تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...

افزایش نگران‌‍کننده سوء‌قصد به قرق‌بانان جنگل‌های هیرکانی

سوء قصد، تهدید و ضرب و شتم قرق‌بانان جنگل‌های هیرکانی در غرب و شرق گلستان طی هفته گذشته حکایت از افزایش تعرض متخلفان حوزه منابع طبیعی به حافظان انفال دارد که در صورت کم‌توجهی متولیان، شرایط را برای تکرار حوادث تلخی همچون شهادت محیط‌بان تاج‌محمد باشقره فراهم خواهد کرد.

کد خبر: ۸۹۶۶۵
۱۴:۲۴ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰

افزایش سوء‌قصد به قرق‌بانان جنگل‌های هیرکانی

دیدارنیوز ـ طی روز‌های اخیر ضرب و شتم ۲ قرق بان در گالیکش و بندرگز موجب نگرانی علاقه‌مندان به طبیعت، قرق بانان، جنگل بانان و محیط بانان گلستان شد.

در ماجرای نخست، هفته گذشته یکی از ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی گلستان در گالیکش پس از ایستادگی مقابل متخلفان مورد ضرب و جرح قرار گرفت و به دلیل شدت ضربات روانه بیمارستان شد.

در اتفاق دوم، چند روز بعد از حادثه گالیکش، سه قاچاقچی با یک دستگاه وانت قصد جابه‌جایی چوب قاچاق از عرصه‌های جنگلی بندرگز را داشتند که در بین مسیر با ماموران منابع طبیعی درگیر شده و پس از تیراندازی با سلاح شکاری و بجا گذاشتن خودروی حامل چوب قاچاق و آلات قطع درختان از محل متواری شدند.

اگر چه با هوشیاری پلیس، عاملان هر ۲ حادثه در مدت کوتاهی دستگیر شدند، اما تکرار این حوادث بیانگر آن است که گلستان با برخوداری از مواهبی همچون جنگل و شکارگاه‌های طبیعی، آبستن تکرار چنین حوادثی است که باید راهکاری اساسی برای حل آن اندیشیده شود.

شرایط بد اقتصادی در کنار بیکاری بومیان حاشیه جنگل، دستاویزی برای هجمه اهالی روستا‌های پیرامون رویش‌گاه‌های گلستان به اندوخته‌های باارزش جنگل هیرکانی شده که در مواردی متخلفان پس از مواجهه با ماموران منابع طبیعی و محیط زیست، اقدام به برخورد فیزیکی و مسلحانه می‌کنند که یکی از این برخورد‌ها در سال ۹۷ به شهادت محیط بان تاج‌محمد باشقره در پارک ملی گلستان منتهی شد.

یکی کارشناس رشته حفاظت و حمایت از منابع طبیعی در خصوص حوادث اخیر به ایرنا گفت: گلستان در یک قرن گذشته جنگل‌های انبوه و حیات وحش غنی داشته که بخشی از آن به مرور و با دست اندازی و تجاوز از بین رفت و برای حفاظت از مقدار باقیمانده این عرصه‌ها باید تلاش کرد.

محمدحسن بیارجمندی افزود: متولیان مدیریت جنگل‌ها و حیات وحش به این نتیجه رسیدند که برای حفظ محیط زیست و رساندن آن به دست نسل‌های بعد باید تدابیر اساسی اندیشیده شود که از جمله مهمترین این تصمیمات تقویت و ارتقای ماموران حفاظتی است.

به‌گفته وی ماموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی که در قالب دستورالعمل تشکیل یگان‌های حفاظت در دستگاه‌های اجرایی ضابط خاص قضایی محسوب می‌شوند از اصلی‌ترین عوامل حفاظت ازمواهب الهی هستند که باید مورد حمایت بیشتر قرار بگیرند.

بیارجمندی گفت: افزایش اندک حقوق و مزایای ماموران در سال‌های اخیر هر چند ناچیز و حداقل بوده، اما نشانه‌ای از توجه برنامه ریزان به این قشر است.

وی گفت: حمایت قانونی از جنگل‌بانان و محیطبانان پس از شش سال بالاخره به ثمر نشست و لایحه حمایت قضایی و بیمه‌ای از ماموران یگان منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس به تصویب رسید که این قانون می‌تواند مانند چتر حفاظتی از جان محیط بانان و جنگل بانان که همیشه در گرما و سرما در دشت و کوه به سر برده و با متخلفان روبرو می‌شوند، محافظت کند.

وی گفت: چپاولگران طبیعت برای دستیابی به اهداف خود واهمه‌ای از آسیب زدن به محیطبانان و جنگل بانان ندارند که در یکی از موارد، شلیک مستقیم آن‌ها به تاج محمد باشقره محیط بان پارک ملی گلستان منجر به شهادت وی شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز به ایرنا گفت: در راستای افزایش توان ایمنی و تجهیزاتی محیط بانان برای حفاظت از منابع طبیعی، هفته آینده همکاران واحد حفاظت و یگان این اداره کل به اسپری فلفل و شوکر مجهز می‌شوند.

عبدالرحیم لطفی ادامه داد: با وجود در اختیار داشتن تعدادی سلاح برای ماموران یگان حفاظت، به دلیل پیش شرط‌های سخت به کارگیری سلاح و آموزش‌های مرتبط و همچنین ملاحظات دست و پاگیر، رغبتی برای واگذاری این اسلحه‌ها به محیط بانان وجود ندارد.

وی ادامه داد: در ماموریت‌هایی که احتمال تنش و درگیری وجود دارد به طور معمول از همکارانی نیروی انتظامی استفاده می‌کنیم، اما در برخی موارد به دلیل بروز اتفاق در عمق جنگل، محیط بانان در نتیجه حمله متخلفان دچار آسیب می‌شوند که مجازات‌های قانونی و بازدارنده می‌تواند تا حد زیادی از بروز این اتفاقات و حوادث کم کند.

لطفی ادامه داد: پس از وقوع ۲ مورد درگیری متخلفان با ماموران حفاظتی منابع طبیعی در هفته گذشته، مذاکراتی با دادستان مرکز استان و شهرستان‌های محل تخلف انجام شد که با پیگیری صورت گرفته برای متخلفان مجازات قانونی در نظر گرفته خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که در حال حاضر ۵۷۶ نفر در قالب طرح‌های مختلف قراردادی یا رسمی، مسوولیت حراست از حدود ۴۵۰ هزار هکتار جنگل و سایر منابع طبیعی استان را برعهده دارند.

مهر ماه سال ۹۷ تاج محمد باشقره محیط‌بان اهل گنبد در منطقه سولگرد پارک ملی گلستان پس از مقاومت در برابر شکارچیان غیرمجاز و جلوگیری از تجاوز و دست درازی آن‌ها به حیات وحش، به ضرب گلوله شکارچیان به شهادت رسید.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی