تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

آخرین اخبار از نشست وین درباره برجام +بروز رسانی

دومین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین با حضور ۴+۱ و ایران برگزار می‌شود. بیش از این گروه‌های تخصصی تشکیل شد و احیای برجام به صورت فنی مورد بررسی قرار گرفته است.

کد خبر: ۸۵۶۴۲
۱۲:۱۸ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۰

آخرین اخبار از نشست کمیسیون مشترک برجام+بروز رسانی

 

دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل:

ساعت ۱۴:۴۵/عباس عراقچی، مسئول تیم مذاکره کننده ایرانی در وین در این نشست، با تاکید بر اراده ایران برای ادامه تعاملات جدی گفت که این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف‌های مقابل است و در غیر این صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود ندارد. همچنین لغو تحریم‌های آمریکا که در دوران ترامپ وضع شده، گام ضروری برای احیای برجام بوده و تنها پس از راستی آزمایی لغو این تحریم ها، ایران آمادگی دارد تا اقدامات جبرانی خود را متوقف و به اجرای کامل برجام بازگردد. قرار است ادامه مذاکرات وین چهارشنبه ۲۵ فروردین در سطح معاونان در وین دوباره برگزار شود.

ساعت ۱۴:۱۲/ جلسه کمیسیون مشترک در وین به پایان رسید. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین در توئیتر خود نوشت: «شرکت کنندگان در برجام کار‌هایی را که طی سه روز گذشته توسط کارشناسان انجام شده است، ارزیابی کردند و پیشرفت را با رضایت خاطر نشان کردند. کمیسیون هفته آینده برای حفظ حرکت مثبت دوباره تشکیل جلسه می‌دهد.»

ساعت ۱۳:۰۰/ نشست ایران و ۱+۴ در وین آغاز شد. نمایندگان آمریکا هم در وین هستند، هرچند به طور مستقیم با ایران مذاکره نمی‌کنند. دومین دور نشست حضور کمیسیون مشترک برجام ظهر امروز به وقت تهران با حضور نمایندگان ایران، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس آغاز شد. ریاست این جلسه را جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عهده دارد.

تا ساعاتی دیگر دومین جلسه حضوری کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز می‌شود. اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که این نشست جمعه ساعت ۱۰ به وقت وین (۱۳ به وقت تهران) ادامه پیدا می‌کند.

طبق برنامه جلسه گذشته که سه شنبه ۱۷ فروردین برگزار شده بود، این نشست نیز در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌های امور خارجه ایران و ۴+۱ برگزار می‌شود. ریاست نشست نیز بر عهده انریکه مورا، معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود. بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا قرار است در این جلسه وضعیت مذاکرات و رایزنی‌ها در سطوح مختلف از جمله در سطح کارشناسی را که طی روز‌های گذشته در جریان بوده، با نگاه به بازگشت آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق از سوی تمام طرف‌ها بررسی کنند.

هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که در روز جمعه ۱۳ فروردین به صورت مجازی آغاز شده بود، روزسه‌شنبه، ۱۷ فروردین به صورت حضوری در وین از سر گرفته شد و امروز سومین جلسه نیز در یکی از هتل‌های  وین برگزار می‌شود. عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، ریاست هیات ایران را در این نشست بر عهده داشت و نمایندگانی از سایر دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی، وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی، او را در این نشست همراهی کردند.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به طور رسمی در این نشست شرکت نداشتند، اما مذاکرات غیر مستقیمی از طریق میانجیگری اروپا انجام شده است. بر اساس توافق مذاکره کنندگان در نشست حضوری اول، قرار شد دو گروه کارشناسی در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها مذاکره کرده و نتیجه را به کمیسیون گزارش کنند.


اظهارنظر‌ها در مورد جلسه امروز وین


از اظهار نظر‌های گروه مذارکرات وین تا به الان خبر‌های خوبی به گوش می‌رسد و به نظر می‌رسد که توافقات اولیه‌ای با کمک گروه‌های تخصصی شکل گرفته است.

شب گذشته به وقت تهران ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری با سازنده تلقی کردن مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای گفته است که آمریکا نمی‌گذارد انتظارات درباره این مذاکرات از موقعیت فعلی اش پیشی بگیرد. همچنین مذاکرات در سطح کارشناسان در روز‌های آتی، احتمالا هفته آینده از سر گرفته خواهد.

از سوی دیگر روز گذشته عباس عراقچی، مسئول تیم مذاکره کننده ایرانی در وین گفته است نشانه‌هایی از حرکت آمریکا به سمت رفع کامل تحریم‌ها دیده می‌شود. هر چند راهی طولانی و دشوار در یپش است.


همزمانی نشست وین با آزادسازی کشتی کره‌ای


صبح امروز به گزارش یونهاپ ایران نفتکش کره جنوبی و ناخدای آن را حدود سه ماه پس از توقیف آزاد کرده است. سخنگوی وزارت امورخارجه ایران این خبر را تایید کرد و سعید خطیب زاده درباره آزادی کشتی کره‌ای گفته است: «در پی تکمیل تحقیقات در مورد تخلف کشتی کره‌ای و بنا به درخواست مالک و دولت کره برای آزادی کشتی، دستور آزادی کشتی از سوی دادستان محترم صادر شد. عدم سوء سابقه ناخدا و کشتی در زمینه تخلف در منطقه، زمینه نگاه مثبت دادستان محترم را فراهم کرد.»

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۵ دی ماه سال گذشته یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری هانکوک چیمی حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی را به دلیل نقض پروتکل‌های زیست محیطی در خلیج فارس توقیف کرد. این کشتی ۲۰ ملوان داشت که پنج خدمه آن کره‌ای بودند. چند روز بعد از توقیف این کشتی، ایران تمامی خدمه این کشتی غیر از ناخدا را آزاد کرد.

به نظر می‌رسد آزادسازی کشتی کره‌ای به مذاکرات وین بی ربط نباشد و این همزمانی را شاید بتوان نشانه‌ای از آغاز احیای برجام از سوی تمام کشور‌های امضاء کننده برجام تلقی کرد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی