تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

حمید جاسمیان در خانه ابدی آرام گرفت

مدافع پیشین شاهین و پرسپولیس ساعتی قبل در قطعه نام‌آوران به خاک سپرده شد.

کد خبر: ۸۸۵۳۳
۱۲:۵۸ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

حمید جاسمیان در خانه ابدی آرام گرفت

 

دیدارنیوز ـ سرویس ورزشی: هنوز یک ساعت هم نشده که حمید جاسمیان در خانه ابدی‌اش جای گرفته است. بازیکن بزرگ و خاطره‌ساز شاهین و پرسپولیس عصر دیروز سرانجام آخرین مقاومتش در هم شکست و در برابر کرونا دریبل خورد. حمید جاسمیان متعلق به نسل غول‌های فوتبال ایران در دهه ۳۰ و ۴۰ بود و در پست دفاع آخر به او سیم خاردار می‌گفتند.

او در آبادان، جایی که همیشه مهاجمان و دریبل‌زن‌ها طرفدار داشتند به عنوان یک مدافع باهوش و استخواندار قد برافراشت و روی سر خیلی از فوروارد‌ها سر بلند کرد. حمید خان را کنار زمین فوتبال و در پیست دو و میدانی هم دیده بودند، دونده‌ای که ۱۰۰ متر را سریع‌تر از خیلی از فوتبالیست‌ها می‌دوید و حتی به اردوی تیم ملی دو و میدانی هم دعوت شد.

او اما دنبال توپ دویدن را انتخاب کرد و به کمند کشیدن مهاجمان را. در شاهین آبادان به بلوغ رسید و پرویز دهداری یار دیرین و دوست نامدارش او را به شاهین تهران برد. شد شاگرد مکتب دکتر اکرامی و شاهین. عصر‌ها ساکش را می‌انداخت روی دوشش و می‌رفت تا نارمک و باشگاه شاهین تا از همان‌جا به تیم ملی هم رسید.

«از افتخاراتم این بود که بعد از مرحوم پرویز دهداری، من در شاهین بازوبند کاپیتانی را بستم.» اهل «مَنَم» زدن نبود و آرام و سر به زیر کارش را می‌کرد. شد محبوب بازیکنان شاهین و برای مدیریت میدان برگزیده شد: «در شاهین که بودیم برای انتخاب کاپیتان، خود همایون بهزادی به من رای داد. حمید شیرزادگان خدا بیامرز هم همین طور.  همایون به من رای داد در حالی که اگر فوتبال او ۱۰۰ بود من خودم را برابر او ۵۰ هم نمی‌دانستم.»

 

حمید جاسمیان در خانه ابدی آرام گرفت

سال ۱۳۴۶: رضا وطنخواه، همایون بهزادی، حمید جاسمیان، هادی طاووسی

 

روز وداع با شاهین هم از راه رسید. حمید جاسمیان هم مثل چند نام بزرگ دیگر راهی پرسپولیس شدند: «پیش از بازی شاهین و تهران جوان به خاطر درگیری که بین دکتر اکرامی و رئیس آن زمان فدراسیون پیش آمده بود بازیکنان زیادی مثل هادی طاووسی، محراب شاهرخی، بیوک وطنخواه، همایون بهزادی و حمید شیرزادگان از تیم شاهین اخراج شدند. جمع ما پیشنهاد تأسیس پرسپولیس تهران را به علی عبده دادند و او قبول کرد در نتیجه باشگاه پرسپولیس تأسیس شد.»

پرسولیس هم وجه درخشان دیگری از زندگی حمید جاسمیان بود. او نخستین نفری بود که بازوبند را شایسته‌اش دانستند: «به پرسپولیس هم که آمدیم همین روند ادامه پیدا کرد و من شدم کاپیتان پرسپولیس، در حالی که همایون می‌توانست بازوبند را ببندد و خدا شاهد است که اگر به قدر یک ذره کوچک ناراحتی پیش می‌آمد.»

 

حمید جاسمیان در خانه ابدی آرام گرفت

جاسمیان سه سال در پرسپولیس کاپیتان بود و در کل ۴ سال برای پرسپولیس در پست دفاع آخر بازی کرد. او شماره ۵ تیم بود و به سه عنوان قهرمانی با این تیم رسید. جاسمیان در جریان اولین قهرمانی سرخ‌ها در لیگ تخت جمشید نیز عضوی از تیم پرسپولیس بود و نهایتا با پیراهن پرسپولیس از فوتبال خداحافظی کرد.

صبح امروز، اما حمید جاسمیان در قطعه نام‌آوران به ابدیت پیوست. پیش او نیز نام‌های بزرگ دیگری نیز با بلیت «کرونا» سوار این قطار شدند از مهرداد میناوند و علی انصاریان گرفته تا نادر دست‌نشان که هنوز خاکش سرد نشده. اگر کسی گفت آبادان دیگر استعداد ندارد با نیشخند به او بگویید ۷۰ سال پیش جاسمیان از آنجا پیدایش شد. شاید دیگر چشمی نیست که جاسمیان‌ها را ببیند.




ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی