تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
افزایش شکاف میان احزاب محافظه‌کار آلمان و امیدواری سبز‌ها

گام بلند «لاشت» برای جانشینی «مرکل»

کد خبر: ۸۷۶۵۱
۱۱:۱۱ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

 «لاشت»  «مرکل»

دیدارنیوز - سه ماه پس از آنکه «آرمین لاشت» به رهبری اتحاد دموکرات‌مسیحی آلمان برگزیده شد تا به جای «آنگلا مرکل» رهبری مهم‌ترین اتحاد سیاسی آلمان طی دو دهه اخیر را در اختیار بگیرد، این سیاست‌مدار ۶۰ ساله موفق شد در رقابتی درون‌حزبی نظر مثبت اعضای ارشد و محافظه‌کار دموکرات مسیحی آلمان برای نامزدی سمت صدراعظمی این کشور در انتخابات ماه سپتامبر ۲۰۲۱ را هم جلب کند. اتحاد دموکرات‌مسیحی آلمان پس از هفته‌ها بحث و رایزنی از نامزدی «آرمین لاشت» رهبر این حزب برای کسب مقام صدراعظمی حمایت کردند. لاشت پس از دو نوبت بحث آنلاین و رقابت با «مارکوس شودر» رئیس اتحاد سوسیال‌مسیحی در ایالت باواریا که مهم‌ترین ایالت آلمان محسوب می‌شود، توانست این نامزدی را کسب کند. ۷۷.۵ درصد اعضای کمیته اجرائی حزب دموکرات‌مسیحی به نفع نامزدی لاشت رأی دادند. این در حالی بود که نظرسنجی‌ها در میان شهروندان آلمانی، نشانگر اقبال بیشتر آن‌ها به مارکوس شودر بود. رقابت میان این دو حزب «برادر» مسیحی محافظه‌کار در آلمان، از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون کم‌سابقه بوده است. شرایط فعلی و تفاوت جدی میان نظر پایگاه اجتماعی محافظه‌کاران و دو حزب نماینده این جریان، در غیاب آنگلا مرکل، نشانگر مسیر دشوار راست میانه آلمان برای حفظ قدرت سیاسی است. راست‌های میانه در حدود ۵۰ سال اخیر قدرت را در آلمان در دست داشتند. این موفقیت درون‌حزبی، لاشت را یک گام دیگر به جانشینی مرکل در جایگاه صدراعظمی آلمان نزدیک‌تر کرد. خانم مرکل از نوامبر ۲۰۰۵ صدراعظم آلمان است و تأثیرگذارترین زن جهان و قدرتمندترین رهبر اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. مرکل اعلام کرده که قصد کناره‌گیری از قدرت را دارد و پس از انتخابات ماه سپتامبر از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد. خروج مرکل ۶۶ ساله از قدرت در زمانی صورت می‌گیرد که چالش‌های متعددی پیش‌روی اتحاد دموکرات‌مسیحی قرار دارد و تبعات همه‌گیری کرونا باعث کاهش محبوبیت این حزب نزد افکار عمومی شده است. در یک سال اخیر و در پی اقدامات آشفته و ناهماهنگ دولت مرکل در کنترل بیماری، موقعیت اتحاد دموکرات‌مسیحی در نظرسنجی‌ها به طور متناوب نزول کرده و در کنار آن خروج قریب‌الوقوع مرکل پس از ۱۶ سال از صدراعظمی آلمان، باعث بروز شکاف و تنش میان محافظه‌کاران و دیگر احزاب آلمانی شده است. پرونده فساد مالی تعدادی از اعضای اتحاد محافظه‌کاران بر سر سفارش ماسک برای استفاده عمومی هم از دیگر دلایل کاهش محبوبیت این حزب به شمار می‌آید.

با وجود نظر مثبت مقام‌های ارشد اتحاد دموکرات‌مسیحی به نامزدی لاشت، هنوز معلوم نیست آیا سوسیال‌مسیحی‌های ایالت باواریا از این تصمیم حمایت خواهند کرد یا خیر. همین امر هم حضور نامزد واحد محافظه‌کاران برای تشکیل دولت پس از انتخابات پارلمانی سراسری پیش‌رو را در ابهام فرو برده است. نظرسنجی مؤسسه «فورسا» در هفته گذشته نشان می‌داد که ۲۷ درصد از مردم آلمان از اتحاد محافظه‌کار حمایت می‌کنند و سبز‌ها هم به عنوان مهم‌ترین حزب مخالف دولت نظر مثبت حدود ۲۳ درصد را به دست آورده‌اند. حمایت چهره‌های ارشد اتحاد دموکرات‌مسیحی از لاشت ۶۰ ساله پیام‌های درون‌حزبی هم داشت. آن‌ها موقعیت حزب را بالاتر از نظر افکار عمومی قرار دادند و فردی را برای نامزدی صدراعظمی مناسب دانستند که از نگاه افکار عمومی محبوبیت زیادی ندارد. مارکوس شودر ۵۴ ساله با سن کمتر محبوبیت بیشتری دارد و زمان بیشتری می‌تواند بر اتحاد محافظه‌کاران حکمرانی کند، اما از نگاه مقام‌های ارشد اتحاد حاکم، لاشت توانایی حفظ میراث مرکل را دارد. این در حالی است که او طی یک سال اخیر یکی از اعضای دولت مرکل در مقابله با ویروس کرونا بود و عملکردی سؤال‌برانگیز داشت. براساس تازه‌ترین نظرسنجی ARD، شودر از حمایت حدود ۷۲ درصد از رأی‌دهندگان محافظه‌کار برخوردار بود و لاشت تنها ۱۷ درصد از افکار عمومی را با خود همراه کرد. چنین اختلافی در نگاه افکار عمومی به این دو سیاست‌مدار محافظه‌کار می‌تواند نشان از بروز اختلاف و تنش میان احزاب محافظه‌کار در ماه‌های منتهی به انتخابات باشد.

با وجود اینکه هنوز موضع سوسیال‌مسیحی‌های ایالت باواریا نسبت به نامزدی لاشت مشخص نیست و احتمال افزایش شکاف میان این دو حزب «برادر» وجود دارد، اما شودر نامزد پیشنهادی سوسیال‌مسیحی‌ها ساعاتی قبل از رأی‌گیری و زمانی که دریافت شانسی برای پیروزی در برابر لاشت ندارد اعلام کناره‌گیری و اعلام کرد این رأی‌گیری را می‌پذیرد و نامزدی لاشت را به رسمیت خواهد شناخت.

در طرف دیگر هم حزب سبز آلمان که اختلاف ناچیزی با محافظه‌کاران در نظرسنجی‌ها دارد و هنوز از پیروزی در انتخابات ناامید نشده هم «آنالنا بائربوک» را به عنوان گزینه خود برای صدراعظمی در انتخابات پیش‌رو در ۲۶ سپتامبر معرفی کرد. این اولین بار در عمر ۴۰ ساله این حزب است که گزینه‌ای را برای صدراعظمی معرفی کرده است. سبز‌ها با آگاهی از بروز شکاف و تنش میان محافظه‌کاران امید دارند که تعداد نامزد‌های محافظه‌کار بیش از یک نفر باشد تا با شکسته‌شدن آرای جریان قدرتمند، فرصت برای به قدرت رسیدن آن‌ها برای نخستین بار فراهم شود. حزب سبز آلمان قبل از رأی‌گیری درون‌حزبی اتحاد دموکرات‌مسیحی آلمان اعلام کرد که آنالنا بائربوک، ۴۰ ساله، نامزد این حزب برای گرفتن قدرت از آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در انتخابات پیش‌رو خواهد بود. خانم بائربوک، احتمالا تنها نامزد زن در این رقابت خواهد بود.

سن بائربوک به اندازه عمر حزب سبز آلمان است و هر دو در سال ۱۹۸۰ متولد شده‌اند. بائربوک فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی دانشگاه هامبورگ و رشته علوم سیاسی و حقوق عمومی دانشگاه اقتصاد لندن است. آنالنا بائربوک برای کسب نامزدی این حزب توانست روبرت هابک دیگر رهبر حزب سبز‌ها را شکست دهد. بائربوک دو سال پیش، در همراهی با روبرت هابک، هدایت حزب سبز‌ها را برعهده گرفت.

بائربوک در سخنرانی خود پس از نامزدی حزب سبز‌ها اعلام کرد که «موضوع بر سر تغییر است و نه بر سر وعده». او تأکید کرد که مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی مسائلی نیستند که بتوان به آن‌ها به گونه‌ای محدود پرداخت. به باور او پرسش‌های ناظر بر تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین، پاسخ‌های جامع و قطعی را طلب می‌کنند. بائربوک بر پیشبرد برنامه دیجیتالی‌کردن آلمان تأکید کرد و خواستار محدودکردن بیش از پیش گاز‌های گلخانه‌ای شد.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، حزب سبز حدود ۲۳ درصد آرا را در اختیار دارد و بعد از اتحاد محافظه‌کاران حاکم شامل دموکرات‌مسیحی‌ها و سوسیال‌مسیحی‌ها در جایگاه دومین حزب برای کسب اکثریت کرسی‌های پارلمانی قرار دارد.

منبع: شرق
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی