تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

اعلام کاندیداتوری نمایندگان مجلس یازدهم؛ سودای پاستور در بهارستان

محمد باقر قالیباف، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، احمد امیر آبادی فراهانی، علی نیکزاد اعضای هیئت رئیسه مجلس هستند که به نظر تمایل به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دارند. بالانشینان بهارستان به نظر چشم به بهارستان دارند.

کد خبر: ۸۷۳۸۴
۱۹:۵۸ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۰

هیئت رئیسه مجلس نامزد انتخابات ریاست جمهوری

دیدارنیوز: رقبای صحنه انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم هنوز نامشخص هستند، اما اعلام کاندیدتوری برای این انتخابات کم نبوده است. جالب آن که در میان کاندیدا‌هایی که یا رسماً خود اعلام کرده‌اند که قصد کاندیداتوری دارند و یا گمانه‌زنی‌هایی درباره تمایل آن‌ها به کاندیداتوری وجود دارد، نمایندگان مجلس یازدهم هم وجود دارند.

صف کاندیدا‌ها در مجلس

این روز‌ها موضوع انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم به موضوع روز و مسئله مورد بحث محافل سیاسی تبدیل شده است. در حالی که در شبکه‌های اجتماعی هر روز محل بحث و گاه نزاع بر سر کاندیدا‌های اصلی رقابت انتخاباتی پیش رو هستند و رسانه‌های رسمی و غیررسمی در حال گمانه‌زنی، هنوز کیستی رقبای اصلی انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در هاله کاملی از ابهام قرار دارد.

البته، این مسئله اصلاً بدین معنا نیست که کسی برای این عرصه اعلام آمادگی نکرده است. بلکه از نیمه دوم سال قبل اعلام کاندیداتوری‌ها شروع شده بود. تا کنون کسانی، چون حسین دهقان، محسن رهامی، مصطفی کواکبیان، فریدون عباسی، سعید محمد، محمد غرضی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و ... رسماً اعلام کردهاند که در این انتخابات کاندیدا خواهند شد.

با این حال، کمتر کسی این نام‌ها را کاندیدا‌های اصلی عرصه انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم میداند. کاندیدا‌های که تحلیل‌ها بر آن است آن‌ها مدعیان انتخابات هستند، هنوز در سکوت به سر می‌برند. ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف از آن جمله هستند.

به علاوه، دیگرانی، چون محسن رضایی، مصطفی میرسلیم، عزتالله ضرغامی، محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری هم نام‌هایشان مطرح است که هر کدام وضعیت خاص خود را دارند. رضایی به وضوح قصد کاندیداتوری دارد، با این حال، بعید است که کاندیدای اصلی جناح اصولگرا باشد. میرسلیم کاندیدای حزب مؤتلفه اسلامی است که در انتخابات پیشین نیز کاندیدا شد. با این حال، مؤتلفه به جز چهار گزینه احتمالی دیگر هم مطرح کرده و البته که تصریح دارد که معرفی کاندیدای اختصاصی به منظور تبلیغ مواضع حزبی است، نه به قصد پیروزی. ضرغامی هم تاکنون بار‌ها برای آمدن به صحنه انتخابات اعلام آمادگی کرده، اما هنوز تصمیم خود را به صورت قاطع نگرفته و بعید است که او هم کاندیدای اصلی اصولگرایان بشود. گرچه که شورای وحدت از او نیز همچون رضایی برنامه انتخاباتی گرفته است. محسن هاشمی کاندیدای است که حداقل بخشی از حزب کارگزاران سازندگی به عنوان یکی از احزاب اصلی اصلاح‌طلب به او گرایش دارد. با این حال، اصلاً نمی‌توان پیش‌بینی کرد که او کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان باشد. این اسحاق جهانگیری است که نامش بیشتر و جدی‌تر مطرح است.
در این میان تنها کسی که تکلیف یکی از جناح‌ها با او کاملاً روشن است، ابراهیم رئیسی است. همه اصولگرایان متفق‌القول هستند که در صورت آمدن رئیسی از او حمایت می‌کنند و البته که آن‌ها معتقدند او احتمال رأی‌آوری‌اش زیاد است. با این حال، این خود رئیسی است که هنوز تکلیف اصولگرایان را روشن نکرده است و برای آمدن به صحنه وعده‌ای نداده است.

در سوی دیگر، محمدباقر قالیباف قرار دارد. او تمایل مشهود زیادی به کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری دارد و آرزوی او برای رسیدن به پاستور شهره خاص و عام است. اما قالیباف می‌داند که در صورتی که رئیسی کاندیدا شود، او شانسی برای گرفتن حمایت اصولگرایان ندارد. در نتیجه، فعلاً منتظر است تا رئیسی تکلیف را روشن کند.

هیأت رئیسه مجلس در انتخابات ریاست جمهوری

عجیب آن است که محمدباقر قالیباف تنها نماینده مجلسی نیست که سودای رفتن به پاستور را دارد. تا کنون یکی از نایبان رئیس مجلس یعنی امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز رسماً اعلام کاندیداتوری کرده است.

انتخابات مجلس یازدهم اسفند ماه سال ۱۳۹۸ برگزار شد. هنوز چندی از برگزاری انتخابات نگذشته بود و هنوز نمایندگان جدید راهی بهارستان نشده بودند که رقابت سنگین بر سر ریاست مجلس آغاز شد. در آن زمان، جبهه پایداری حزب متبوع قاضی زاده هاشمی مخالف ریاست قالیباف بر مجلس بود. همان‌گونه که مخالف قرار گرفتن در لیست مشترک انتخاباتی با او بود. آن‌ها برای عقب نشاندن قالیباف از صحنه رقابت ریاست مجلس، میثاق نامه‌ای علم کردند که از نماینده داوطلب کاندیداتوری هیأت رئیسه مجلس میخواست به رأیی که از مردم گرفته متعهد باشد و برای رفتن به پاستور مجلس را ترک نکند. قالیباف، اما در نهایت این میثاق نامه را امضا نکرد. حالا، ولی اولین کسی که از هیأت رئیسه مجلس یازدهم عزم رفتن به پاستور کرده است، شخص قاضی‌زاده پیگیر اصلی آن میثاق نامه است.

قاضی زاده روز پانزدهم فروردین ماه اعلام کرد که قصد دارد کاندیدای ریاست جمهوری شود. البته، پیش از این خبری از تصمیم قاطع نیکزاد برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد. خبری که نیکزاد آن را رد نکرده است. چهاردهم فروردین گفته شد که پس از دیدار عباس جهانگیرزاده نماینده مجلس با اعضای جبهه ایستادگی اردبیل مشخص شد که علی نیکزاد نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.

بنابراین، علاوه بر رئیس مجلس، دو نایب رئیس مجلس یازدهم هم تاکنون به صورت رسمی یا نیمه رسمی قصد کاندیداتوری‌شان مشخص شده است.

جالب‌تر آن‌که چندی بعد، احمد امیرآبادی فراهانی دیگر عضو هیأت رئیسه مجلس هم از قصدش برای کاندیداتوری خبر داد. او روز ۲۳ فروردین ماه از استعفای خود از هیأت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و گفت: «به دلیل این‌که قرار است در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ثبت نام کنم، لازم بود تا از این هیئت استعفا بدهم.»

البته، امیرآبادی دو روز بعد این موضوع را تکذیب کرد و گفت که رسانه‌ها اشتباه برداشت کرده‌اند و او فقط قصد کمک به جبهه انقلاب در این انتخابات را دارد و به همین دلیل استعفا داده است.

در هر حال، با در نظر گرفتن این که امیرآبادی هم کاندیدای ریاست جمهوری نشود، احتمال این که رئیس و دو نایب رئیس مجلس در ایام انتخابات به علت کاندیداتوری شدیداً درگیر باشند، وجود دارد و این عملاً یعنی تعطیلی مجلس و اگر حتی هیچ کدام هم کاندیدا نشود، از همین الان می‌توان مطمئن بود که آن‌ها شدیداً درگیر کمپین‌های انتخاباتی هستند.

مجلس انتخاباتی

اما مجلس یازدهم خیلی بیش از این درگیر انتخابات ریاست جموری است. به جز اعضای هیأت رئیسه، برخی از نمایندگان هم تاکنون رسماً اعلام کردهاند که در این انتخابات کاندیدا خواهند شد. فریدون عباسی نماینده مردم کازرون اولین نماینده مجلس یازدهم بود که در بهمن ماه سال گذشته اعلام کرد در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا می‌شود. مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب مجلس یازدهم هم که در زمستان پارسال گفته بود ممکن است کاندیدای ریاست جمهوری شود، روز ۲۳ فروردین ماه از برنامه انتخاباتی خود پرده برداشت. پزشکیان از جمله کسانی است که حدس‌های جدی‌ای زده می‌شود که کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان باشد.

ماجرای تلاش برخی نمایندگان برای رفتن به پاستور صدای اعتراض برخی از همکارانشان را درآورده است. تا جایی که هم قاضی زاده و هم نیکزاد مجبور شده‌اند که تأکید کنند از هیأت رئیسه برای کار انتخاباتی استفاده نکرده‌اند.

قاضی زاده ۲۷ بهمن ماه در پاسخ به انتقادات گفت: «اینکه افراد درگیر کار‌های انتخاباتی هستند یا خیر باید برای چنین اظهارنظری مستندات ارائه کنند و شاهد بیاورند اگر شواهدی دارند که کسی چنین رفتاری داشته‌اند را ارئه دهند. بر اساس نیت‌خوانی که نمی‌شود افراد را متهم کرد.»

البته، قاضی زاده حدود یک ماه و نیم بعد از این اظهار نظر، در حاشیه جلسه مجلس اعلام کاندیداتوری کرد.

روز گذشته هم علی نیکزاد بر ستاد انتخاباتی نبودن هیأت رئیسه مجلس تأکید کرد. او اظهار داشت: «هیات رئیسه با تمام قوا کار می‌کند. در ارتباط با اینکه برخی می‌گویند در مجلس ستاد‌های انتخاباتی به راه افتاده باید بگویم که این حقوق اجتماعی همه افراد واجد شرایط است که در انتخابات ثبت نام کنند، اما من ستاد انتخاباتی در مجلس ندیدم. در هیات رئیسه افرادی هستند که لباس خادمی در قامت ریاست جمهور را می‌توانند بر تن داشته باشند و کاندیدا شوند، اما اینکه ستاد زده باشیم برای ریاست جمهوری من چنین چیزی ندیدم.»

در هر حال، با آغاز ثبت نام کاندیدا‌ها و ورود برخی نمایندگان به انتخابات احتمالاً صدای اعتراض‌ها بیشتر هم بشود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی