تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

تداوم اختلاف در میان اصولگرایان؛ وحدت به روایت «موتلفه»

اختلاف شورای وحدت و شورای ائتلاف در میان اصولگرایان بر سر نامزد انتخابات ۱۴۰۰ ادامه دارد. حالا، اما حزب موتلفه که عضو شورای وحدت است، خبر از معرفی نامزد اختصاصی داده است.

کد خبر: ۸۷۲۰۰
۱۸:۳۴ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۰

وحدت به روایت موتلفه

دیدارنیوز:  انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نزدیک می‌شود، ولی اصولگرایان هنوز حتی بر سر سازوکار اجماع‌ساز درونی خود به اجماع نرسیده‌اند. در این میان، از یک سو، شورای وحدت به دنبال کاندیدای مطلوبش می‌گردد و از سوی دیگر، حزب مؤتلفه اسلامی به دنبال معرفی کاندیدای حزبی خود است.

اصولگرایان و دشواری وحدت

تا انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم تنها دو ماه باقی مانده است و تا آغاز ثبت‌نام داوطلبان برای کاندیداتوری در این انتخابات، حدود سه هفته. اما، اصولگرایان که خود را پیروز حتمی این کارزار می‌دانند، هنوز نتوانسته‌اند به کاندیدای نهایی برسند. از این بدتر آن که هنوز نه تنها به یک سازوکار اجماع‌ساز مشترک نرسیده‌اند که با دو نهاد مدعی در این عرصه روبرو هستند.

شورای ائتلاف اصولگرایان از زمان انتخابات مجلس یازدهم شکل گرفت. این نهاد که متشکل از گروه‌ها و احزاب جدیدتر اصولگرا هستند، خود را عامل پیروزی انتخابات مجلس یازدهم می‌دانند و حالا هم می‌خواهند زعامت امر انتخابات ریاست جمهوری را هم در دست داشته باشند.

در سوی دیگر، شورای وحدت وجود دارد که در پاییز سال گذشته با پیشگامی جامعه روحانیت مبارز تشکیل شده و احزاب متعلق به جریان راست سنتی را دور خود گرد آورده است. این گروه نیز، چون خود را در معرض حذف از جریان اثرگذار اصولگرا می‌بینند، حاضر نیستند که کنار بکشند.

در ماه‌های اخیر زمزمه‌هایی از ادغام این دو نهاد شنیده می‌شد، اما این روز‌ها تقریباً مشخص است که آن‌ها با یکدیگر ادغام نخواهند شد.

حمیدرضا ترقی از اعضای مؤتلفه اسلامی ۲۲ فروردین ماه در مصاحبه‌ای گفته است: «شورای وحدت و روحانیت با محوریت تشکل‌های سیاسی و شورای ائتلاف با محوریت تشکل‌های مردمی تلاش کرده‌اند ظرفیت‌های مؤثر نیرو‌های انقلابیِ اصولگرا را تجمیع کنند. اگر این دو شورا به هم بپیوندند و متحد شوند می‌توانند ظرفیت کم نظیری به لحاظ سازمان رأی در کشور ایجاد کنند که در نتیجه نهایی انتخابات نیز تعیین کننده است.»

او سپس، در ادامه درباره اختلاف بین این دو نهاد چنین توضیح داده است: «به هر حال یک جریان سیاسی یا تشکل سیاسی با محوریت روحانیت گرایش بیشتری به سمت گروه‌های سیاسی به منظور ایفای نقش تعیین‌کننده در انتخابات دارد در مقابل شورای ائتلاف بیشتر متکی به تشکل‌های مردمی کف خیابان است که حتی ممکن است چندان فعالیت سیاسی نداشته باشند، اما به هر حال ظرفیت‌های مردمی هستند که تشکل‌های سیاسی، تاکنون، به آن‌ها کمتر توجه کرده‌اند. از این رو هر دو شورا باید مکمل یکدیگر باشند.».

اما ترقی در نهایت، اجماع بین این دو نهاد را «دشوار» می‌خواند و می‌گوید که مگر رئیسی کاندیدا شود که اجماع بر سر او ایجاد شود.

این موضوعی است که نه فقط ترقی بلکه برخی از دیگر اصولگرایان در همین روز‌های اخیر به آن اذعان کرده‌اند.

نامه‌نگاری شورای وحدت

در حالی که به نظر می‌آید اصولگرایان خود به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اگر ابراهیم رئیسی کاندیدا نشود، نمی‌توانند به اجماع درونی برسند، هر کدام از این دو تشکل به دنبال رو آوردن کاندیدای مد نظر خود هستند.

گفته می‌شود که کاندیدای مد نظر شورای ائتلاف اصولگرایان محمدباقر قالیباف است. البته این چیزی است که اعضای شورای وحدت می‌گویند و اعضای شورای ائتلاف چنین گمانه‌زنی‌ای را نپذیرفته‌اند.

درباره این که قالیباف بسیار مایل است که کاندیدای مورد اجماع اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم باشد، هیچ شکی وجود ندارد. اما با قوت گرفتن احتمال حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات پیش رو، یکی از نزدیکان قالیباف اعلام کرد که او قصد کاندیداتوری ندارد. محسن پیرهادی روز هشتم اسفند ماه سال گذشته تأکید کرد که قالیباف در صورت ورود رئیسی قصد کاندیداتوری نمی‌کند.

به نظر می‌آید که شورای ائتلاف منتظر است که ببیند که رئیسی کاندیدا می‌شود یا نه و اگر او کاندیدا نشود، شورای ائتلاف تمرکزش را بر روی میز گذاشتن قالیباف به عنوان کاندیدای اجماعی قرار می‌دهد.

اما شورای وحدت در این روز‌ها مشغول نامه‌نگاری به کاندیدا‌های احتمالی و جلب آن‌ها به عنوان کاندیدای اختصاصی خود است.

روز گذشته، ۲۸ فروردین ماه، منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان از تکمیل روند نامه‌نگاری با داوطلبان احتمالی کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و گفت: «این نامه‌ها با امضای آیت‌الله موحدی‌کرمانی ریاست این شورا و جهت دریافت برنامه‌های کاندیدا‌ها به این افراد ارسال شده است.»

او ضمن بیان این که «پیش از این، از ارسال نامه به آقایان سیدابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، رستم قاسمی و امیرحسین قاضی‌زاده و علی نیکزاد خبر داده بودیم»، گفت: «اما در روز‌های اخیر این روند با ارسال نامه به آقایان سعید محمد، حسین دهقان و عزت‌الله ضرغامی تکمیل شده است و ما منتظر پاسخ این ده نفر به شورای وحدت و ارسال برنامه‌ها و تیم انتخابی‌شان هستیم.»

پیش از این نیز، روز ۲۱ فروردین ماه، متکی گفته بود که در جلسه پنج‌شنبه هفته قبل (۱۹ فرودین) هیأت عالی شورای وحدت تصمیم گرفته شده که برای کاندیدا‌های احتمالی نامه نوشته شود و از آن‌ها بخواهیم برنامه‌هایشان را اعلام کنند. او در همان مصاحبه از ارسال نامه برای ابراهیم رئیسی، محسن رضایی و محمدباقر قالیباف خبر داده بود.

آن‌گونه که پیداست شورای وحدت سخت فعال شده تا کاندیدا‌های احتمالی را دور خود جمع کند و در نسبت با آن‌ها مرجعیت بیابد.

مؤتلفه و کاندیدای اختصاصی

اما در کمال تعجب، در حالی که این تکاپو در شورای وحدت وجود دارد، حزب مؤتلفه اسلامی نیز که از ارکان اصلی شورای وحدت است و البته به جلسات شورای ائتلاف هم نماینده می‌فرستد، به دنبال معرفی کاندیدای اختصاصی حزبی هم هست.
در اواخر اسفند ماه، حزب مؤتلفه اسلامی بیانیه‌ای صادر کرد و در آن تصریح کرد که قصد معرفی کاندیدا‌های «واجد شرایط و در تراز نامزد ریاست جمهوری» را دارد. در این بیانیه آمده است: «تیم نامزد‌های در تراز ریاست جمهوری شامل شخصیت‌هایی، چون آقایان دکتر اسدالله بادامچیان، مهندس سید مصطفی میرسلیم، دکتر محمدحسین نیکنام، مهندس حسین انواری، حمیدرضا ترقی می‌باشند که جملگی مورد اعتماد ملت و بزرگان روحانی و ملی هستند و از بین آنان متعاقباً نامزد واحد معرفی خواهد شد.»

این حزب پیش از این نیز گفته بود که احتمالاً در انتخابات پیش رو کاندیدای اختصاصی معرفی خواهد کرد و این کار را خلاف «وحدت» نمی‌داند.

روز گذشته، اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب مؤتلفه در اجلاسی درون حزبی گفت: «در انتخابات مجلس یازدهم ما در شورای ائتلاف حضور داشتیم و این دوره نیز با نظر روحانیت قرار شد با آن‌ها تجمیع شویم، اما آن‌ها نپذیرفتند.»

او در ادامه تأکید کرد: «پیوند با روحانیت در سراسر کشور ثمرات خوبی در گام دوم انقلاب برای ما به همراه خواهد داشت. در ریاست جمهوری، سیاست بر این مبتنی شد که اگر آیت‌الله رئیسی برای انتخابات حاضر شود، وحدت جمعی حول محور ایشان حفظ خواهد شد و حزب تیم خود را به او عرضه می‌کند و در صورت عدم حضور وی ما با سایر نامزد‌ها برخورد نخواهیم داشت.»

او که در ابتدای سخنرانی‌اش بر «تجمیع نیرو‌های انقلاب» در شورای وحدت تأکید مجدد کرده بود، در اینجا از نامزد اختصاصی می‌زند

بادامچیان درباره حضور نامزد‌های موردنظر حزب مؤتلفه در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو تصریح کرد: «طی نظرسنجی مکتوب صورت گرفته شده از اعضاء شورای مرکزی و دبیران و... از میان افراد مطرح من، نیکنام، میرسلیم، ترقی و انواری بیشترین آراء را کسب کردند و در بیانیه‌ای این پنج نفر را معرفی و اعلام کردیم در صورت رسیدن به نامزد واحد ما نیز وحدت می‌کنیم.»

او سپس، حضور نامزد حزبی را در کنار سایر نامزد‌ها بلامانع دانست و گفت: «به‌رغم برخی اعتراض‌های احتمالی، حضور نامزد حزبی به دلیل اعتماد کامل و ظرفیت‌های آن می‌تواند حتی در کنار آیت‌الله رئیسی به رقابت بپردازد.»

بنابراین، به نظر می‌آید که حزب مؤتلفه به عنوان عضو اصلی شورای وحدت و از احزابی که به شورای ائتلاف هم نماینده می‌فرستد، بنا دارد که حتماً در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای اختصاصی داشته باشد، حتی اگر رئیسی کاندیدا شود. البته، مؤتلفه در انتخابات ریاست جمهوری پیشین نیز همین کار را کرد. باید منتظر ماند و دید که این بار این تصمیم عجیب چه پیامدی خواهد داشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی