تیتر امروز

عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد/ مخالفت چین با تشدید تنش‌ها
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد/ مخالفت چین با تشدید تنش‌ها

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
راهکار‌های پزشکی- اجتماعی

گذر از عبور موج چهارم کرونا با جدی انگاشتن، رعایت پروتکل‌ها و قرنطینه

«حسین پژم»، پزشک بخش مراقبت‌های ویژه از بیماران کرونایی در یکی از مراکز درمانی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: گذشتن از پیک چهارم کرونا منوط به جدی انگاشتن دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه است.

کد خبر: ۸۷۹۱۶
۱۲:۵۶ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

 موج چهارم کرونا رعایت پروتکل‌ها و

دیدارنیوز ـ بیش از یک سال از ورود کرونا به کشورمان می‌گذرد و تا کنون سه پیک از آن را گذرانده‌ایم این در حالی است که بسیاری عزیزانی را به دلیل ابتلا به این ویروس از دست داده و یا رنج بسیاری را متحمل شده‌اند. اکنون در شرایطی به سر می‌بریم که پیک چهارم کرونا آغاز شده و نسبت به پیک‌های قبلی با شدت بیشتر پیش می‌رود. بطوریکه روزانه بیش از ۴۰۰ نفر جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند. با این حال همچنان بسیاری هستند که این بیماری را جدی نمی‌انگارند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. بسیاری از پزشکان و متخصصان معتقد هستند گذشتن از این شرایط خطرناک منوط به رعایت سفت و سخت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت قرنطینه است. اهمیت پرداختن به این نکته سبب شد با حسین پژم، پزشک به گفتگو بنشینیم

در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید:

آغاز پیک چهارم کرونا و دلایل آن

دکتر پژم که در مرکز منتخب کرونای تاکستان به درمان بیماران کرونایی مشغول است، در خصوص دلایل آغاز پیک چهارم کرونا گفت: علت این است که مردم در اسفند و تعطیلات دستورالعمل‌ها، پروتکل‌ها، فاسله گذاری اجتماعی و قرنطینه را رعایت نکردند و در نتیجه منجر به شرایطی شد که اکنون شاهد آن هستیم. قطعا تصمیمات بالادستی اتخاذ شده در این ایام هم بی تقصیر نبودند. در تعطیلات نوروز جاده‌ها باز بود. مشاغل مختلف کنترل دقیق نشد و در مورد دید و بازدید عید فرهنگ سازی و تبلیغ مناسب انجام نشد و می‌شود گفت که مساله کرونا از سوی عموم جدی گرفته نشد. مردم هم بعد از یکسال و چند ماه که از شیوع این بیماری می‌گذشت و واقعا خسته شده بودند، رعایت بسیاری از پروتکل‌ها را رها کردند ودر نتیجه وضعیت به جایی رسید که اکنون در آن بسر می‎بریم.

راهکار‌هایی برای گذراندن پیک چهارم کرونا

پژم در خصوص راهکار‌هایی برای گذراندن پیک چهارم کرونا گفت: قطعا اوضاع با کنترل بیشتر و رعایت قرنطینه بهتر می‌شود. تعطیلی برخی مشاغل، ممنوعیت برگزاری هر نوع مراسم اعم از مذهبی، ختم یا مراسم شادی و حضور در ادارات و قرنطینه شدن شهر‌ها و جلوگیری از مسافرت‌ها و رفت و آمد‌های غیر ضروری قطعا اوضاع را بهبود می‌دهد، اما مهم آسیب‌هایی است که در این مدت برای مردم اتفاق می‌افتد. بسیاری عزیزانی را از دست می‌دهند و بسیاری به این بیماری مبتلا می‌شوند. همچنین عوارضی که این بیماری دارد، قابل جبران نیست، اما باید دانست که شرایط هم در این وضعیت باقی نمی‌ماند.

پژم گفت: ما از این پیک هم می‌گذریم، اما مهم هزینه‌هایی است که برای این ماجرا داده و می‌دهیم. اما باید بدانیم کادر درمان (پزشکان، پرستاران) هم درگیر این بیماری و مبازره با آن هستند و در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و یا مراکز منتخب کرونا فعایت می‌کنند، این افراد هم تحت فشار بسیاری هستند و فشار‌های روحی و جسمی بسیاری به آن‌ها وارد شده و می‌شود. عده‌ای از آن‌ها به دلیل شرایط سخت مردم و درگیری با ویروس بیمار و عده‌ای جان خود را از دست داده‌اند؛ لذا نه تنها باید بدانیم که با ادامه دار شدن همه گیری بیماری آسیب‌های بسیاری را شاهد خواهیم بود بلکه باید بدانیم تنها در صورت رعایت پروتکل‌ها و داشتن امید است که می‌توانیم از پس این شرایط برآییم.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روز اول اردیبهشت ماه اعلام کرد: ۲۴ هزار و ۸۸۶ بیمار جدید کرونا در شبانه روز گذشته شناسایی شد و با فوت ۳۸۸ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۷ هزار و ۹۱۳ نفر رسید.

منبع: ایرنا
برچسب ها: کرونا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی