تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

احمدی‌نژاد برنامه دارد

محمود احمدی نژاد این روزها حضور پررنگی در رسانه‌ها دارد. برای آن‌ها که او را می‌شناسند روشن است که این تحرکات بی‌ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری نیست.

کد خبر: ۸۸۴۳۰
۱۷:۳۹ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

احمدی‌نژاد برنامه دارد

دیدارنیوز: با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، تحرکات سودامندان پاستور شدت می‌گیرد. در این میان، در این روزها، محمود احمدی‌نژاد هم به سبک خود، با تند کردن اظهاراتش علیه دولت خود را به صدر اخبار رسانده است.

احمدی‌نژاد و سوادی پاستور

در حالی به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم که هر روز بر صف داوطلبان کاندیداتوری افزوده می‌شود و مشتاقان قبلی نیز بر تنور فعالیت‌های خود می‌دمند. با این حال، همچنان فضای انتخاباتی داغ شده و نه تصویر روشنی از کاندیدا‌های اصلی جناح‌های کشور به دست آمده است.

در میان تقلا‌های کسانی که به صورت رسمی یا غیررسمی خود را به عنوان کاندیدای انتخابات معرفی کرده‌اند، محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت نهم و دهم ویژگی خاص خود را دارد.

احمدی‌نژاد که بعد از پایان دولتش در سال ۹۲، بار دیگر در سال ۹۶ عزم ورود به انتخابات را کرد، دست از رؤیای بازگشت دوباره به پاستور برنمی‌دارد. او گرچه یک مرتبه ردصلاحیت شده و در این سال‌ها شدیداً مورد حمله اصولگرایان که یاران قدیمش بودند، قرار گرفته، اما آن‌قدر به سبد رأی خود مطمئن است که بدون نیاز به توجه این ملاحظات به سوی انتخابات می‌تازد. استراتژی او همیشه ماندن در صدر اخبار است؛ حالا یا از طریق حمله همه‌جانبه و تند به همه چیز و همه کس، یا از طریق عبور از خط قرمز‌های نظام.

در سال جدید او حمله تندتر به دولت روحانی را در دستور کار گذاشته است. او که در این مدت بر سفر‌های استانی خود افزوده است، هر جا که می‌رود با حمله به سیاست‌های دولت دولت، آن هم با ادبیاتی عامیانه و بدون هیچ دقت کلامی، می‌کوشد جای خود را در دل‌ها باز کند.

یکم اردیبهشت ماه احمد خورشیدی‌فر پدر داماد احمدی‌نژاد که در این روز‌ها در قامت سخنگوی او در موضوع انتخابات عمل می‌کند، تأیید کرد که احمدی‌نژاد برای انتخابات برنامه دارد. او گفت: «آقای احمدی‌نژاد هشت سال رئیس‌جمهور بود و یکسری تجربیات دارد. هشت سال بعد از آن هم کار کارشناسی انجام داده، اطلاعاتش را به روز کرده و تقریباً در همه حوزه‌ها و حوزه‌های مورد نیاز کشور پروژه دارد.» خورشیدی‌فر همچنین، افزود: «فکر کنم برنامه‌شان با هدف عبور از سنگلاخ است. یعنی شرایط کشور را سنگلاخی می‌داند که نیاز است کشور به سلامت از این شرایط عبور کند. تهدیدها، فرصت‌ها، ضعف‌ها و قوت‌ها را تعریف کرده و تعداد زیادی پروژه را تدوین و آماده کرده است.»

اظهارات جنجالی اخیر احمدی‌نژاد

بیشتر اظهارات جنجالی اخیر احمدی نژاد مربوط به سخنرانی‌های او در سفر‌های استانی‌اش است. جایی که گمان می‌کند می‌تواند اقشار پایین جامعه را هدف قرار دهد.

او ۲۹ فروردین در جمع گروهی از مردم استان هرمزگان به برجام حمله کرد و گفت: «همه چیز از مردم پنهان است و برای بیگانه آشکار.» او پیش‌تر درباره قرارداد با چین هم همین حرف را زده بود.

احمدی‌نژاد همچنین، درباره خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز گفته که «عناصر بیگانه در دستگاه اطلاعاتی و امنیتی نفوذ می‌کنند و تهدید‌ها را جابه‌جا می‌کنند. به جای اینکه بگوید رژیم صهیونیستی و مستکبران دشمن و تهدید برای کشور هستند، می‌گوید مردم برای کشور تهدید هستند. به جای اینکه برود راه نفوذ آن‌ها به کشور و آسیب زدن آن‌ها به منافع ملی را ببندد، راه مردم را می‌بندد.»

بعدتر روز یکم اردیبهشت درباره مذاکرات وین اظهار داشت: «من معتقد هستم که در موضوع مذاکرات، یک اتفاق مهمی علیه ملت ایران دوباره دارد شکل می‌گیرد. من که همیشه و از روز اول موافق مذاکرات بودم، همیشه هم مذاکره کردیم. این را بار‌ها هم گفته‌ام. ما چند بار هم از موضع اقتدار برای استیفای حقوق ملت ایران مذاکره کردیم والّا مذاکراتی که نتیجه‌اش تامین حقوق ملت نباشد، این چه مذاکراتی است؟»

احمدی‌نژاد همچنین در دیدار با گروهی از مردم استان اردبیل بار دیگر به برجام و مذاکرات وین حمله کرد و گفت: «رفتند و قرارداد‌هایی بستند و کشور و هسته‌ای را بدون هیچ ثمری فروختند، اما اینک دستشان خالی است و مردم از آن‌ها رویگردان شده‌اند. آن‌ها دوباره راه افتاده‌اند تا بروند مذاکره کنند.»

او همچنین، بالا بردن آمار کرونا در کشور در آستانه انتخابات را مورد سؤال قرار داد و گفت: «هر دو جناح می‌خواهند به بهانه کرونا، مردم را از صحنه تصمیم‌گیری کنار بزنند. یک گروه نگران است و می‌خواهد در فضای کرونا و با کاهش مشارکت مردم در انتخابات، فرد خاص مورد نظر خود را از صندوق در بیاورد و عدم شرکت مردم را هم به کرونا ربط بدهد. یک طرف دیگر هم که دستشان خالی است دوباره رفته‌اند مذاکره کنند و آن هم به سرعت جواب نمی‌دهد، لذا می‌خواهند انتخابات را به عقب بیندازند تا بتوانند شرایط را به نفع خود تغییر دهند.»

فریاد‌ها علیه احمدی‌نژاد

تقریباً تمامی تحلیلگران این دور جدید حمله‌های احمدی‌نژاد به دولت و به خصوص برجام و مذاکرات وین را اظهاراتی انتخاباتی ارزیابی می‌کنند. البته به عبارت دقیق‌تر، تمامی اظهارات احمدی‌نژاد را باید در چارچوب تلاشش برای ماندن در قدرت یا رسیدن به قدرت فهمید.

البته، این تندگویی‌های احمدی‌نژاد گرچه حمله شدید علیه دولت است، کمتر مورد توجه اصلاح‌طلبان بوده است. بلکه بیشتر اصولگرایان و از آن عجیب‌تر یار دیرین خود احمدی‌نژاد یعنی عبدالرضا داوری قرار گرفته است.

داوری به عنوان مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد شناخته می‌شد و جزء معدود کسانی بود که همچنان به او وفادار مانده بود. اما چند وقتی است که او هم از صف یارانش خارج شده و به جمع مخالفانش پیوسته است. برای مثال او در واکنش به اظهارات احمدی‌نژاد در اردبیل گفته است: «احمدی‌نژاد یادش رفته که در پایان دولتش، با همدستی بقایی و از محل اختلاس ارز‌های ۳/۷ میلیون یورویی نیروی قدس سپاه، ۶۲۰۰۰ متر مربع زمین در تنکابن خرید و برای مصارف شخصی و گروهی؛ به نام مجتبی سروش‌پور مدیرکل تشریفات دفترش زد.»

داوری بعدتر هم در مصاحبه‌ای گفته که «احمدی‌نژاد یک ویژگی دارد و آن این است که یک‌سری اطلاعات به اصطلاح متلک‌گونه و به زبان کنایه و بعضاً دروغ را با ادبیاتی عامه‌پسند عرضه می‌کند» و نیز گفته است: «مجموعه احمدی‌نژاد آلوده به فساد اقتصادی است. حکم آقای بقایی را ببینید. مداخلات آقای بقایی و ده‌ها هزار سکه‌ای که در دوره آقای احمدی‌نژاد گرفته شده و سرنوشت نزدیک به دو هزار سکه معلوم نیست.»

البته این ادعا‌ها تا زمانی که رسیدگی قضایی نشوند، محلی از اعراب ندارند، اما به هر حال نشان از تحولاتی در پشت پرده می‌دهند. برای مثال خورشیدی‌فر در همان مصاحبه گفته که «داوری برای دستگاه‌های امنیتی کار می‌کند».

در همین چند روز، برخی اصولگرایان هم علیه احمدی‌نژاد موضع گرفته‌اند که امر تازه‌ای نیست. آن‌ها از نیمه‌های دولت دوم احمدی‌نژاد از او فاصله گرفتند و با گذشت زمان این فاصله گرفتن شدت مضاعف هم یافت. با این حال، نکته مشترک برخی از اظهارات اصولگرایان نشان از خط مشترک تحلیلی در آن‌ها می‌دهد. اصولگرایان دیگر احمدی‌نژاد را اپوزیسیون می‌بینند.

ناصر ایمانی تحلیلگر سیاسی اصولگرا همین دیروز گفته که «مواضعی که آقای احمدی نژاد در یکی دو ماه اخیر اتخاذ کرده نشان می‌دهد که نمی‌خواهد صلاحیتش تأیید بشود. کسی که می‌خواهد تأیید صلاحیت بشود، لااقل از چهار پنج ماه پیش از انتخابات مواضع تند و رادیکال خود را مخفی نگه می‌دارد. اما او نمی‌خواهد رئیس جمهور بشود و می‌خواهد شورای نگهبان او را ردصلاحیت کند تا مواضع تندتر بگیرد.» ایمانی افزوده که «او در حال آماده‌سازی خود برای زمان و شرایطی است که حکومت بدین شکل نباشد که البته آنگونه نخواهد شد. او اکنون در حال به وجود آوردن شکل جدیدی از اپوزیسیون در کشور است که آن هم اپوزیسیون داخلی است.»

در یادداشتی در روزنامه جمهوری به شماره دوم اردیبهشت آمده است: «اگرچه ممکن است بخشی از اپوزیسیون برانداز معتقد باشند که این مواضع احمدی‌نژاد، ساختگی و برای انتقال لیدری اپوزیسیون به داخل کشور باشد و وی در نهایت در چارچوب نظام رفتار می‌کند، اما برای کسانی که وی را از نزدیک و به طور عمیق می‌شناسند، رفتار امروز احمدی‌نژاد روی دیگر همان سکه دیروز است و افراطیون عاقبت به تفریط می‌رسند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی