تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
خودرو‌های آتی بازار

شکست عملیات قیمت گذاری خودرو‌های تارا و شاهین

به‌رغم آغاز عرضه دو محصول «تارا» و «شاهین» توسط ایران خودرو و سایپا هنوز این دو محصول جدید راه خود را به بازار خودرو پیدا نکرده اند.

کد خبر: ۸۸۷۱۴
۱۲:۱۸ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

قیمت گذاری خودرو‌های تارا و شاهین

دیدارنیوز ـ بررسی صورت‌های مالی خودروسازان تا پایان اسفند نشان می‌دهد ایران خودرو طی سال گذشته در مجموع ۱۵۳ دستگاه «تارا» تولید کرده‌اند و از این تعداد ۵۴ دستگاه را فاکتور کرده‌اند، ولی بررسی بازار نشان می‌دهد هنوز ردپایی از این خودرو در بازار به دست نیامده است. دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی خودروسازی سایپا نیز تولید هزار و ۷۲۸ دستگاه «شاهین» را در سال ۹۹ نهایی کرده و از این تعداد ۴۶۲ دستگاه را به خریداران تحویل داده است با این حال هنوز از این خودرو هم اثری در بازار نیست.

بعضا آگهی‌های اینترنتی بودند که ادعای فروش خودروی شاهین در مدل صفر این خودرو و یا حواله آن را داشتند، ولی قیمت‌های اعلامی آن‌ها غیر قابل باور بودند.

در شرایطی که هنوز حضور «تارا» و «شاهین» در بازار ملموس نیست و فعالان بازار تاکنون معامله‌ای برای این دو خودرو را در کارنامه خود ثبت نکرده‌اند با این حال دربرخی از پلت‌فرم‌های فروش خودرو حضور «شاهین» محرز شده است. بر این اساس به‌رغم حضور «شاهین» در پلت‌فرم‌های فروش همچنان «تارا» در بازار مجازی خودرو غیبت دارد. اولین نکته‌ای که در بررسی آگهی‌های شاهین در سایت‌های فروش آنلاین جلب توجه می‌کند عدم اعلام قیمت از سوی فروشندگان است.

فروشندگان در قسمت قیمت از کلمه «توافقی» استفاده کرده‌اند. این به آن معناست که هنوز قیمت این محصول در بازار مشخص نیست. در تماس با فروشندگان قیمت‌های متفاوتی برای این خودرو از سوی فروشنده عنوان می‌شود. قیمت‌هایی که گاهی چند برابر قیمت کارخانه‌ای این محصول است.

نکته دیگری که با بررسی آگهی‌های منتشر شده «شاهین» در سایت‌های فروش آنلاین جلب توجه می‌کند پراکندگی عرضه این خودرو در شهر‌های مختلف است، به طور مثال از ۱۰ آگهی که برای شاهین مدل G در یکی از پلت‌فرم‌های فروش خودرو منتشر شده تنها ۳ آگهی مربوط به تهران است و در میان آگهی‌ها شهر‌هایی مانند صحنه در استان کرمانشاه، نیشابور در استان خراسان رضوی، خمینی شهر در استان اصفهان و بجنورد در استان خراسان شمالی دیده می‌شود.

با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته توسط مدیران خودروساز برای تولید این دو محصول به‌نظر می‌رسد طی سال‌جاری شاهد حضور این خودرو‌ها در بازار باشیم با این حال از آنجا که از یک طرف این دو محصول در مراحل ابتدایی تولید قرار دارند و آن طور که باید و شاید نمی‌توان از لفظ «انبوه» برای تولید آن‌ها استفاده کرد و از طرف دیگر عرضه این محصولات در قالب طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان انجام می‌شود؛ بنابراین همچنان دارندگان این خودرو‌ها دست بالا را در تعیین قیمت آن‌ها دارند. با توجه به این شرایط بعید به‌نظر می‌رسد به این زودی‌ها قیمت «تارا» و «شاهین» در بازار کشف شود. در این زمینه یک فعال بازار خودرو به خبرنگار ما می‌گوید که کشف قیمت محصولات جدید، نیازمند تولید بیشتر این خودرو‌ها است.

وی از سوی دیگر عنوان می‌کند که به‌دلیل جدید بودن این محصولات، متقاضیان واقعی خریدار آن بوده‌اند به همین دلیل نایاب بودن آن را در بازار می‌توان به عدم واسطه‌گری در این محصولات نسبت داد.

برچسب ها: قیمت خودرو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی