تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

اظهارات بایدن در اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی

رئیس جمهور آمریکا در افتتاحیه اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی که به صورت مجازی برگزار شده بر تعیین کننده بودن دهه جاری برای جلوگیری از پیامدهای بحران آب و هوایی تاکید کرد.

کد خبر: ۸۷۹۹۲
۱۲:۱۶ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰

 بایدن

دیدارنیوز - جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی را با فراخواندن رهبران جهان برای گام برداشتن در این چالش افتتاح کرد؛ اجلاسی که بصورت مجازی و با شرکت ۴۰ نفر از رهبران جهان، طی دیروز پنجشنبه و امروز جمعه در جریان است.
بایدن در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس گفت: دانشمندان به ما می‌گویند که این دهه‌ای تعیین کننده است. این دهه‌ای است که باید تصمیم بگیریم تا از بدترین پیامدهای بحران آب و هوایی جلوگیری کنیم.
بایدن که کشورش میزبانی این نشست را برعهده دارد، آمریکا را متعهد کرد که هدف بلند پروازانه‌ای برای به نصف رساندن میزان انتشار گازهای کربنی تا سال ۲۰۳۰ - نسبت به سال ۲۰۰۵ - داشته باشد.
این وعده تازه حدود دو برابر قولی است که آمریکا قبلا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما داده بود.
رئیس جمهور آمریکا در عین حال خاطرنشان کرد که آمریکا مسئول کمتر از ۱۵ درصد از انتشار این گازها در جهان است و به تنهایی نمی‌تواند این اقدام را انجام دهد. بایدن از رهبران ۴۰ کشور جهان خواست تا هرچه زودتر دست به کار شوند.
با این حال رهبران چین و هند در این اجلاس قول تازه ای ندادند.
به گزارش بی.بی.سی بایدن گفت: ما باید تلاش کنیم میزان افزایش دمای زمین را ۱.۵ درجه سانتیگراد نگاه داریم. اگر دما از این بالاتر رود به معنی آتش سوزی های مکرر و شدید، سیل ها، خشکسالی ها، امواج گرما و طوفان‌های شدید استوایی خواهد بود که به ساکنان زمین ضربه خواهد زد، زندگی ها را ویران خواهد کرد و نان شب مردم را قطع خواهد کرد.
او گفت اقدام فوری برای مقابله با تغییرات اقلیمی یک "فریضه اخلاقی و اقتصادی" است.
بایدن بیان داشت: نشانه ها کاملا روشن و غیرقابل تردید هستند، دانش تغییر اقلیم غیرقابل انکار است، و هزینه بی عملی دائم درحال افزایش است. آمریکا صبر نمی کند. ما مصمم هستیم اقدام کنیم.
بوریس جانسون در سخنرانی خود در این کنفرانس تصمیم دولت بایدن برای به نصف رساندن تصاعد گازهای گلخانه ای تا ۲۰۳۰ را "تغییر دهنده معادلات" توصیف کرد.
او همچنین گفت: "ما می‌توانیم با کمک هم در سراسر جهان موفق شویم. ثروتمندترین کشورها باید گرد هم آیند و از تعهد ۱۰۰ میلیارد دلاری که در سال ۲۰۰۹ داده بودند فراتر بروند."
ناتانیل کوهِین از "صندوق دفاع محیط زیست" در استقبال از تصمیم دولت آمریکا گفت: "این هدف با آنچه علم می گوید باید برای قرار دادن زمین در مسیر یک اقلیم ایمن انجام دهیم سازگار است، و آمریکا را از نظر بلندپروازی اقلیمی در خط مقدم در کنار برخی دیگر از کشورها قرار می دهد."
اگر آمریکا بخواهد به این هدف برسد باید تغییرات عمده ای در ساختارها و رفتارها ایجاد شود. زغال باید از سبد سوخت های مورد استفاده برای تولید برق حذف شود و اتومبیل های پرمصرف و کامیون ها باید با خودروهای الکتریکی جایگزین شوند.
آمریکا امیدوار است که طرح جدید بلندپروازانه این کشور، چین، هند و دیگر کشورها را قبل از نشست مهم دیگری که قرار است در ماه نوامبر در گلاسکو برگزار شود، به انجام اقدامات بیشتر ترغیب کند.
اما به گفته خبرنگاران با توجه به منفک بودن برخی از سیاست‌های آمریکا، تردیدهایی در مورد توانایی این کشور در مورد عملی شدن این هدف وجود دارد.
کانادا، ژاپن و کره جنوبی هم از جمله کشورهایی هستند که قول های تازه ای داده اند.
اما تعهد کانادا برای محدود کردن تصاعد کربن به اندازه ۴۰-۴۵ درصد تا ۲۰۳۰ با انتقاد فوری فعالان روبرو شد.
هِلِن مانتفورد از موسسه منابع طبیعی جهان گفت: "هدف جدید کانادا برای کاهش تصاعد تا ۲۰۳۰ از تعهد قبلی این کشور فراتر می رود، اما برای پرهیز از رسیدن این گازها به سطح خطرناکی از گرمایش کافی نیست."
یوشیهیده سوگا نخست وزیر ژاپن گفت که کشورش "آماده است رهبری خود را در زمینه اقلیم نشان دهد."
سوگا گفت که ژاپن تا سال ۲۰۳۰ نسبت به ۲۰۱۳ حدود ۴۶ درصد از گازهای گلخانه ای خود خواهد کاست. این کشور قبلا فقط قول کاهش ۲۶ درصدی تا ۲۰۳۰ را داده بود.
کره جنوبی هم در قولی تازه گفت که به تامین مالی پروژه های ساخت نیروگاه های زغالی در خارج پایان خواهد داد.
شی جینپینگ، رئیس جمهور چین، که از شرکت کنندگان در این نشست است، بار دیگر بر تعهد این کشور مبنی بر کاهش روند کاهش گازهای گلخانه‌ای و رساندن این کشور از نظر تصاعد این گازها تا سال ۲۰۶۰ به سطح خنثی تاکید کرد.
او گفت: "ما محدودیت های شدیدی بر پروژه های تولید برق از زغال اعمال خواهیم کرد. ما افزایش مصرف زغال را در چهاردهمین برنامه پنج ساله به شدت محدود خواهیم کرد و در دوره پنج ساله بعدی مصرف آن را کاهش خواهیم داد."
این احتمالا بعد از سال ۲۰۲۶ خواهد بود.
نارندرا مودی، نخست وزیر هند هم استدلال کرد که میزان تصاعد سرانه کربن این کشور ۶۰ درصد کمتر از میانگین جهانی است.
او گفت که تغییرات در سبک زندگی باید نقش مهم تری در محدود کردن تغییر اقلیم بازی کند. با این حال او قول تازه ای در مورد مهار تصاعد نداد.


منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی