تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

چابهار و سوئز، رقیب هم نیستند!

منطقه آزاد چابهار تقریبا در دوره مدیریت اکبر ترکان (دبیر اسبق شورای عالی مناطق آزاد کشور) متحول شد و آهنگ توسعه آن، شتاب بیشتری گرفت.

کد خبر: ۸۹۰۶۰
۱۱:۳۲ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰

چابهار و سوئز

دیدارنیوز ـ ترکان از آن مدیران کارکشته و کاربلد ایرانی است که کارنامه اش آنقدری چشمگیر و غنی است که شنیدن تجربیاتش را دلچسب می‌کند. او پیش از این، وزیر دفاع، وزیر راه و ترابری (پیش از ادغام در وزارت راه و شهرسازی)، مشاور رییس جمهور و استاندار ایلام و و هرمزگان بوده است.

برای بررسی تحولات چابهار با به گفتگویی کوتاه نشستیم، اما در آینده درباره تنها منطقه اقیانوسی ایران، مفصل‌تر با او هم صحبت خواهیم شد. در ادامه گفتگوی چابهار تایمز از نظر می‌گذرد:

*اهمیت در حال حاضر منطقه آزاد چابهار به عنوان قطب انرژی ایران به ویژه در خصوص محصولات پتروشیمی، چه بازار‌های هدفی را میتواند پوشش دهد؟

پتروشیمی هنوز در آنجا راه اندازی نشده است. کلید موفقیت در آنجا زمانی است که خط گاز ایرانشهر به چابهار به اتمام برسد. این خط در دست اجرا است و قرار است تا پایان این دولت به بهره برداری برسد. اگر اینکار انجام شود تازه گاز به شهر چابهار می‌آید. یک سایت پتروشیمی در منطقه آزاد ایجاد شده که قرار است واحد‌های پتروشیمی در آنجا مستقر شوند فعلا دو تا از واحد‌ها عملیاتشان را آغاز کردند. یکی از آن‌ها که موفقیت بالاتری دارد شرکت شستان (شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح) است که مربوط به سازمان بازنشستگی و وزارت دفاع است. شرکت شستان خیلی خوب دارد به جلو حرکت میکند.

امیدوارم با اتمام پروژه خط گاز در شهر چابهار، اولین پتروشیمی ما در شرکت شستان خواهد بود، راه اندازی آن باعث اعتلای بیشتر صنعت شود البته همان طور که گفتم همه چیز بستگی به رسیدن خط گاز به شهر چابهار دارد.

*چابهار چگونه میتواند از پتانسیل‌های ترانزیتی خود در جابجایی انرژی از شرق و جنوب غرب آسیا تا شمال اروپا استفاده کند؟

آن چیزی که موفقیت چابهار را تضمین میکند در مرحله اول بندر بودن آن است که این بندر خوشبختانه در زمان دولت تدبیر و امید به اتمام رسید.

۴۵۰میلیون دلار هزینه توسعه آن بندر شد و زمانی که آقای سعید نژاد مدیر عامل سازمان بنادر بودند اینکار را با موفقیت انجام دادند. هم اکنون گام بعدی اتصال راه آهن از چابهار به زاهدان است. اگر انشاا.. این پروژه به اتمام برسد که هم اکنون روی آن کار میشود و نمیدانم تا پایان این دولت به اتمام می‌رسد یا خیر، ولی اگر اینکار انجام شود آن وقت ما چابهار را به شبکه ریلی وصل میکنیم که به نظر بنده جهش بعدی چابهار بعد از وصل شدن به شبکه ریلی است.

*منطقه آزاد چابهار در چه زمینه‌هایی در خصوص اقتصاد بدون اتکا به نفت میتواند نقش‌آفرینی کند؟

محور اصلی آن فولاد است و هم اکنون طراحی شده که یک فولاد ۱۰میلیون تنی در چابهار دایر شود. شاید اگر این پروژه با موفقیت به جلو برود، اتفاق‌های بزرگی برای توسعه این منطقه بیفتد. یک ۱۰میلیون تنی در بندر عباس همچنین یک ۱۰میلیون تنی هم در چابهار، میتواند استراتژی اقتصاد بدون نفت را محقق کند. سهامداران آن هم مبارکه، گل گهر و چادرملو است که این شرکت‌ها از توانایی‌های بالایی برخوردار هستند.

فولاد ۱۰میلیون تنی چابهار می‌تواند بسیار در توسعه آنجا موثر باشد البته غیر از آن یک فولاد هم اکنون در دست اجرا داریم که سرمایه گذار آن بانک‌ها بودند. هم اکنون یک بخش خصوصی که سهامدار سیمان زابل است آمده ۴۰درصد سهام را گرفته است و پروژه اش را به جلو می‌برد.

امیدوارم سال آینده به بهره برداری برسد و آن هم یک مگامادول یک و نیم میلیون تنی است.

*عملیات اجرایی انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان به ویژه شهر چابهار، آغاز شد؛ این موضوع چه تاثیری در توسعه تنها منطقه اقیانوسی ایران دارد؟

در سواحل جنوبی ما، بهترین راه تامین آب استفاده از آب شیرین کن است و هم اکنون چابهار آب شیرین کن را به اندازه مصرف خودش دارد، ولی برای توسعه و آب رسانی به سایر شهرستان‌های اطراف بایستی این شبکه را گسترش داد. توسعه این زیرساخت، قطعا تاثیر شگرفی در توسعه چابهار از لحاظ اسقرار صناع بالادستی خواهد داشت.

*اخیرا صحبت‌های زیادی درباره جایگزینی مسیر چابهار به جای کانال سوئز مطرح شده است، چگونه میتوان این استراتژی ترانزیتی را به سرعت، عملیاتی کرد؟

این دو به صورت کلی رقیب هم نیستند. مسیر کانال سوئز اهمیت خودش را دارد که یک مسیر بین المللی است و همچنین حجم بسیار بالایی در آن حمل و نقل انجام می‌شود. چابهار در واقع دالان شرق است و اصلا ربطی به آن مسیر ندارد.

چابهار برای حمل و نقل به شمال شرق، شرق، افغانستان و ترکمنستان است؛ لذا دالان حمل و نقل و کریدور شرق به غرب و جنوب شمال محسوب می‌شود.

گفتگو از خاطره حقیقت ناصری

منبع: چابهار تایمز

برچسب ها: چابهار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی