تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
سخنگوی سازمان انتقال خون:

اهدای خونِ هیجانی جایگزین اهدای خونِ مسئولانه اشده است/ خون‌دهی باید به صورت مستمر باشد

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور گفت: سال‌هاست که اهدای خون هیجانی جای خود را به اهدای خون مسئولانه و آگاهانه در کشور داده است.

کد خبر: ۸۸۲۲۸
۱۶:۱۹ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰

اهدای خون

دیدارنیوز ـ بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با اشاره به ضرورت اهدای پلاسما از سوی بهبودیافتگان مبتلا به کرونا، بیان کرد: در حال حاضر و در دنیا استفاده و تزریق پلاسمای غنی از آنتی‌بادی بهبودیافتگان کرونا به بیماران بستری در بیمارستان که در اوایل دوره بیماری خود هستند و یا بیماران بستری که دارای بیماری زمینه‌ای با نقض تولید آنتی‌بادی بر علیه کرونا هستند، رایج است.

وی ادامه داد: به مبتلایان کرونا تاکید می‌کنیم، ۲۸ روز بعد از بهبود بیماری برای اهدای پلاسما اقدام کنند. در این مدت بیشترین اهدای پلاسما به تهران، آذربایجان غربی، یزد، خوزستان و اطفهان مربوط بوده است.

حاجی بیگی ضمن تشکر از اهداکنندگانی که همیشه همراه نیازمندان خون کشور هستند، افزود: بیشترین میزان اهدای خون در سال گذشته به استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی، اصفهان، مازندران و خوزستان مربوط است.

وی گفت: عزیزانی که دارای گروه خونی منفی هستند، خواهش ما این است که اقبال و توجه بیشتری به اهدای خون داشته باشند، در کشور ۱۰ درصد اهدا کنندگان دارای گروه خونی منفی هستند که آمار پایینی است.

حاجی بیگی ادامه داد: افرادی که گروه خونی o منفی هستند، به عنوان دهندگان عمومی محسوب می‌شوند که نیاز به این گروه خونی قابل اهمیت است.

وی بیان کرد: در سال ۹۹ نزدیک به یک میلیون و نهصد و چهار هزار واحد خون اهدا شد که به علت شیوع کرونا اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۸ درصد کاهش داشت.

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه در کشور ما از سن ۱۸ سالگی تا ۶۰ سالگی می‌توان خون اهدا کرد، ادامه داد: اهداکنندگان مستمر خون حداقل در سال دو بار خون اهدا می‌کنند که افراد ۱۸ تا ۲۵ سال ۱۷ درصد و ۲۶ تا ۳۵ سال ۳۸ درصد، ۳۶ تا۴۵ سال ۲۷ درصد و ۴۶ تا ۵۵ سال ۱۵ درصد و ۵۶ تا ۶۰ درصد ۳ درصد خون اهدا می‌کنند.

وی گفت: بیشترین میزان اهدای خون در کشور را ۲۶ تا ۳۵ ساله‌ها شامل می‌شوند و ایران به عنوان اولین کشور منطقه مدیترانه شرقی توانست در سال ۲۰۰۷ میلادی به شاخص ۱۰۰ درصد اهدای خون داوطلبانه و بدون چشمداشت دست پیدا کند.

حاجی بیگی بیان کرد: در مراکز انتقال خون نباید کیفیت فدای کمیت شود و توجه داشته باشید، بهترین محل ذخیره سازی خون در رگ‌های اهداکنندگان است تا هر وقت به خون و فرآورده‌های آن احتیاج پیدا کردیم مردم یار و یاور سازمان انتقال خون باشند.

وی افزود: اهدای خون باید همیشگی و به صورت مستمر باشد، با توجه به نیاز بیمارستان‌ها به پلاکت که یکی از فرآورده‌های مشتق خون است، این فراورده در خارج از بدن و درون کیسه‌های خون تا سه روز پایدار است.

حاجی بیگی با اشاره به نیاز جدی بعضی بیماران به خون، ادامه داد: ۲۰ درصد خون تهیه شده در کشور به مصرف بیماران تالاسمی می‌رسد، بنابراین اهدای خون باید به صورت روزانه باشد و سال‌هاست که اهدای خون هیجانی جای خود را به اهدای خون مسئولانه و آگاهانه در کشور داده است.

وی در پایان در مورد شرایط اهدای خون گفت: افرادی که قصد اهدای خون دارند، باید وزن آن‌ها بالای ۵۰ کیلوگرم باشد و آقایان در سال ۴ بار و خانم‌ها به دلیل مسائل فیزیولوژیک سه بار در سال می‌توانند اهدای خون انجام دهند، ولی افرادی که عمل جراحی قلب باز داشتند و یا زنان شیر ده از اهدای خون معاف هستند، چرا که سلامت اهدا کنندگان برای سازمان انتقال خون بسیار مهم است.

منبع: ایلنا
برچسب ها: اهدای خون
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی