تیتر امروز

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
ترجمه اختصاصی دیدار از میزگرد رادیو ملی آمریکا

بازگشت به برجام برای دولت بایدن حیاتی است

رادیوی ملی آمریکا میزگرد کوتاهی در مورد رویکرد دولت باید به برجام برگزار کرده است. میزگردی که گزاره مشترک آن حیاتی بودن بازگشت به برجام برای استراتژی کلی سیاست خارجی دولت بایدن است.

کد خبر: ۸۶۱۳۵
۰۶:۰۰ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۰

جو بایدن

دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل: اودی کورنیش مجری رادیو ملی آمریکا میزگردی با محوریت ایران و بازگشت به برجام برگزار کرده است که سایت دیدار ترجمه آن را به صورت اختصاصی منتشر  می‌کند. مطالعه این میزگرد می‌تواند رویکرد برخی محافل سیاسی نزدیک به دموکرات‌ها را برای خوانندگان روشن‌تر نماید. 

منبع: رادیو ملی آمریکا (NPR)
نویسنده: فرانکو اوردونیز، خبرنگار NPR در کاخ سفید
مترجم: حمیدرضا بابایی
 
"اودی کورنیش" مجری رادیو ملی: ایران و قدرت‌های جهانی مذاکرات خود را درباره برنامه هسته‌ای ایران، روز جمعه در وین برگزار کردند. آن‌ها توافق کردند گفتگو‌ها هفته آینده ازسر گرفته شود، که می‌توان آن را علامت پیشرفت در مذاکرات دانست. دولت آمریکا مستقیما در مذاکرات حضور نداشت، اما هیاتی از آمریکا در وین حضور داشت که تحولات را از نزدیک دنبال می‌کرد. دلیل این امر آن است که مسایل متعددی در دستور کار سیاست خارجی رئیس جمهور بایدن قرار دارد که به نتایج گفتگو‌ها وابسته است. اولین سوال را از "فرانکو اوردونیز" خبرنگار رادیو ملی آمریکا در کاخ سفید می‌پرسم:

نتایج مذاکرات در روز‌های اخیر چه بود؟
اوردونیز: هر دو طرف با دید مثبت درباره پیشرفت مذاکرات صحبت می‌کنند. وزارت خارجه اعلام کرده است همچنان درباره میزان جدیت ایران برای بازگشت به برجام، سوالاتی وجود دارد. اما علایم مثبتی دیده می‌شود. با توجه به این، واقعا مشخص نبود که هفته نخست مذاکرات چگونه پیش خواهد رفت. همان طور که می‌دانید هیچ برنامه جدی برای این نبود که مذاکرات در هفته دوم ادامه یابد، و اکنون دولت آمریکا می‌گوید مذاکرات غیرمستقیم ادامه خواهد یافت. البته که این گام نخست است، اما برای رئیس‌جمهور بایدن حیاتی است، که می‌خواهد این مساله را حل کرده، به سراغ سایر اهداف سیاست خارجی خود برود.

من در این‌باره با "الیان گلدنبرگ" گفتگو کردم. وی در دولت اوباما در وزارت امورخارجه و همچنین پنتاگون حضور داشت. او می‌گوید بخش اعظم برنامه‌های بایدن، به بازگشت سریع به توافق هسته‌ای ایران منوط می‌شود.

الیان گلدنبرگ: اگر بخواهیم بر مساله چین بیشتر تمرکز کنیم، باید به توافق هسته‌ای بازگردیم. اگر قرار است نیروهایمان را از خاورمیانه خارج و در جای دیگری در دنیا مستقر کنیم، این کار با پیوستن مجدد به برجام بسیار آسان‌تر خواهد بود. اگر بخواهیم وقت کمتری صرف خاورمیانه کنیم و نشست‌های کمتری در سطوح بالا برگزار کنیم، با پیوستن دوباره به برجام این کار‌ها بسیار ساده‌تر صورت خواهد گرفت، اگر بخواهیم روابط‌مان را با اروپا بازسازی کنیم نیز همینطور.

اوردونیز: البته اکنون می‌توان بر تمام آن اهداف سیاست خارجی بدون پیوستن به توافق هسته‌ای تمرکز کرد، اما شرایط بسیار ساده‌تر خواهد بود که آمریکا نگران این نباشد که ایران سلاح هسته‌ای دارد.

اکنون رئیس‌جمهور، وقت زیادی برای گفتگو درباره چین و روسیه صرف کرده است. او درباره ایران چه می‌گوید؟
اوردونیز: بله او درباره چین و روسیه بیشتر صحبت کرده است. مشاورانش می‌گویند که هدف، البته آن است که ایران "را ساکت کنیم." اشتیاقی آشکار وجود دارد که نشان می‌دهد دولت می‌خواهد تمرکز استراتژی خود را از خاورمیانه به سمت رقابت با کشور‌هایی نظیر چین و روسیه ببرد. اما "مایکل سینگ" که مشاور ارشد "جورج دابلیو بوش" رئیس‌جمهور سابق آمریکا در امور خاورمیانه بود، به من گفته است، "دشمن حق انتخاب دارد." وی می‌گوید ایران شاید رقیب بزرگی نباشد، اما نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

مایلک سینگ: اگر بخواهیم مسئولانه عمل کنیم، نمی‌توان کشور‌های مانند ایران یا کره شمالی را نادیده گرفت؛ کشوری که تلاش می‌کند سلاح هسته‌ای تولید کند که در نهایت می‌تواند تهدیدی جدی علیه آمریکا باشد.

اوردونیز: سخنان او نشان می‌دهد طرح مساله خاموش کردن ایران، از کجا نشات می‌گیرد. منظور پیدا کردن توزان مناسب است، تا دستور کار سیاست خارجی بایدن بیش از حد درگیر (مساله ایران) نشود.

مخالفان توافق هسته‌ای، سنگ اندازی‌های زیادی در خصوص بازگشت دولت بایدن به برجام کرده‌اند. آن‌ها چه نگرانی‌هایی دارند؟

اوردونیز: خوب، نگرانی این است که آیا آمریکا فقط در حال تاخیر برای رسیدگی به این مساله است، در حالی که به ایران حتی اجازه داده می‌شود قوی‌تر شود. "ریچارد گلدبرگ" مشاور دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق در امور ایران بود. او به من گفت بدون مسئولیت پذیریِ بیشترِ ایران، توافق هسته‌ای واقعا پیشرفت آن‌ها را محدود نخواهد کرد.

ریچارد گلدبرگ: متاسفانه بازگشت به توافق هسته‌ای قدیمی، برنامه هسته‌ای ایران را از حرکت باز نمی‌دارد. منظور قرار دادن ایران در شرایطی است که نتواند تا چند سال از آن خارج شود.

اودونیز: می‌دانید که بسیاری از جمهوری‌خواهان در کنگره معتقدند بازگشت به توافق هسته‌ای، بازگشت سریع به برجام به ایران اجازه می‌دهد که حتی خطرناک‌تر هم بشود؛ و نتیجه این وضع، با چیزی که آن‌ها می‌خواهند در تضاد است. منظورم این است که هر دو، توافقی درازمدت‌تر و قوی‌تر می‌خواهند. مساله واقعی مورد نظر آن‌ها و اختلافاتی که دارند این است که چگونه به آن مرحله برسند...
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی