تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

حمله به کشتی ایرانی؛ تب اسرائیل از مذاکرات وین

همزمان با مذاکرات وین، کشتی ایرانی ساویز در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفته است. در این همزمانی ردپای اسرائیل مشهود است. اسرائیلی که هر توافقی بین ایران و غرب را سمی مهلک برای خود می‌داند.

کد خبر: ۸۵۶۳۵
۰۲:۵۶ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۰

حمله به کشتی ایرانی؛ تب اسرائیل از جلسات وین

 

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: چندین ساعت بعد از پایان اولین دور مذاکرات غیر مستقیم هیات‌های ایرانی و آمریکایی برای احیای برجام، کشتی ایرانی ساویز در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت. اتفاقی که همزمانی آن چشم‌ها را بسمت مخالفان برجام برگرداند . با این حال قرار است دور دوم مذاکرات امروز جمعه ۲۰ فروردین برگزار شود. مذاکرات وین با میانجیگری اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه در جریان است.


بیشتر بخوانید: دیاکو حسینی: ایران و آمریکا در نشست وین در ابتدای جاده احیای برجام ایستاده‌اند


بعد از خبر‌های مختلف از مذاکرات وین در روز سه شنبه، گزارش‌هایی از آسیب دیدن کشتی ساویز در دریای سرخ منتشر شد. فردای انتشار این اخبار سخنگوی وزارت خارجه ایران تایید کرد که این حادثه ساعت ۶ صبح در نزدیکی یمن روی داده است. به گزارش تسنیم این سانحه به دلیل انفجار مین‌های چسبان در بدنه کشتی رخ داده است.

یکی از کارکنان این کشتی نیز گفته است که روز قبل از حادثه یک بالگرد ناشناس حدود ۱۰ دقیقه به گشت‌زنی در اطراف کشتی پرداخته است. روز حادثه نیز حدود ۴ ساعت بعد از حمله، از ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح دو شناور تندرو ناشناس در نزدیکی کشتی گشت‌زنی کردند. کشتی غیرنظامی ساویز برای برقراری امنیت و مقابله با دزدان دریایی در دریای سرخ و خلیج عدن مستقر بود.

سکوت پر فریاد اسرائیلی‌ها


در حالی که بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل از اظهار نظر درباره حمله کشتی ایرانی خودداری کرده، اما روزنامه معاریو اسرائیل به نقل از او نوشته است: «ما سیستم‌های تهاجمی برای عملیات بی وقفه در طول سال در اختیار داریم و آن‌ها آماده‌اند در هر عرصه با هر بردی وارد عمل شوند.»

از سوی دیگر نیویورک‌تایمز روز گذشته به نقل از مقام آمریکایی نوشته است: «اسرائیل، آمریکا را از حمله به کشتی ساویز مطلع کرده است.» همچنین العربیه گزارش داده که حمله به کشتی با استفاده از یک بمب مغناطیسی و توسط کماندو‌های اسرائیلی صورت گرفته است. در این شرایط سازمان ملل متحد خواستار حداکثر خویشتن‌داری در منطقه شده است.

البته با پخش خبر این حمله به سرعت جسیکا ال. مک نالتی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «هیچ یک از نیرو‌های آمریکایی در این حادثه نقش نداشته اند.» تا به الان نقش اسرائیل در این انفجار بسیار پررنگ دیده می‌شود، اما نکته قابل توجه همزمانی این حمله با مذاکرات وین است. 


نگرانی اسرائیل از مذاکرات وین


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه فردای مذاکرات وین بار دیگر با تلاش‌ها برای احیای برجام مخالفت کرده است. اسرائیل از مخالفین قرارداد برجام است که از زمان ورود جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به کاخ سفید دست به سنگ اندازی‌های مستمرمی برای جلوگیری از احیای برجام زده است.

نیویورک تایمز روز چهارشنبه با انتشار گزارشی درباره حمله به کشتی ساویز نوشته است: «انفجار در کشتی ساویز در همان روزی روی می‌دهد که از حصول پیشرفت در مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای با ایران بوده است. پیشرفت در توافقی که اسرائیل با آن مخالف است.» از سوی دیگر بعد از این حمله خبر می‌رسد که لوید استین، وزیر دفاع آمریکا هفته آتی به اسرائیل سفر می‌کند و در این سفر درباره مسائل مهم منطقه و در راس آن تهدید‌های امنیتی که اسرائیل از سوی ایران، لبنان و سوریه با آن مواجه است، رایزنی خواهد کرد. در حقیقت به نظر می‌رسد آمریکا تلاش دارد سطح تنش‌ها را در منطقه کاهش دهد.

در حقیقت اسرائیل بر روی نوک پیکان مخالفین اصلی احیای قرارداد برجام قرار دارد و در این بین تمام سعی خود را برای بر هم زدن مذاکرات وین و ایجاد تنش خواهد کرد.

پیشرفت در وین و تداوم ماجراجویی اسراییل؟

امروز دیپلمات‌های ایرانی، اروپایی و آمریکایی در وین بار دیگر در نشست‌هایی در مورد احیای برجام شرکت می‌کنند. هنوز هیچ خبر رسمی از جلسات کارشناسی منتشر نشده است اما فضای کلی مذاکرات و اظهارات و توییت‌های جسته و گریخته مثبت به نظر می‌رسد. اگر امروز عصر در وین پیشرفت‌های مهمی برای احیای برجام حاصل شود، احتمالا باید منتظر ماجراجویی‌های بیشتر اسرائیل بود. 

اسرائیلی که هر نوع مصالحه بین ایران و غرب را سمی مهلک برای خود می‌داند. تجاوز و ماجراجویی نظامی هم شاخصه ثابت این رژیم در عرصه منطقه‌ای و بین المللی است. بعید نیست که توافقی در وین با خرابکاری‌های جدی‌تر تل آویو همراه شود. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی