتصاد شیلاتی کمک می‌کند، اما از سوی دیگر سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی محیط زیست کشور با تولید و پرورش این ماهی مخالف است، چون معتقد است تیلاپیا گونه‌ای غیر بومی و مهاجم است و اگر وارد آب‌های کشور شود دیگر اثری از گونه‌های بومی باقی نخواهد ماند.

جدای از اینکه تیلاپیا برای محیط زیست مضر است کارشناسان بهداشتی معتقدند که برای سلامت انسان هم ضرر دارد، در واقع در بسیاری از کشور‌های جهان ماهی تیلاپیا به «ماهی فقرا» معروف است، چون از جیره غذایی ارزان قیمت استفاده کرده و همه چیز خوار است و تقریباً از قیمت مناسبی هم برخوردار است، در واقع یکی از مهمترین فاکتور‌های تعیین کننده ارزش غذایی ماهی‌ها، نسبت اسید چرب امگا ۳ به امگا ۶ در آنهاست که هرچقدر این نسبت زیادتر باشد نشان از ارزش بالای غذایی آن ماهی دارد، اما در تیلاپیا این نسبت بسیار کم است و در عوض میزان امگا ۶ خیلی بالاتر از امگا ۳ بوده و این امر باعث بیماری آلزایمر، التهابات روده‌ای و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، بنابراین مباحث زیادی بر روی این گونه مطرح است.

البته سازمان حفاظت محیط زیست فقط با پرورش این ماهی در بافق یزد آنهم در محدوده‌ای کوچک و مشخص شده موافقت کرد، شرط سازمان محیط زیست هم این بود که محل پرورش این ماهی نباید به هیچ حوزه آبی مثلا رودخانه‌ای راه داشته باشد تا راه ورود این گونه به آب‌های طبیعی باز نشود.

اما سال ۱۳۹۰ بود که برای اولین بار ماهی تیلاپیا به آب‌های کشور راه یافت، یعنی از طریق آبراهه اروند از عراق به آب‌های ایران رسید و بعد از آن وارد تالاب شادگان شد و اکنون علاوه بر اینکه بخش زیادی از تالاب را اشغال کرده بلکه بیشتر رودخانه‌های خوزستان را نیز آلوده کرده است و این مساله ناراحتی اهالی بومی را به همراه داشته است، در واقع شورای پدافند غیرعامل خوزستان، در سال ۱۳۹۵ این ماهی را به عنوان یکی از تهدیدات زیستی خوزستان معرفی کرده است. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که اکنون نزدیک ۸۰ درصد تالاب را فرا گرفته است.

احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار محیط زیست ایرنا افزود: اولین مورد ورود گونه ماهی تیلاپیا که در کشور مشاهده شد در تالاب شادگان در خوزستان بود، یعنی حدود ۸ تا ۹ سال پیش بود که ماهی تیلاپیا از طریق آبراهه اروند از عراق به آب‌های ایران راه یافت و به عنوان گونه‌ای مهاجم وارد تالاب شادگان شد و اکنون نیز در این تالاب وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه وجود این گونه مهاجم در تالاب شادگان و به طور کلی آب‌های کشور مشکلات زیادی را برای محیط زیست ایجاد می‌کند افزود: بر این اساس به دنبال راهکاری به روش زیستی برای مقابله با این گونه مهاجم هستیم، چون تحقیقات نشان داده که هیچ روشی به جز روش زیستی جواب نمی‌دهد.

لاهیجان زاده ادامه داد: البته تاکنون نیز اقداماتی از سوی سازمان محیط زیست انجام گرفته است، یعنی گونه‌های بومی را با ارقام بالا یعنی ۶ میلیون قطعه در یک نوبت و ۹ میلیون قطعه در یک نوبت دیگر در تالاب شادگان رها سازی کردیم تا بتوانند به سرعت جایگزین تیلاپیا شوند و یا حداقل کاهش گونه‌های بومی را جبران کنند.

وی تاکید کرد:، اما کاری که باید انجام شود این است که باید به دنبال گونه‌هایی باشیم که هم سازگار با شرایط تالاب و هم بومی آن منطقه باشند و هم بتواند با تیلاپیا مقابله بیولوژیک داشته باشد، مثلا گونه‌هایی باشند که خوراکش گونه تیلاپیا باشد؛ این جزو تحقیقاتی است که درباره آن با مرکز تحقیقات شیلات مذاکره کردیم و در تلاشیم تا بتوانیم به یک راهکار اصولی برسیم و زمانی که به آن راهکار رسیدیم بر اجرای آن تاکید خواهیم کرد.

معاون محیط زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط زیست درباره نتیجه رها سازی دو مورد ماهی بومی در تالاب شادگان گفت: بعد از رها سازی نتایج اولیه‌ای گرفته شد، اما نیاز به بررسی و تحقیقات بیشتری دارد.

منبع: ایرنا
برچسب ها: تالاب شایگان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی