تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

قصه پر غصه کرونا در ایران؛ نمک مجادله مسئولان بر زخم مردم

مرگ کرونایی در ایران وارد کانال ۳۰۰ تایی شده است. همزمان عالی‌ترین مسئولان کشور مجادله‌ای آشکار و نهان با یکدیگر دارند.

کد خبر: ۸۶۴۸۲
۰۶:۰۰ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۰

قصه پر غصه کرونا در ایران؛ نمک مجادله مسئولان بر زخم مردم

دیدارنیوز – سرویس اجتماعی: کرونا همچنان در کشور جولان می‌دهد و آخرین آمار مربوط به تلفات این بیماری به ما این خبر را می‌دهد که ۳۰۴ تن از هموطنانمان در روز گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۵ هزار و ۳۵۹ نفر رسید. بنابر اعلام وزارت بهداشت، چهار هزار و ۵۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

این در حالی است که روند مبتلایان به این بیماری نیز افزایشی است و روزانه بیش از ۲۰ هزار نفر درگیر این ویروس عجیب و غریب می‌شوند. در رابطه با رنگ بندی شهر‌ها نیز در حال حاضر ۲۹۵ شهرستان قرمز و ۹۹ شهرستان نارنجی در کشور وجود دارد و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهر‌های با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۴۵ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

هنوز نیم میلیون دز واکسن تزریق نشده است

روند کند واکسیناسیون نیز همچنان مشکل ساز است و طبق آخرین آماری که مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت منتشر کرده است تاکنون ۳۶۱ هزار و ۹۵۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۰۰ هزار و ۶۹۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴۶۲ هزار و ۶۴۲ دُز رسیده است.

بر اساس گفته‌های علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با محموله ۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا که به تازگی از کوواکس وارد کشور شده است، پیش بینی‌ها اینگونه است که بتوانیم تقریبا فاز اول واکسیناسیون را تا نیمه اردیبهشت تمام کنیم. او در این رابطه گفته است: «تعدادی از واکسن‌ها از کشور چین اهدا شده که حدود ۴۰۰ هزار دوز دست ما خواهد رسید و تقریبا از نیمه اردیبهشت ماه می‌توانیم وارد فاز دوم واکسیناسیون شویم و فاز دوم واکسیناسیون کرونا را هم شروع کنیم. قبلا هم واکسن اسپوتنیک داشتیم که بدستمان رسیده بود. مقداری هم واکسن از هند خریداری کردیم».

این وضعیت در حالی است که هنوز نیرو‌های شاغل در مراکز اورژانس نیز به صورت کامل واکسن دریافت نکرده اند و فقط ۲۵ درصد از پرسنل عملیاتی اورژانس دز اول و دوم واکسن را گرفته اند. سید حسن حسینی زاده معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران در گفتگو با ایسنا، در خصوص تعداد پرسنل مرکز اورژانس تهران که تا کنون به کووید۱۹ مبتلا شدند، گفت: «از ابتدای شیوع کووید ۱۹ در کشور تا حال حاضر ۴۸ درصد پرسنل اورژانس تهران به ویروس کرونا مبتلا شدند». او به این نکته اشاره کرد که تا امروز چهار نفر از پرسنل مرکز اورژانس در پی ابتلا به ویروس کووید۱۹ شهید شده اند و در حال حاضر نیز سه نفر از پرسنل اورژانس تهران به علت ابتلا به کووید۱۹ در بخش ویژه بستری هستند.

ورود کرونا به کشور از طریق مرز‌ها و سازوکار شناسایی آن

سعید نمکی وزیر بهداشت چندین بار درباره لزوم نظارت و حتی بستن مرز‌های کشور در برخی نقاط تاکید داشت. ولی در عمل شاهد خبر‌هایی هستیم که موارد مختلفی از بیماری در مرز‌ها رخ شناسایی شده است. با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، از ۲۰ اسفندماه کنترل بهداشتی مسافران ورودی به کشور از ۲۶ مرز رسمی هوایی، زمینی و دریایی در ۱۶ استان برعهده جمعیت هلال احمر قرار گرفته و همچنان نیز ادامه دارد.

محمد حسن قوسیان مقدم سخنگوی جمعیت هلال احمر کشور در گفت و گویی با ایسنا به این نکته تاکید کرد که ۴۳۱ نیروی آموزش دیده و عملیاتی از سازمان امداد ونجات جمعیت هلال، سازمان جوانان و ... در اجرای این طرح مشارکت داشتند. او آمار و ارقام‌های مهمی نیز ارائه کرد: «بنابر نتایج آخرین گزارش‌ها ۱۵۵ هزار و ۷۴۵ مسافر در بدو ورود به کشور غربالگری شده و وضعیت سلامتی آنان به ثبت رسیده است».

سخنگوی جمعیت هلال احمر با بیان اینکه از موارد مشکوک، تست سریع کرونا و تست PCR نیز اخذ می‌شود، گفت: «تا کنون ۲۵ هزار و ۹۱۷ تست سریع کرونا و هفت هزار و ۸۷۸ تست PCR از افزاد مشکوک اخذ شده و ۴۹ مسافر نیز به دلیل مثبت شدن تست به قرنطینه منتقل شدند».

پزشکان همچنان هشدار‌ می‌دهند اما...

پزشکان مختلفی در این یک سال و خرده‌ای توصیه‌های پزشکی خود را به گوش مردم و مسئولین رسانده اند. یکی از آن‌ها مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا است. او در جدیدترین اظهار نظر خود از روند رو به افزایش شدید موارد جدید ابتلا به بیماری کرونا گفت. او به این نکته اشاره کرد که تنها مشکل در وضعیت فعلی در روند رسیدگی به وضعیت بیماران، کمبود تخت‌های بیمارستانی است و در تجهیزات و دارو مشکلی وجود ندارد.

او همچنین درباره مشاهدات خود نیز گفت: «در حال حاضر بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند درگیری‌های گسترده ریوی دارند که این موضوع آن‌ها را نیازمند بستری در بخش‌های ویژه می‌کند. علائم بیماران در ابتلا به نوع جهش یافته مانند نوع کلاسیک است و تنها سرعت سرایت‌پذیری بسیار بالایی دارد و نسبت به نوع ووهان ویروس، کودکان و جوانان بیشتر مبتلا می‌شوند. بروز علائم گوارشی هم در ابتلا به نوع جهش یافته اتفاق می‌افتد، اما موضوع شایعی نیست».

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا بهترین زمان مراجعه به پزشک را در بروز علائمی همچون تنگی نفس، فشار قفسه سینه، تب طولانی و احساس کمبود اکسیژن دانست.

نمک نمکی به زخم بیماران پاشیده شد

در چند روز گذشته اظهارات جنجالی سعید نمکی وزیر بهداشت و حسن روحانی رئیس جمهور نگرانی‌های جامعه را افزایش داد. در شرایطی که جان بسیاری از افراد در خطر است و تعداد زیادی روی تخت بیمارستان منتظر هستند که می‌مانند یا می‌روند اظهارات وزیر بهداشت که از آن به خوبی می‌توان فهمید که مدیریت کرونا در کشور دچار نابسامانی‌های جدی است نمکی بود که نمکی بر زخم بیماران و خانواده‌های داغدیده پاشید. بعد از اظهارات نمکی بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی بر این نکته تاکید کردند که اگر شرایط به گونه‌ای نیست که نمکی نمی‌تواند وظایفش را انجام دهد بهتر است استعفاء بدهد. اگر هم در مسئولیت خود مانده است دیگر نیازی به بغض و گریه نیست و بهتر است وظایفش را پیگیری کند.

حسن روحانی نیز امروز در اظهاراتی تلاش کرد به این قائله خاتمه دهد: «من به عنوان فردی که در این موضوع مسوولیت دارم و از ابتدا از موضوع مطلع بوده و همه آمار‌ها در دستم است و هر روز هم آمار را می‌خوانم، هیچ چیز جز این نیست. هر موقع که مراعات و رعایت شیوه نامه‌ها به ۸۵ درصد و ۹۰ درصد می‌رسد، همه چیز درست می‌شود. اما هم اینکه شیوه نامه‌ها رها می‌شود و توجه نمی‌شود و مقدار رعایت پروتکل‌ها به ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌رسد، بار دیگر همه چیز به هم می‌ریزد. به عبارتی همه این مسائل دست خود مردم است. البته همه مسوولیت داریم و هیچ کس نمی‌تواند از این مسئولیت عبور کند، اما اساس کار این است که شیوه نامه‌ها را رعایت و اجرا کنیم».

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی