تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

جولان کرونای انگلیسی در کشور و بازی با الفاظ مسئولین

کشور به سرعت قرمزپوش شد و بسیاری از کارشناسان معتقدند کرونای جهش یافته انگلیسی به سرعت رشد کرده و بسیاری بدان مبتلا شده‌اند. از سویی بنا به گفته علیرضا زالی محدودیت‌های کرونایی فعلی تنها بازی با الفاظ است.

کد خبر: ۸۵۹۵۵
۱۱:۵۲ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۰

جولان کرونای انگلیسی در کشور و بازی با الفاظ مسئولین

دیدارنیوز ـ گروه اجتماعی: روند رو به رشد کرونا در کشور ادامه دارد و آمار مبتلایان و فوتی‌ها در پیک چهارم کرونا عدد و رقم‌های نگران کننده‌ای را نشان می‌دهد. تعطیلی‌ها و محدودسازی‌هایی توسط ستاد ملی مقابله با کرونا برای برخی از مشاغل اعلام شده و البته در عمل وقتی در سطح شهر باشیم شلوغی‌های معمول را خواهیم دید.

روند واکسیناسیون نیز همچنان کند و نابسامان پیش می‌رود و حتی مشخص نیست که به آن‌هایی که دوز اول واکسن تزریق شده دوز دوم نیز وجود داشته باشد. در رابطه با واکسیناسیون گروه‌های خاص مانند بیماران خاص نیز هنوز برنامه‌ای از سوی وزارت بهداشت و درمان اعلام نشده و به صورت پراکنده دوز‌های محدودی تزریق شده است.


بیشتر بخوانید: واکسن کرونا برای بیماران خاص؛ شلوغی و تجمع بدتر از صف مرغ!


بیمارستان صحرایی راه می‌افتد؟

آخرین آمار کشته‌ها عدد ۲۵۸ را نشان می‌دهد و بیش از ۲۱ هزار نفر مبتلای جدید در کشور شناسایی شدند. وضعیت نگران کننده کرونا در کشور به گونه‌ای است که اعضای مختلف دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا اظهارنظر‌های به شدت مهمی را در این چند روز داشته‌اند، ولی در عمل اتفاقات ویژه‌ای را شاهد نیستیم. پیام طبرسی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در اظهارنظری گفته است: «با ادامه این روند، پیش‌بینی می‌شود تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ خبری از واکسیناسیون عمومی در کشور نباشد، پیش‌بینی‌ای که با خستگی روز افزون کادر درمان می‌تواند خبر از روز‌های ترسناکی بدهد، روز‌هایی ترسناک که هم اکنون بخشی از آن در ایران می‌گذرد. با این موجی که شروع شده، آمار جان‌باختگان صددرصد به روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر می‌رسد، این موضوع قابل اجتناب نیست.»

طبرسی به عنوان رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری به راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در چند استان اشاره کرد و گفت: «چاره‌ای برای این موضوع وجود ندارد، ظرفیت بیمارستانی برای این تعداد بیمار کافی نیست.»

بازی با الفاظ در قرنطینه تهران

فوت میانگین ۷۰ نفر در تهران در چند روز گذشته نگرانی‌ها را درباره وضعیت پایتخت بیشتر از پیش کرد. در سطح تهران که در رفت و آمد باشید خلوتی خیابان‌ها را می‌توان حس کرد، ولی اکثر مشاغل به فعالیت خود ادامه می‌دهند. محدودیت مشاغل به عقیده بسیاری از فعالین اقتصادی در عمل بعد از گذشت بیش از یک سال از شیوع کرونا شدنی نیست.

از طرفی دیگر علیرضا زالی به عنوان یکی از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا که معروف است به اینکه صریح صحبت می‌کند به صراحت گفت که محدودیت‌های کرونایی فقط «بازی با الفاظ» است و با شرایط فعلی شیوع کرونا کنترل نمی‌شود.

رییس ستاد مقابله با کرونا در استان تهران در این‌باره گفت: «اگر قرار باشد ادارات با یک سوم کار کنند، طبیعتا ارباب رجوع نیز در ادارات حضور پیدا می‌کنند. در حال حاضر هیچ تغییری در ریتم شهر دیده نمی‌شود. طی هفته گذشته با وجود اعلام شرایط قرمز بیش از ۸۰۰ هزار نفر از مترو استفاده کرده‌اند.»

جولان کرونای انگلیسی در ایران

بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت و درمان در حال حاضر تعداد بسیار کمی از شهرستان‌های کشور در وضعیت آبی قرار دارند. تا پیش از این نگرانی‌های زیادی درباره شیوع نوع انگلیسی ویروس کرونا در کشور وجود داشت و با قرمز پوش شدن کشور آن هم در مدت زمان کوتاه بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران اعلام کردند که کرونای انگلیسی در کشور زیاد شده و این قرمز شدن سراسری توسط کرونای انگلیسی رخ داده است.

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا بر این نکته تاکید دارد که ۹۰ درصد بیماران در تهران و شهرستان‌ها مبتلا به نوع جهش‌یافته انگلیسی ویروس کرونا هستند. محرز مردم را دعوت می‌کند که به فکر جان خود باشند و می‌گوید: «در این ۴۵ سال طبابتم این قدر مریض بدحال یکجا ندیده بودم». حسن روحانی نیز در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مهم‌ترین عامل به وجود آمدن موج چهارم را ورود ویروس انگلیسی از عراق عنوان کرد.

اینکه چرا ورود و خروج‌ها از کشور به دقت رصد نمی‌شود و محدودیت‌های درخواستی وزارت بهداشت اجرا نمی‌شود قصه پر غصه‌ای است که بار‌ها در محافل مختلف گفته شده است. همه اعلام می‌کنند که کشور درگیر ویروس انگلیسی است و همه می‌دانند که باید محدودیت‌هایی اجرای شود، ولی در عمل همین سطح از محدودیت‌ها را شاهد هستیم که در عمل تغییری ایجاد نشده است.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی